خواص و مضرات مارچوبه ، 19 خاصیت مارچوبه برای درمان و سلامتی بدن

خواص مارچوبه

خواص مارچوبه , مضات و عوارض مارچوبه , خاصیت ها و زیان های مارچوبه , o hw lhv fi

خواص و مضرات مارچوبه

مارچوبه گیاهی گلدار و چند ساله است که بومی غرب آسیا ، آفریقای شمالی و بیشتر مناطق قاره اروپا است. مارچوبه دارای ویتامین و مواد معدنی ، ویتامین کا ، فولات ، کلسیم و فسفر است. مارچوبه کلسترول ندارد و خوراکی کم کالری محسوب می شود. سدیم موجود در مارچوبه کم می باشد و دارای فیبرهای زیادی برای بدن است.

مارچوبه گیاه پر فایده و مفیدی است و خواص بسیار زیادی دارد که همگی این خواص را نمی توان به طور کامل در یک مقاله گنجاند ، به همین جهت خلاصه ای از خواص مارچوبه را برایتان جمع آوری کرده ایم. برای شناخت بیشتر مهم ترین خواص مارچوبه در ادامه با پارسی دی همراه باشید.

خواص مارچوبه

رژیم لاغری و کاهش وزن

هنوز اثرات کاهش وزن این گیاه به صورت کامل به ثبت نرسیده است اما بررسی ها نشان می دهد که مارچوبه در کاهش وزن موثر است. چرا که بسیار کم کالری می باشد و حدود ۹۴ درصد از آن آب می باشد.

سرشار از فلاونوئید راتین

راتین یک فلاونوئید است که در مارچوبه به مقدار زیاد وجود دارد ، این امر برای درمان بواسیر و پیشگیری از لخته شدن خود بسیار موثر می باشد. راتین باعث کاهش چسبندگی خون شده و کلسترول خون را کاهش می دهد و به سلامت قلب و عروق کمک می کند.

کاهش مشکلات قاعدگی

عصاره مارچوبه برای جلوگیری از نفخ شکم پیش از قاعدگی موثر است. مواد مغذی موجود در مارچوبه باعث مبارزه با افسردگی می شود و دردهای قاعدگی را کاهش می دهد. مارچوبه برای از کنترل از دست دادن خون و همچنین حفظ تعادل هورمونی بسیار موثر است.

کاهش فشار خون

فشار خون بالا یک عارضه می باشد که در جهان حدود سه میلیارد نفر به آن مبتلا هستند ، فشار خون بالا باعث افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی می شود. مصرف پتاسیم و کاهش نمک و ورزش کردن روش های عالی برای درمان فشار خون بالا می باشد.

پتاسیم باعث بهبود رگ های عروقی شده و همچنین موجب کاهش فشار خون می شود. مارچوبه دارای پتاسیم می باشد که شما می توانید با مصرف نصف فنجان مارچوبه ۶ درصد از نیاز روزانه خود به پتاسیم را تامین کنید. مارچوبه باعث رقیق شدن خون می شود.

کمک به بهبود روماتیسم مفصلی

روماتیسم مفصلی یک باری مزمن می باشد که باعث التهاب در مفاصل می شود. مارچوبه خواص ضدالتهابی دارد که می تواند به کاهش درد بیماران روماتیسم مفصل کمک کند چرا که غنی از فولات می باشد.

افزایش قوای جنسی

ریشه مارچوبه دارای فواید زیادی در طب سنتی می باشد. تقویت کننده نیروی جنسی بوده و هورمون ها را تنظیم می کند. همچنین برای درمان اختلال جنسی می توان از مارچوبه استفاده نمود. مارچوبه باعث می شود تا بر ناتوانی جسمی و ذهنی در مردان غلبه کند

و باعث افزایش تعداد اسپرم و حرکت آنها می شود. مارچوبه یائسگی را درمان کرده و کم خونی ناشی از یائسگی را کنترل می کند. مارچوبه باعث می شود تا کیفیت و کمیت شیر مادر افزایش پیدا کند و برای مادران شیرده موثر است.

تعادل کلسترول خون

آنتی اکسیدان های موجود در مارچوبه باعث کاهش اختلال های هیپرلیپیدمی می شود. این عارضه باعث افزایش چربی خون و افزایش سطح کلسترول خون بدن می شود. این امر باعث می شود تا فرد به بیماری های قلبی عروقی دچار شود. مصرف مارچوبه از این عارضه پیشگیری می کند.

سلامت و محافظت از چشم ها

مارچوبه منبع مناسبی از ویتامین آ می باشد که برای سلامت چشم ضروری است. آنتی اکسیدان های موجود در مارچوبه باعث جلوگیری از آسیب به چشم می شود. اسید آمینه گلوتاتیون از بیماری های چشمی نظیر آب مروارید و شب کوری جلوگیری می کند.

سلامت و تقویت دستگاه گوارش

یکی از خواص مارچوبه در دستگاه گوارش می باشد. مارچوبه دارای اینولین می باشد که یک نوع کربوهیدرات پیچیده می باشد. این ماده زمانی که به روده برسد هضم می شود. در روده باعث رشد باکتری های مفید مانند لامتوباسیلوس و بیفیدوباکتریوم می شود.

اینولین در بدن جذب شده و مانع از ابتلا به سرطان معده می شود. مارچوبه دارای فیبر می باشد که برای دستگاه گوارش بسیار مفید می باشد. همچنین یکی از ویژگی های مفید مارچوبه ملین بودن آن می باشد که در تسهیل عملکرد روده پیشگیری از نفخ موثر است.

فیبر علاوه بر حفظ دستگاه گوارش باعث کاهش کلسترول نیز می شود. در طب سنتی از مارچوبه برای درمان بیماری اسهال و سوءهاضمه استفاده می شود.

درمان عفونت مجاری ادراری و سنگ کلیه

مارچوبه دارای خاصیت آنتی اورولیتیک می باشد که می تواند برای درمان عفونت های ادراری موثر باشد. درمان سنگ کلیه ، میزنای یا مثانه را آنتی اورولیتیک می گویند. مارچوبه ادرار آور می باشد و باعث افزایش حجم ادرار در افراد شده

و باعث سم زدایی بیشتر بدن می شود. آنتی اکسیدان های مختلفی نظیر ویتامین سی ، ای در مارچوبه وجود دارد که باعث می شود تا بدن سم زدایی شود. از جمله خواص بی نظیر مارچوبه درمان عفونت مجاری ادراری و سنگ کلیه می باشد.

کمک به بهوبد بیماری سل

یک خاصیت مهم مارچوبه درمان برونشیت و سل می باشد. چرا که باعث بهبود بافت های شش شده و به درمان عفونت های گلو کمک می کند.

خواص ضد سرطانی

مارچوبه دارای مواد مغذی گیاهی می باشد. ساپونین موجود در مارچوبه خواص ضدسرطانی و ضدالتهابی دارد. مارچوبه باعث افزایش گلوتاتیون می شود که یک نوع آنتی اکسیدان قوی برای بدن است. از بیماری های مختلف نظیر ایدز ، فیبروز سیتیک ، بیماری آلزایمر ، کم خونی و سرطان جلوگیری می کند.

کمک به درمان بیماری صرع

بیماری صرع یک نوع اختلال می باشد که بر روی مغز اثر می گذارد ، فرد در این بیماری دچار حمله های ناگهانی شده و تشنج می کند. در این بیماری مغز به دلیل تغییرات بافت های مغز علائم ناهنجار ارسال می کند و شخص دچار تشنج می شود. مارچوبه برای درمان این بیماری موثر است و باعث کاهش عوارض آن می شود.

ضد اضطراب و افسردگی

مارچوبه به عنوان یک داروی ضد اضطراب و افسردگی می باشد. مارچوبه باعث تقویت حافظه شده و تولید و ترشح استروژن را افزایش می دهد و باعث آرام بخشی سیستم عصبی می شود.

کمک به بهبود دیابت

مواد مغذی موجود در مارچوبه باعث کاهش خطر بیماری های مزمن ، مانند دیابت نوع دوم می شود. کروم یک ماده معدنی می باشد که در مارچوبه یافت می شود. کروم نقش مهمی در تنظیم مقدار قند خون بدن دارد. مارچوبه باعث ترشح انسولین و درمان دیابت می شود.

مضرات مارچوبه

تشدید نقرص و سنگ کلیه

مارچوبه دارای پورین می باشد که پس از تجزیه به اسید اوره تبدیل می شود ، بدن شما اگر مقدار زیادی پورین داشته باشد باعث افزایش اسید اوره می شود. کسانی که بیماری سنگ کلیه یا نقرس دارند بهتر است از مصرف مارچوبه خودداری کنند.

دوران بارداری و شیردهی

این گیاه به صورت سنتی برای پیشگیری از بارداری استفاده شده است. البته باید توجه کنید که مارچوبه هنگام بارداری و تولید شیر اختلالی در عملکرد زنان ایجاد نمی کند اما سعی کنید با مشورت پزشک مصرف کنید.

ایجاد حساسیت

مارچوبه برای کسانی که به پیاز و تره فرنگی حساسیت دارند می توانند باعث ایجاد واکنش های حساسیتی شود.

افزایش گاز معده و نفخ

مارچوبه دارای پرالترین می باشد که یک نوع کربوهیدرات محسوب می شود. این ماده برای هضم شدن در بدن باعث عمل تخمیر بر روی آن انجام شود ، این کار باعث تولید گاز در بدن می شود و ایجاد نفخ می کند.

همچنین ببینید