طرز تهیه شربت خاکشیر خانگی خوشمزه و مجلسی زعفرانی در خانه

طرز تهیه شربت خاکشیر و تخم شربتی , دستور شربت خاکشیر با زعفران , xvc jidi avfj oh adv

 

یکی از نوشیدنی های محبوب و بسیار خوشمزه ایرانی است که مانند شربت تخم شربتی برای رفع تشنگی در فصل تابستان و ماه رمضان مورد استفاده قرار می گیرد. این شربت خوشمزه علاوه بر طعم خوبش خواص درمانی زیادی نیز دارد مانند این شربت خوشمزه علاوه بر طعم خوبش خواص درمانی زیادی نیز دارد مانند: مفید برای پوست و مو، ادرار آور و تب بر است، دفع کرم مفید است، رفع گرفتگی صدا، اشتها را باز می کند. مهم ترین نکته تهیه شربت خاکشیر شستشو آن می باشد که به اصطلاح ریگ شوی گفته می شود. با مقدار موادی که در این دستور قرار گرفته است می توانید برای ۶ نفر شربت خاکشیر تهیه کنید. در صورتی که می خواهید مقدار کمتر یا بیشتری شربت خاکشیر تهیه کنید کافیست مقدار مواد را ضرب یا تقسیم کنید. با آموزش شربت خاکشیر با وبلاگ پارسی دی همراه باشید.

 

مواد لازم

شکر۱ لیوان
آب خنک۶ لیوان
خاکشیرنصف لیوان
گلاب۲ قاشق غذاخوری

طرز تهیه شربت خاکشیر

مرحله اول: شستشو خاکشیر

الان در بازار بیشتر خاکشیر های بسته بندی پاک شده می باشند ولی برای اطمینان خاکشیر را داخل یک کاسه ریخته و چند لیوان بهش آب اضافه کنید تا برگ و خاشاک بالا بیاد سپس آبشو دور بریزید و این کار را چند بار تکرار کنید تا کاملا تمیز شود.

مرحله دوم: تهیه خاکشیر ساده

درست کردن شربت خاکشیر به دو روش است روش اول بسیار راحت و سریع آماده می شود به این صورت که خاکشیر کاملا تمیز را در در پارچ می ریزیم و روی آن شکر می ریزیم و آب خنک را به آن ها اضافه می کنیم و با قاشق خوب هم می زنیم تا شکر کاملا در آب حل شود و بعد گلاب را اضافه می کنیم و مجددا هم می زنیم و در لیوان می ریزیم و نوش جان می کنید.

مرحله سوم: تهیه خاکشیر مجلسی

اما روش دوم کمی مجلسی تر و وقت گیر است به این صورت که ۲ الی ۳ لیوان از آب را در قابلمه ای می ریزیم و روی حرارت قرار می دهیم و شکر را کم کم به آن اضافه می کنیم و هم می زنیم تا کاملا در آب حل شود و بعد صبر می کنیم تا آب بجوش بیاید و کمی قوام بیابد بعد گلاب را به آن اضافه می کنیم و در آخر خاکشیر را اضافه می کنیم

مرحله چهارم: تهیه خاکشیر با گلاب

و از روی حرارت شربت را بر می داریم و به عنوان یک شربت غلیظ از آن استفاده می کنیم و در هر لیوان ۲ قاشق از این شربت غلیظ را می ریزیم و روی آن آب خنک می گیریم و چند تکه یخ کوچک روی شربت می اندازیم و یک قاشق داخل لیوان قرار می دهیم تا شربت را خود مهمان مخلوط کند و نوش جان کند. در صورت تمایل می توانید یک قاشق سوپخوری زعفران دم کرده هم به شربت اضافه کنید تا شربت ظاهر بهتری داشته باشد.

فوت و فن های دستور تهیه شربت خاکشیر

  1. می توانید از مخلوط گلاب و عرق بیدمشک یا کاستی یا بهار نارنج برای هر دو روش استفاده کنید.
  2. می توانید شربت بدست آمده را داخل یخچال نگهداری کنید.
  3. کمی تخم شربتی را شسته و به شربت خاکشیر اضافه کنید.
  4. در روش دوم هر چقدر زعفران غلیظ تر باشد شربت خوش رنگ تری خواهید داشت.
  5. اگر چند ساعت قبل از سرو شربت را تهیه و در یخچال نگهداری کنید عطر و طعم بهتری خواهد داشت.
  6. می توانید عسل را جایگزین شکر کنید.
  7. به دلخواه می توانید مقدار شکر را کم و زیاد کنید.
  8. می توانید به دلخواه خاکشیر را بعد از شستن داخل قالب یخ ریخته و در فریزر نگهداری کنید و هر بار در تابستان برای استفاده یک قالب یخ خارج کنید.

 

همچنین ببینید

طرز تهیه شربت خاکشیر خانگی خوشمزه و مجلسی زعفرانی در خانه
3.2 (63.48%) 46 votes

  • مهرداد حاجی پور ۶ ماه پیش

    سلام من خاکشیر آماده ۶۰گرمی را در فروشگاه خریدم آیا نیاز است این را بشوریم یا تمیز هستش؟

    پاسخ
    • مونا مصطفوی ۶ ماه پیش

      بهتر یک بار ریگ شویی کنید

      پاسخ