خواص چای سیاه

خاصیت های چای سیاه

خواص چای سیاه

چای سیاه یکی از بهترین نوشیدنی ها پر مصرف دنیا می باشد که در ایران بسیار پر طرفدار است. چای سیاه بعد از آب دومین نوشیدنی محبوب می باشد که در همه مراسمات مختلف در ایران کاربرد و به دلیل خواص خوبی که دارد در طب سنتی پیش از اینکه به عنوان یک نوشیدنی مصرف شود برای مصارف دارویی نیز مورد استفاده قرار می گیرد. چای سیاه منبع خوبی از آنتی اکسیدان ها می باشد که برای تقویت سیستم ایمنی بدن مفید است. بیشتر ما ایرانی ها عاشق یک فنجانت چای داغ در هر فصلی هستیم و صبح خود را بیشتر با خوردن یک چای خوشرنگ با صبحانه آغاز می کنیم. چای سیاه از گیاهی به نان کاملیا سیننسیس به دست می آید که در واقع لفط کلمه چای چینی بوده و در قدیم بیشتر در چین و هند کاربرد داشته است و ما دقیقا همان کلمه را وارد زبان فارسی کردیم. درباره تاریخ کشف چای افسانه های زیادی وجود دارد که گفته می شود امپراطوران چین دستور دادند تا فردی را برای تنبیه از شهر بیرون کنند و این شخص که در کوه بیابان سرگردان بوده از یک گیاه شکسته چای را پیدا کرد و اپراطور اور را احضار کرد و از اینکه سلامت برگشته متعجب شد و این ماجرا را از طبیبان جویا شد و خواست که درباره این گیاه تحقیق کنند. خوردن بیش از اندازه هر چیری ممکن است اثرات بدی روی بدن داشته باشد که در این پشت شما می توانید فواید و مضرات چای سیاه را مطالعه کنید. امروز در پارسی دی خواص و مضرات چای سیاه را می توانید مطالعه کنید.

چای سیاه چه خواصی دارد؟

به سلامتی دهان و دندان کمک می کند.

چای سیاه دارای فواید زیادی برای سلامت دهان و دندان می باشد، شما می توانید با چای سیاه از شر پلاک هایی که بر روی دندان شکل گرفته است راحت شوید. چای سیاه از رشد باکتری ها جلوگیری کرده و مانع از پوسیدگی دندان ها می شود. این چای دارای ترکیبات پلی فنولی می باشد که باعث می شود تا از رشد باکتری های موجود در دهان شما پیشگیری شود. شما می توانید از چای سیاه برای سلامت دندان های خود استفاده کنید.

به داشتن قلبی بهتر کمک می کند.

تحقیقاتی که در سال های گذشته انجام شده است نشان می دهد که چای سیاه باعث می شود تا شما قلب بهتری داشته باشید، کسانی که چای سیاه را در دستور رژیمی خود قرار داده اند در طول دوره مصرف چای ۲۱ درصد کمتر از افرادی که چای سیاه مصرف نکرده اند در خطر بیماری های قلبی بوده اند.

چای یک آنتی اکسیدان است.

چای سیاه به عنوان یک پلی فنول باعث می شود تا آنتی اکسیدان های موجود در آن با مواد شیمیایی بدن مبارزه کند. سبزی ها و میوه ها هر کدام به نحوی برای تقویت سیستم ایمنی بدن انسان موثر می باشد. شما می توانید از چای سیاه که یک آنتی اکسیدان عالی می باشد برای سلامت و تقویت سیستم ایمنی بدن خود استفاده کنید.

به پیشگیری از سرطان کمک می کند.

برخی تحقیقات انجام شده در این زمینه نشان می دهد که چای سیاه می تواند در پیشگیری از بیماری سرطان بسیار موثر باشد. آنتی اکسیدان های موجود در چای سیاه با انواع سرطان ها مقابله کرده و آن را شکست می دهد. چای سیاه باعث می شود تا از سرطان تخمدان در زنان پیشگیری شود. شما می توانید چای سیاه را به صورت منظم در رژیم غذایی خود قرار دهید و میل کنید.

برای سلامت استخوان ها مفید است.

آنتی اکسیدان فیتوکمیکال که در چای سیاه وجود دارد باعث می شود تا استخوان های قوی تری را به شما هدیه دهد، شما اگر می خواهید از بیماری های التهابی در امان باشید به شما توصیه می کنیم حتما چای سیاه را مصرف کنید.

خطر ابتلا به دیابت را کاهش می دهد.

تحقیقاتی که در این زمینه صورت گرفته است نشان می دهد که چای سیاه خطر ابتلا به دیابت نوع دوم را کاهش می دهد، اگر شما به صورت متوسط در طول روز یک و نیم فنجان چای سیاه مصرف کنید حدود ۷۰ درصد در مقابل خطر ابتلا به دیابت در امان خواهید ماند.

از استرس نجات تان می دهد.

چای سیاه به عنوان یکی از چای های آرام بخش شناخته می شود. شما اگر در طول روز تنش های زیادی داشته اید قطعا می توانید با مصرف چای سیاه به آرامش برسید. اسید آمینه ال تیاتین موجود در چای سیاه باعث می شود تا بدن شما در آرامش قرار بگیرد. شما می توانید با مصرف منظم چای سیاه از استرس در امان باشید.

سیستم ایمنی بدن را بهبود می بخشد.

چای سیاه به دلیل داشتن آنتی ژنی به اسم آلکیل آمین می تواند پاسخ ایمنی بدن به واکنش های مختلف را تقویت کند. علاوه بر عنصر ذکر شده ماده ای به نام تانن وجود دارد که با انواع ویروس ها مقابله کرده و باعث پیشگیری از بیماری های مختلف می شود. شما می تواند برای مقابله با مشکلات معده چای سیاه را در رژیم غذایی خود قرار دهید.

به سلامت دستگاه گوارش کمک می کند.

همانطور که عنوان شد تانن موجود در چای سیاه باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و همچنین در درمان بیماری روده و معده بسیار موثر می باشد. چای سیاه باعث می شود تا حرکات روده به راحتی انجام شود.

تانن موجود در چای سیاه علاوه بر اینکه به بهبود سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند، در درمان بیماری‌های معده و روده مؤثر است و در ضمن حرکات دستگاه گوارش و فعالیت روده‌ها را کاهش می‌دهد.

در افزایش انرژی بدن مؤثر است.

نوشیدنی های کافئین دارد معمولا باعث افزایش تپش قلب می شود اما چای سیاه این گونه نیست، چای سیاه باعث می شود تا گردش خون در بدن به درستی صورت بگیرد. چای سیاه باعث می شود تا متابولیسم بدن افزایش پیدا کرده و انرژی بدن زیاد شود.

خواص چای سیاه برای لاغری

گروهی از آنتی اکسیدا نهای که بر پایه گیاهی فلاونوییدها یا پلی فنل ها هستند در سلامتی نقش مهمی در سلامتی بدن دارد. فلاونوئید ها چا باعث آنزیم گوارش لیپاز در بدن می شوند که کار آنزیم لیپاز هضم چربی می باشد و مقدار این آنریم در بدن کم باشد، چربی ها بدون اینکه جذب شوند از بدن خارج می شوند. همچنین چای دارای مقداری زیادی کافئین است که باعث افزایش متابولیسم بدن می شود و می تواند باعث کاهش وزن شود.

تحقیقات نشان داده است که نوشیدن آب سرد یا گرم قبل از غذا باعث سوزانندن کالری و کمک به احساس سیری می کند که می توانید به جای آب از چای استفاده کنید. یافته های جدید نشان می دهد که خوردن چای سبز یا سیاه برای لاغری مفدی هستد و علاوه بر آنتی اکسیدانی که دارند تاثیر زیادی بر میکروبیوم های روده دارند.

خواص چای سیاه برای چشم

شاید برای شما پیش آمده باشد وقتی چشم شما عفونت می کند می گویند چشم خود را با کمی چای بشورید تا تمیز شود. چای سیاه به دلیل اثرات ضدعفونی کنندگی که دارد برای شستشو چشم و گرد و غبار گزینه بسیار خوبی می باشد و بهتر از چای تازه دم استفاده کنید و آبی که چای با آن دم شده باید کاملا تمیز باشد، کیفیت چای خشک نیز نقش مهمی در این ضدعفونی کنندگی را دارد. در واقع این یک درمان سنتی می باشد ولی اگر سایقه ژنتیکی دارید که به گیاهان دارویی حساسیت دارید بهتر است این کار را انجام ندهد.

ماسک چای سیاه

خواص چای سیاه برای پوست صورت

چای سیاه به دلیل آنتی اکسیدانی که دارد می تواند اثرات پیری و چین و چروک را کاهش دهد و پوست شما را سالم و صاف نگه دارد. اگر خوردن چای را دوست ندارید می توانید آن را به صورت موضعی به عنوان ماسک روی پوست استفاده کنید تا باعث رطوبت و درخشندگی پوست می شود. برای تهیه ماسک چای سیاه کافی است آب اضافه آن را گرفته و روی پوست بزنید و صبر کنید تا خشک شود. این ماسک برای بستن منافذ پوست و یک سفت کنندگی طبیعی می باشد و یک ضد آفتاب طبیعی در مقابل آفتاب است.

خواص چای سیاه برای هضم و اسهال

چای سیاه یک ضد اسپاسم طبیعی می است و می تواند مشکلات گوارشی مانند تهوع و برگشت اسید را تا حدودی کمک کند و هم چنین با خوردن چای سیاه می تواند اسهال خفیف را درمان کنید مخصوصا اگر با نبات و دارچین و زنجبیل مخلوط شود.
مضرات و عوارض جانبی چای سیاه

مضرات چای سیاه

 

همان طور که مشاهده کردید چای سیاه خواص زیادی دارد ولی خوردن بیش از اندازه و بی موقع هر چیر ممکن است به بدن آسیب بزند که بهتر است در خوردن آن ها افراط نکنید و بیشتر از ۳ فنجان در روز چای سیاه میل نکنید زیرا ممکن است باعث عوارض زیر شود:

افسردگی و اضطراب

مطالعات نشان می دهد کافئین موجود در چای ممکن است باعث بی قراری شود و خوردن بیش از اندازه آن احساس استرس و اضطراب در بدن ایجاد کند. زیرا مقدار نرمال کافئین برای بدن در روز حدود ۱۵۰ الی ۲۰۰ میلی گرم می باشد که این عدد هر چقدر بالا رود میزان استرس شما را بیشتر می کند و کیفیت خواب شما را کاهش می دهد.

کم خونی

خوردن چای بلافاصله بعد از وعد غذایی ممکن است مانع جذب شدن آهن شود و چای حاوی زیادی تانن است که این ماده مانع جذب آهن و کلسیم می شود، پس بهتر است تا ۲ الی ۳ ساعت بعد از خوردن غذا چای ننوشید.

برای زنان باردار و کودکان

کودکان بهتر بهتر است زیاد چای سیاه ننوشدند زیرا کافئین موجود در آن برای کودکان اصلا خوب نیس و همچنین ممکن است باعث بیش فعالی شود، زنان باردار به دلیل اینکه با خوردن چای مانع حالت تهوع و استفرغ می شوند تمایلی زیادی به خوردن چای دارند ولی بهتر است بیش از ۲ لیوان در روز میل نکنند زیرا کافئین آن ممکن است باعث شود جنین کم وزن بگیرد.
همچنین ببینید