طرز تهیه ترشی مندی (مندوک) اورمیه سنتی و عالی به روش آسان

طرز تهیه ترشی مندی

 

ترشی ها انواع و اقسام بسیار مختلفی دارند و شما می توانید این ترشی خوشمزه را با مندی یا مندوک که یک نوع سبزی کوهی شبیه به کنگر می باشد تهیه کنید. منید تیغ ندارد و سبزی بسیار خوشمزه ی می باشد و می توانید از همه قسمت های آن استفاده کنید. گیاه مندوک یک گیاه بهاری می باشد که در کوه های اشنویه یکی از مناطقی است که به خوبی رشد می کند. مندی در فصل بهار در جا های که به بتازگی برف آن ها ذوب شده رشد می کند و شما می توانید این سبزی را در بازار ها تهیه کنید و به صورت تنهای یا با آلوچه و ریواس ترکیب کنید و یک ترشی خوشمزه تهیه کنید. امروز در پارسی دی طرز تهیه ترشی مندی را به شما آموزش خواهیم داد همراه ما باشید.

مواد لازم

مندی۱ کیلوگرم
سرکه۵ لیوان
آب جوشیده سرد شده۱ لیوان
نمک۱ ق غذا خوری

طرز تهیه ترشی مندی

مرحله اول: آماده سازی مندی

ابتدا باید مندی ها تمیز کنید برای این کار بایستی  ۱۰بار آب روی مندوک ها بریزید و اجازه دهید گل و شن آن ته نشین شود بعد آب رو بریزید دور و دوباره این کارو تکرار کنید تا خوب تمیز شود. حالا باید مندی ها را به اندازه دلخواه خرد کنید. سپس روی یک پارچه بریزید و صبر کنید تا کاملا خشک شود، حتما این کار را انجام دهید وگرنه ترشی خراب می شود.

مرحله دوم: آماده سازی مواد

در ادامه باید ۱ لیوان آب را جوش بیاورید و در دمای محیط قرار دهید تا خنک شود و بعد داخل یک پارچ آب و نمک و سرکه را مخلوط کنید و کنار قرار دهید. ترشی که قرار است ترشی را در آن تهیه کنید باید خوب بشورید و خشک کنید تا عاری از هرگونه چربی باشد.

مرحله سوم: تهیه ترشی مندوک

در ادامه باید مندی ها را داخل ظرف تمیز بریزید و روی آن را با مخلوط آب و سرکه پر کنید و و درب ترشی را خوب ببندید و در یخچال نگهداری کنیدو بعد از ۲۰ روز ترشی خوشمزه ما حاضر شده است. نوش جان

فوت و فن های دستور تهیه ترشی مندی

  1. از سرکه سفید خالص برای تهیه این ترشی باید استفاده کنید و زمان رسیدن ترشی بین ۱۰ تا ۲۰ روز است.
  2. واسه تمیز کردن آن نیز فقط باید ته مندی را برش بزنید.
  3. این ترشی را باید در مدت زمان کم مصرف کنید و قابلیت نگهداری زیادی ندارد.
  4. به دلخواه می توانید چند حبه سیر و فلفل سبز و کمی ترخون نیز به مواد اضافه کنید.
  5. مخلوط آب و سرکه باید روی مواد را کاملا بگیرد.
  6. اگر دوست دارید این ترشی را زودتر مصرف کنید می توانید با آب و سرکه بجوشانید و بعد از سرد شدن داخل شیشه بریزید در این صورت بعد از چند روز حاضر است.

همچنین ببینید 

از
2
دیدگاه