طرز تهیه شیره خرمالو در منزل مقوی و پر خاصیت مرحله به مرحله

طرز تهیه شیره خرمالو

 

فصل، فصل خرمالو هست و انواع خوردنی هایی که می شود باهاش درست کرد. شیره ی خرمالو که خیلی خیلی خوشمزست و مقوی ترین برای فصل زمستون و همین طور اگه با سرکه جوشانده بشه می شود سرکه شیره که خیلی خواص مفیدی دارد . شیره ی خرمالو طبع گرمی داره می تواند بدنتون را از اسیدی شدن حفظ کند. شیره خرمالو (دوشاب) برای همه ی مزاج ها مناسب هست. شیره خرمالو، تسکین دهنده ی دردهای رماتیسمی و امراض شریانی و وریدی هستند. خرمالو سرشار از پتاسیم است. پتاسیم در تنظیم  فشار خون و آرام کردن عضلات بدن نقش مهمی دارد. در واقع بسیاری از داروها از پتاسیم به عنوان یک ماده برای مقابله با دردهای عضلانی استفاده می کنند. مصرف شیره خرمالو در وعده صبحانه باعث فعال شدن سلول های عصبی و مانع ایجاد کم خونی در افراد می شود و شما می توانید این شیره خوشمزه را خیلی راحت در خانه تهیه کنید. امروز در پارسی دی طرز تهیه شیره خرمالو را به شما آموزش خواهیم داد همراه ما باشید.

 

همچنین ببینید: خواص شیره اتگور 

 

مواد لازم

خرمالو پوره شده و رسیده۴ کیلوگرم
آبجوش۵ لیوان

 

همچنین ببینید: طرز تهیه شیره انجیر

 

طرز تهیه شیره خرمالو

مرحله اول: آماده سازی خرمالو

ابتدا باید خرمالو را خوب بشورید و سر سبز آن را جدا کنید و از وسط به دو نیم کنید و با کمک یک قاشق داخل خرمالو ها را به راحتی جدا کنید و داخل قابلمه خرمالو بریزید. می توانید با پوست نیز این شیره را تهیه کنید و در انتها از صافی رد کنید ولی بهتر است برای کیفیت بهتر این کار را انجام دهید.

مرحله دوم: افزودن آبجوش

در ادامه باید آبجوش را به مواد اضافه کنید و روی حرارت قرار دهید و برای نیم ساعت بگذارید تا پخته شود و مواد خوب میکس شود می توانید با کمک گوشتکوب برقی در حین پخت مواد را میکس کنید و بعد یک صافی مانند پارچه حریر یا گونی تمیز سفید برای برنج را بردارید و از مواد پخته شده بریزید و بگذارید تا عصاره خرمالو کاملا خارج شود و اصلا نیاز به فشردن مواد نیست.

مرحله سوم: تهیه شیره خرمالو

در ادامه باید عصاره تهیه شده را داخل قابلمه قرار دهید و بعد روی اجاق بگذارید و برای ۴ ساعت باید بگذارید تا بجوشد و کم کم به قوام برسد در ابتدا رنگ شیره روشن است و به مرور که پخته می شود رنگ آن تیره می شود و باید کف روی شیره را بگیرید و زمانی که به غلظت نهایی رسید از روی حرارت بردارید و داخل شیشه ریخته و در کابینت نگهداری کنید. نوش جان

 

همچنین ببینید: طرز تهیه شیره توت سفید

 

فوت و فن های دستور پخت شیره خرمالو

  1. گرفتن کف روی شیره باعث شفاف شدن آن می شود.
  2. مقدار آبجوش باید بین ۴ تا ۵ لیوان باشد و این بستگی به مقدار خرمالوی شما دارد زیرا مواد نباید خیلی سفت نه خیلی شل باشد.
  3. برای خرمالو های که در بازار است باید پوست را بگیرید ولی اگر خرمالو شما جنگلی که معمولا در ییلاق شمال کشور می روید نیازی نیست پوست خرمالو را بگیرید.
  4. پارچه ای که برای گونی انتخاب میکنید جنس نخی یا متقال باشد،تا فقط آب خرمالو خارج شود.
  5. به هیچ وجه گوشت خرمالو وارد شیره نشود،چون بعدا شیره کپک می زند. آب و شکر هم نریزید،بعد از پخت شیره، کاملا شیرین می شود.
  6. خرمالو باید کاملا رسیده باشد در غیر این صورت شیره گس می شود.

 

همچنین ببینید: طرز تهیه شیره سیب

 

از
1
دیدگاه