طرز تهیه ترشی ونوشک یا پسته وحشی ساده و خوشمزه با سرکه

ترشی ونوشک

 

ترشی ها انواع و اقسام بسیار مختلفی دارد و شما می توانید خیلی راحت این ترشی را در خانه تهیه کنید. ونوشک یک میوه ی کرمانشاه می باشد و در اصل در منطقه کوهستانی و د رخت در بین شکاف صخره ها سنگی رشد می کند و اول به رنگ سبز است و بعد صورتی و کم کم وقتی خشک می شود رنگ آن قرمز می شود. ونوشک اصل مزه ی ترشی دارد و حالت روغنی دارد که از خود و ساقه آن ضمغ تهیه می شود که بسیار پر خاصیت می باشد. هر شهری با توجه به زبان و گویش خودش برای این گیاه یک اسم جذاب قشنگ گذاشته شده است مانند:  ونوشک و ونه تق که ما بهش میگیم بگیر تا بنه، بنشک، قه سقوان، کلخونک، قلنگ، کولت، کولنگ، چاتلانقوش، کونشک از دیگر نام های ونوشک می باشد. اما خاصیت این ونوشک که سرشار از ویتامین E و آنتی اکسیدان فراوان دارد که مانند یک انتی باکتریال قوی در بدن عمل می کند. شما می توانید از ونوشک برای تهیه انواع پلو و ترشی و یا به عنوان پودر برای معطر کردن کتلت و کوکو و کوفته استفاده کنید. امروز در پارسی دی طرز تهیه ترشی ونوشک را به شما آموزش خواهیم داد همراه ما باشید.

مواد لازم

ونوشک۱ کیلوگرم
نمکمقداری
سرکهبه مقدار لازم
سیر۵ حبه
فلفل سبز۳ عدد

طرز تهیه ترشی ونوشک

مرحله اول: آماده سازی

ابتدا باید ونوشک ها را بشورید برای این کار ونوشک ها را از ساقه جدا کنید و بعد داخل لگن آب بریزید و خوب چندین بار بشورید و آب را عوض کنید و سپس داخل آبکش بریزید و صبر کنید تا آب اضافی خارج شود و بعد روی یک پارچه تمیز ریخته و صبر کنید تا خشک شود و در همین هنگام باید شیشه مخصوص ترشی را بشورید و استریل کنید تا عاری از هرگونه چربی باشد.

مرحله دوم: مخلوط کردن مواد

می توانید بجای سیر از موسیر نیز استفاده کنید، سیر ها را پوست بگیرید و به صورت حلقه ای خرد کنید، فلفل سبز را نیز بشورید و خرد کنید و یا می توانید به صورت درسته داخل ترشی قرار دهید، ونوشک ها را به صورت لایه ای با نمک و سیر و فلفل بریزید تا ظرف پر شود.

مرحله سوم: تهیه ترشی ونوشک

در ادامه باید روی مواد را با سرکه پر کنید و بهتر است یک نایلون روی درب شیشه قرار دهید تا هوا نکشد و بعد درب شیشه را بسته و بعد در دمای محیط قرار دهید و چون ونوشک سرکه را به خود می گیرد بعد از چند روز سر بزنید و اگر مقداری سرکه پایین رفته بود مجدد سرکه اضافه کنید و در جای سرد و یخچال قرار دهید و بعد میل کنید. نوش جان

فوت و فن های دستور تهیه ترشی ونوشک

  1. می توانید میوه ونوشک را جدا کنید و یا با ساقه این ترشی را تهیه کنید.
  2. رطوبت ونوشک ها باید کاملا از بین برود و بعد ترشی را تهیه کنید.
  3. به دلخواه می توانید کمی سیاه دانه یا رازیانه نیز به ترشی اضافه کنید.

همچنین ببینید 

از
1
دیدگاه