خواص نخود فرنگی

خواص و عوارض نخودفرنگی

خواص نخود فرنگی

نخود فرنگی چه خواصی دارد؟

نخود فرنگی برای لاغری

نخود فرنگی یک خوراکی خوشمزه و بسیار مفید می باشد که با کاهش وزن در ارتباط است. محتوای نخود فرنگی به گونه ای می باشد که در کاهش وزن موثر است. نخود فرنگی سرشار از فیبر می باشد. فیبر موجود در نخود فرنگی باعث پر شدن معده می شود. فیبر باعث می شود تا شما احساس سیری داشته باشید. احساس سیری باعث می شود تا از خوردن خوراکی های چاق کننده اجتناب کنید. نخود فرنگی دارای پروتئین های زیاد بوده و کالری و چربی کمی دارد. کسانی که می خواهند یک خوراکی خوشمزه برای کاهش وزن میل کنند نخود فرنگی بهترین انتخاب است.

همچنین بخوانید: خواص نخود

از بیماری قلبی پیشگیری می کند

بیماری های قلبی این روزا در جامعه زیاد شده است، چرا که مصرف گوشت قرمز و سفید باعث افزایش ریسک بیماری های قلبی می شود. نخود فرنگی به عنوان یک منبع پروتئین عالی می باشد که از بیماری های قلبی عروقی پیشگیری می کند. فیبر موجود در نخود فرنگی مانع از ورود کلسترول به بدن شده و از ورود کلسترول به رگ ها جلوگیری کرده و برای سلامت قلب مفید می باشد.

خطر سرطان را کاهش می دهد

سرطان به عنوان یک بیماری مهلک شناخته می شود که باعث نگرانی خیلی از افراد در جهان می شود. نخود فرنگی باعث جلوگیری از سرطان روده بزرگ می شود. همچنین نخود فرنگی برای کاهش ابتلا به سرطان پروستات موثر است. فیبر موجود در نخود فرنگی باعث می شود تا احتمال ابتلا به سرطان در افراد کاهش پیدا کند. نخود فرنگی دارای مقادیر زیادی از آنتی اکسیدان و مواد شیمیایی می باشد.

نخود فرنگی و دیابت

نخود فرنگی به دلیل داشتن شاخص گلوکز کم برای افراد دیابتی مفید می باشد و همچنین مانع از ابتلای افراد به دیابت می شود. خوراکی ها بر اساس شاخص قندخون آن دسته بندی می شوند که نخود فرنگی از جمله خوراکی هایی می باشد که شاخص گلوکز کم دارد. این ماده خوراکی با سرعت کمتری گلوکز ار در خون ترشح می کند و برای همین باعث افزایش میزان قند خون بعد از خوردن غذا نمی شود.

کسانی که از دیابت رنج می برند یا می خواهند از بیماری دیابت در امان باشند بهتر است از نخود فرنگی استفاده کنند. فیبر موجود در نخود فرنگی باعث می شود تا سرعت هضم نشاسته و جذب گلوکز در بدن کاهش پیدا کند.

بیماری سلیاک را درمان می کند

کسانی که بیماری سلیاک دارند می دانند که بدن آن نمی تواند خوراکی های حاوی گلوتن را مصرف کند.

گلوتن یک ماده پروتئینی می باشد که در گندم و غلات وجود دارد. نخود فرنگی یک ماده خوراکی خوشمزه می باشد که فاقد گلوتن است و یک خوراک نشاسته دار عالی محسوب می شود که جایگزین پروتئین و نشاسته ی گندم می باشد. کسانی که به بیماری سلیاک مبتلا هستند از نخود فرنگی به عنوان یک منبع عالی پروتئین استفاده کنند.

سلامت پوست با مصرف نخودفرنگی

نخود فرنگی به دلیل داشتن فیبر و پروتئین برای سلامت پوست مفید می باشد چرا که علاوه بر این ترکیبات نخود فرنگی دارای ویتامین سی می باشد که می تواند آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد را کاهش دهد.

اگر در معرض نور خورشید قرار دارید بهتر است از نخود فرنگی برای سلامت پوست خود استفاده کنید.

با پیری مقابله می کند

نخود فرنگی به دلیل داشتن آنتی اکسیدان های فراوان باعث می شود تا تاثیر رادیکال های آزاد در بدن را خنثی کند. نخود فرنگی برای جلوگیری از فرآیند پیری موثر است. نخود فرنگی دارای خواص ضدالتهابی دارد و باعث می شود تا از چین و چروک پوست پیشگیری کند. نخود فرنگی به عنوان یک منبع عالی از ویتامین سی می باشد که برای تولید کلاژن بسیار موثر است. کلاژن یک نوع پروتئین محسوب می شود که باعث حفظ سلامت پوست می شود.

تقویت سیستم ایمنی با نخود فرنگی

نخود فرنگی به دلیل داشتن آنتی اکسیدان فراوان و همچنین مس، آهن روی و منگنز برای تقویت دستگاه ایمنی عالی می باشد. مواد گفته شده باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و با رادیکال های آزاد موجود در بدن مبارزه کرده و آنها را خنثی می کنند.

از آلزایمر پیشگیری می کند

بیماری فراموشی یکی از بیماری های سنین بالا می باشد که بخشی از حافظه از بین رفته و این بیماری خود را نشان می دهد. زوال عقل را می توان کنترل نمود. مصرف روزانه نخود فرنگی باعث می شود تا سلامت سیستم عصبی تضمین شود. نخود فرنگی دارای ویتامین کا می باشد که از بیماری آلزایمر پیشگیری می کند.

از یبوست پیشگیری می کند

نخود فرنگی به دلیل داشتن فیبر فراوان برای بیماری های گوارش موثر است. فیبر باعث می شود تا حجم مدفوع در انسان زیاد شده و حرکات روده به آسانی انجام شود. برای همین امر می باشد که خوردن نخود فرنگی از یبوست پیشگیری می کند.

سلامت استخوان ها را حفظ می کند

نخود فرنگی به دلیل داشتن کلسیم فراوان برای سلامت استخوان ها مفید می باشد. شما می توانید نصف فنجان نخود فرنگی را به صورت روزانه میل کنید چرا که باعث سلامت استخوان ها شده و از پوکی استخوان پیشگیری می کند.

میزان کلسترول را کاهش می دهد

نخود فرنگی به دلیل داشتن فیبر فراوان می تواند مسیر ورود کلسترول به لایه ی عروقنی خونی را مسدود کند. کلسترول بد باعث می شود تا وارد عروق خونی شده و مشکلات قلبی عروقی را تشدید کند.

از کم خونی پیشگیری می کند

برای کم خونی می توان از نخود فرنگی کمک گرفت. فولات و آهن موجود در نخود فرنگی برای تولید گلبول های قرمز خون لازم است. اگر می خواهید از کم خونی پیشگیری کنید بهتر است نخود فرنگی را در رژیم غذایی خود قرار دهید.

عملکرد صحیح عصب ها را حفظ می کند

نخود فرنگی دارای پتاسیم و منیزیم می باشد و برای عملکرد صحیح عصب ها موثر است. پتاسیم باعث می شود تا سلامت انتقال عصبی حفظ شود و منیزیم برای بهبود سیگنال های عصبی درون بدن موثر است.

بافت‌های شکسته را ترمیم می کند

نخود فرنگی به دلیل داشتن پروتئین زیاد برای ترمیم بافت های شکسته موثر است. پروتئین باعث می شود تا بافت های آسیب دیده ترمیم شده یا بافت جدیدی جایگزین آن شود. این امر به خاطر وجود پروتئین در نخود فرنگی می باشد.

برای سلامت مو مفید است

نخود فرنگی به دلیل داشتن ویتامین های مختلف نظیر ویتامین ب۶ ، ب ۱۲ و فولات برای سلامت مو مفید می باشد.

از تصلب شرایین پیشگیری می کند

تصلب شرایین وضعیتی است که در آن عروق خونی به دلیل رسوب کلسترول بسته می شود. این امر باعث افزایش حمله قلبی در افراد می شود. نخود فرنگی باعث کاهش میزان کلسترول در بدن می شود و از تصلب شرایین جلوگیری می کند.

نخودفرنگی ضد التهاب است

نخود فرنگی به عنوان یک ماده ضدالتهابی شناخته می شود و برای جلوگیری از بیماری های عفونی داخل بدن موثر است.

برای سلامت دوران بارداری مفید است

در نخود فرنگی فولات وجود دارد که باعث می شود تا در دوران بارداری بسیار مفید باشد. شما می توانید در طول دوران بارداری از نخود فرنگی استفاده کنید چرا که به عنوان یک منبع عالی پروتئین می باشد و عملکرد گوارشی را افزایش می دهد.

سلامت چشم را بهبود می بخشد

نخود فرنگی به دلیل داشتن ویتامین آ فراوان و همچنین بتاکاروتن برای سلامت چشم مفید است.

اگر می خواهید از بیماری های مختلف نظیر آب مروارید در امان باشید نخود فرنگی میل کنید.

سرمازدگی را درمان می کند

سرماخوردگی ممکن است دارای عوارض مختلف باشد و گاهی سبب تورم در انگشتان دست و پا می شود. شما برای درمان این عارضه می توانید مقداری نخود فرنگی را در مقداری آب بجوشانید و صاف کنید. آب نخود فرنگی به دست آمده را با روغن کنجد ترکیب کرده و انگشتان خود را با آن شست و شو دهید.

از اسکوربوت پیشگیری می کند

نخود فرنگی به دلیل داشتن ویتامین سی فراوان می تواند بدن انسان را در برابر التهاب های دهانی محافظت کند.

به پیشگیری از سرطان معده کمک می کند

شاید با داشتن جثه ی ریز اینقدر پرخاصیت به نظر نرسد اما باید بدانید که نخود فرنگی قادر است از سرطان معده جلوگیری کند. در نخود فرنگی کومسترول به وفور یافت می شود و برای جلوگیری از سرطان معده موثر است.

سیستم ایمنی را تقویت می کند

آنتی اکسیدان های موجود در نخود فرنگی باعث می شود تا سیستم ایمنی بدن تقویت شده و مانع از بروز بیماری های مختلف شود. نخود فرنگی سرشار از آهن، کلسیم، روی، مس و منگنز است.

قند خون را تنظیم می کند

نخود فرنگی به دلیل داشتن فیبر و پروتئین بالا برای تنظیم قند خون موثر است. نخود فرنگی فاقد قندهای اضافی و یا مواد شیمایی می باشد و از این رو برای تنظیم قند خون موثر است.

گوارش را بهبود می بخشد

نخود فرنگی به دلیل داشتن فیبر فراوان باعث می شود تا دستگاه گوارش بدن تقویت شود. فیبر موجود در نخود فرنگی باعث افزایش سوخت و ساز بدن می شود.

باعث شفافیت و درخشندگی پوست می شود

شما می توانید مقداری نخود فرنگی را آب پز کنید تا به دست خمیری شود. خمیر به دست آمده را به صورت و بدن خود بمالید، این کار باعث شفافیت و درخشندگی پوست تان می شود.

سوختگی را تسکین می دهد

شما برای تسکین دردهای ناشی از سوختگی بهتر است از خمیر تهیه شده از نخود فرنگی استفاده کنید و بر روی محل سوختگی بمالید.

همچنین بخوانید: طرز تهیه سالاد ذرت و نخود فرنگی

از ریزش مو جلوگیری می کند

نخود فرنگی دارای ویتامین سی می باشد که برای جلوگیری از ریزش مو موثر است. کلاژن برای فولیکول های مو جهت رشد مورد نیاز می باشد.

اگر می خواهید از دست موهای شکننده راحت شوید بهتر است از نخود فرنگی استفاده کنید.

از آلزایمر و آرتروز پیشگیری می کند

نخود فرنگی دارای ویتامین کا می باشد که از بیماری های جدی مانند آلزایمر و آرتروز جلوگیری می کند.

اگر شما نخود فرنگی را به صورت منظم مصرف کنید آسیب های عصبی در مغز را به حداقل می رساند. نخود فرنگی منبع مناسب ویتامین کا می باشد.

عوارض نخود فرنگی

نخود فرنگی با توجه به خواصی که دارد می تواند برای سلامت بدن مفید باشد، اما باید توجه داشته باشید که نخود فرنگی ممکن است باعث بروز آلرژی در افراد شود.

اگر شما سابقه حساسیت دارید بهتر است قبل از مصرف نخود فرنگی با پزشک خود مشورت کنید. مصرف بیش از حد نخود فرنگی باعث ایجاد نفخ شکمی شده و ناراحتی معده را به دنبال دارد.