طرز تهیه پنیر ریکوتا ایتالیایی خانگی ساده و خوشمزه با شیر پرچرب

طرز تهیه پنیر ریکوتا

 

یکی از پنیرهای خوشمزه و کم چرب می باشد که اصالت آن برای کشور ایتالیا می باشد این پنیر بسیار پر کاربرد است و شما می توانید از آن برای تهیه انواع سالادها و پاستاها و غذاهای مختلف استفاده کنید. اما تاریخچه تهیه این پنیر به زمان رومیان باستان برمی گردد آنها ریکوتا تهیه می کردند. آن ها از دیگ های سرامیکی برای جوشاندن شیر استفاده می کردند. ریکوتا در لغت به معنی دوباره پخته شدن است اما شیر لازم برای تهیه این پنیر بهتر است شیر کامل باشد و از شیر‌های کم چرب یا فرآوری شده در حرارت خیلی بالا برای این منظور باید اجتناب کرد. زیرا در شیر‌های کم چرب، چربی لازم برای جدا شدن آب پنیر از دلمه وجود ندارد و همچنین حرارت خیلی بالا برای پاستوریزه کردن شیر باعث تغییر ساختار پروتئینی شیر شده و مانع جدا شدن آب پنیر از دلمه می‌گردد. پنیر ریکوتای خانگی به دلیل تازگی نسبت به پنیر‌های آماده در بازار طعم بهتری دارد، از طرفی میزان خشکی یا رطوبت پنیر تحت کنترل شماست و به راحتی می‌توانید با آبگیری بیشتر پنیر ریکوتای خشک درست کرده یا آب کمتری از پنیر بگیرید و پنیر ریکوتای مرطوب تهیه کنید. امروز در پارسی دی پنیر ریکوتا خانگی ساده و خوشمزه با شیر پرچرب را به شما آموزش خواهیم داد با ما همراه باشید.

مواد لازم

شیر کامل و پرچرب۸ پیمانه
خامه پر چرب۱ پیمانه
سرکه سفید۱/۴ پیمانه
نمکدر صورت تمایل
ریحانبه مقدار لازم

طرز تهیه پنیر ریکوتا ایتالیایی خانگی حرفه ای

مرحله اول: آماده سازی

ابتدا از قبل شروع کار دو لایه پارچه تنظیف تمیز را انتخاب و یک آبکش فلزی را در دهانه یک کاسه قرار دهید و پارچه را روی آبکش قرار دهید و کنار بگذارید تا زمانی که پنیر آماده شده به سرعت مراحل دیگر را انجام دهید.

مرحله دوم: جوشاندن

شیر و خامه و کمی نمک را داخل قابلمه ریخته و روی حرارت ملایم قرار دهید و مدام هم بزنید تا شیر به دما مطلوب برسد حتما بالا سر قابلمه باشید وقتی که به دمای ۲۰۰ فارنهایت درجه رسید (حدود ۵ الی ۶ دقیقه بعد) از روی حرارت بردارید تا شروع به خنک شدن کند.

مرحله سوم: افزودن سرکه

حالا با یک دست شیر را هم بزنید و با دست دیگر شروع به اضافه کردن سرکه کنید سپس برای ۲۰ دقیقه صبر کنید تا شیر دلمه شود سپس دلمه ایجاد شده روی شیر را با یک آبکش یا صافی بردارید و داخل پارچه تنظیف که از قبل آماده کردید بریزید و لای به لای آن ریحان بریزید.

مرحله چهارم: تهیه پنیر ریکوتا

حالا یک جسم سنگین روی پنیر قرار دهید سپس بسته به میزان رطوبت پنیر ۱۰ الی ۶۰ دقیقه صبر کنید تا آب اضافی آن خارج شود و پنیر تهیه شود سپس پنیر را از پارچه خارج کنید و بیرون آن را نمک بزنید و در ظرف دربسته در یخچال نگهداری کنید. نوش جان

فوت و فن های دستور تهیه پنیر ریکوتا خانگی

  1. این نوع پنیر نباید در آب پنیر گذاشته شود به همین دلیل داخلش و بیرونش نمک زده می شود.
  2. افزودن نمک و ریحان اختیاری می باشد.
  3. از سبزیجات معطر دیگر نیز می توانید استفاده کنید.
  4. نمک این پنیر بسته به نوع استفاده شما می باشد اگر برای دسر و شیرینی می خواهید کمتر بزنید.

همچنین ببینید  

از
6
دیدگاه

  • منصی ۲ سال پیش

    دمای شیرروروی گازچطوری به۲۰۰درجه برسونیم وقتی شیرمیجوشه به ۱۰۰درجه هم نمیرسه.

    پاسخ
    • مونا مصطفوی ۲ سال پیش

      منطور 200 درجه فارنهایت می شه که معادل همان 100 درجه سانتی گراد

      پاسخ
  • رضا ۲ سال پیش

    وقتی دیدی غلط ترجمه شده برو اصلاح کن بعد کپی کن مردم رو سرکار نزار . فارنهایت هست نه سانتی گراد . یه ذره به مخت فشار می آوردی می فهمیدی میشه 93 درجه سلسیوس

    پاسخ
    • مونا مصطفوی ۲ سال پیش

      دوست عزیز بهتره بدونید در کاربردهای علمی فقط سلسیوس بکار می‌رود و سانتیگراد فقط در کاربردهای عمومی استفاده دارد و برای تهیه این پنیر از دماسنج دیجیتالی استفاده می شود که در آن علامت سانتیگراد یا به اختصار C نوشته است و نام سلسیوس به دلیل این واحد گذاشته شده است و در اشپزی همان سانتیگراد معروف است تا سلسیوس .

      پاسخ