طرز تهیه خورش گیلاخه سنندج (کردستان) با گوشت و مرغ به روش سنتی

طزر تهیه خورش گیلاخه

 

گیلاخه یکی از گیاهان کوهی می باشد که شبیه به والک و تره کوهی است ولی شکل ظاهری آن ها متفاوت است ولی از یک خانواده هستند و دارای خواص مشابه می باشند و برگ های ان از تره تیز تر و از والک باریک تر می باشد و طبع گرم و خشکی دارند و در فصل بهار در طبیعت رشد می کنند و بیشتر در مناطق کوهستانی و ضخره ای ایرانی و شرق ترکیه و کشور عراق رشد می کنند. مردم خوب کردستان این گیاه را از طبیعت چیده و با آن انواع خورش و آش و بورانی و پلو ها را تهیه می کنند و یکی از خورش های بسیار محبوب همین خورش گیلاخه می باشد که می توانید با گوشت و مرغ به راحتی در خانه تهیه کنید و از طعم بی نظیر این خورش سنتی به همراه پلو لذت ببرید. امروز در پارسی دی طرز تهیه خورش گیلاخه را به شما آموزش خواهیم داد همراه ما باشید.

مواد لازم

گیلاخه۱ کیلوگرم
گوشت یا مرغ۳۵۰ گرم
لیمو عمانی۱ عدد
زعفرانبه مقدار لازم
لپه۱/۲ پیمانه
پیاز۱ عدد بزرگ
نمک، فلفل سیاه، زردچوبهبه مقدار لازم

طرز تهیه خورش گیلاخه

مرحله اول: آماده سازی

ابتدا باید گیلاحه را تمیز کنید و بشورید و داخل آبکش قرار دهید و زمانی که خشک شد به اندازه دلخواه خرد کنید، بعضی از دوستان ابتدا گیلاخه را خرد می کنند و بعد مبشورن که یکم سخت است و ممکن است حالت چسبندگی داشته باشد. لپه را نیز از ۱ ساعت قبل خیس کنید تا پف کند.

مرحله دوم: تفت دادن مواد

در ادامه پیاز را پوست بگیرید و نگینی ریز خرد کنید و داخل قابلمه کمی تفت دهید تا تا سبک و شیشه ای شود و بعد گوشت خورشتی خرد شده یا سینه مرغ مکعبی شده را به پیاز اضافه کنید و کمی تفت دهید تا رنگ گوشت یا مرغ تغییر کند و بعد ادویه ها را اضافه کنید و تفت دهید.

مرحله سوم: افزودن لپه

در ادامه باید کمی زعفران را به همراه لپه ها به مواد اضافه کنید و بعد از ۳۰ ثانیه تفت دادن آب به مواد اضافه کنید و حرارت را بالا ببرید و زمانی که جوش آمد حرارت را کم کنید و زمان دهید تا خورش جا افتاده و روغن بی اندازد.

مرحله چهارم: افزودن گیلاحه

در ادامه گیلاخه های خرد شده را داخل روغن تفت دهید و به خورش اضافه کنید و بعد لیمو عمانی یا آب غوره را در انتها اضافه کنید و هم بزنید و نمک خورش را اضافه کنید و مزه ها را بالانس کنید و به همراه پلو میل کنید. نوش جان

فوت و فن های دستور پخت خورش گیلاخه

  1. اگر از لیمو عمانی استفاده می کنید آن را سوراخ کنید و داخل آب گرم قرار دهید تا تلخی آن گرفته شود.
  2. می توانید از گوشت قلقلی یا چرخ کرده نیز اضافه کنید.
  3. برای عطر بیشتر می توانید در انتها نیز کمی زعفران به مواد اضافه کنید.
  4. افزودن لپه دلخواه است و می توانید حذف کنید.
  5. این خورش باید کم آب و غلیظ باشد.

همچنین ببینید 

از
1
دیدگاه