طرز تهیه شیرینی پیروک مارمالادی ارمنی خوشمزه و مجلسی و ساده

طرز تهیه پیروک

 

یکی از شیرینی های بسیار خوشمزه مربایی است که در شکل های مستطیل و مربع یا گرد تهیه می شود. اصالت این شیرینی برای کشور ارمنستان می باشد و در واقع پیروک یک نام کلی می باشد به هر نوع خمیری که داخلش مرباجات یا خوردنی ریخته شده است. واژه پیر به معنای ضیافت و مجلس می باشد پس همان طور که مشخص است شیرینی بسیار خوشمزه و با اصالت می باشد. شما می توانید از انواع مارمالاد دلخواه در تهیه این پیروک استفاده کنید ولی بیشتر از مربای سیب یا هویج استفاده می شود. امروز در پارسی دی پیروک مارمالادی را به شما آموزش خواهیم داد با ما همراه باشید.

مواد لازم 

کره۱۵۰ گرم
شکر۹۰ گرم
تخم مرغ۲ عدد
پوست پرتقال رنده شده۱ ق چای خوری
آرد۲۵۰ گرم
بیکینگ پودر۱ ق چای خوری
مارمالاد دلخواه۱ پیمانه
زرده تخم مرغ۱ عدد
زعفرانبه مقدار لازم

طرز تهیه پیروک مارمالادی ارمنی

مرحله اول: آماده سازی

ابتدا فر را با دمای ۱۷۰ درجه روشن کنید تا گرم شود. آرد و بیکینگ پودر را با هم مخلوط کنید و سه بار الک کنید تا سبک شود در ادامه یک قالب تارت ۲۳ سانتی را از قبل چرب کنید می توانید از قالب مستطیل نیز استفاده کنید.

مرحله دوم: هم زدن کره

کره را داخل کاسه همزن ریخته و به آن شکر اضافه کنید و با دور تند همزن برقی به مدت ۵ دقیقه خوب هم بزنید تا کره حجیم و کرم رنگ شود در حین هم زدن دور گیری کنید تا تمام کره هم بخورد.

مرحله سوم: تهیه مایه پیروک

در دامه تخم مرغ ها را دانه دانه اضافه کنید و با افزودن تخم مرغ آخر رنده پوست پرتقال را اضافه کنید و چند دقیقه هم بزنید تا مخلوط یکدست شود در انتها مخلوط آرد را اضافه کنید و با لیسک هم بزنید تا مخلوطی یکدست حاصل شود.

مرحله چهارم: پخت شیرینی پیروک با مارمالاد سیب یا هویج

در ادامه از نیم بیش تر مایه بدست آمده را در قالب چرب شده پهن کنید و برای ۳۰ دقیقه در فر ۱۸۰ بگذارید تا پخته و نرم شود سپس از فر خارج کنید و داخل خمیر را مارمالاد دلخواه را پر کنید و خوب روی سطح مارمالاد را صاف کنید سپس باقی مانده خمیر را روی سطح آرد پاشی شده به قطر ۳ میل باز کنید و نواری های باریکی به قطر ۱ سانتی برش بزنید و روی مارمالاد به صورت ضربدار قرار دهید و روی خمیر را با مخلوط زرده و زعفران رومال کنید و برای ۱۰ دقیقه تا سطح رویه پیروک طلایی شود در فر بگذارید سپس بعد از خنک شدن آن را از قالب خارج و سرو کنید. نوش جان

فوت و فن های دستور پخت پیروک مربایی

  1. شما به دلخواه می توانید از مارمالاد سیب یا هویج یا زردآلو برای تهیه پیروک استفاده کنید.
  2. اگر وردنه مخصوص توری کن در دسترس دارید می توانید قسمت روی را با آن برش بزنید و روی مارمالاد قرار دهید.
  3. خمیر باید نرم و چسبانک باشد.
  4. به دلخواه می توانید روی مارمالاد از خلال بادام و کنجد بریزید.
  5. برای فرهای برقی ۲۰ درجه دما کمتر تنظیم شود.

همچنین ببینید  

از
2
دیدگاه

  • Sh r ۹ ماه پیش

    درست کردم عالی بود🌺🌺🌺

    پاسخ
    • مونا مصطفوی ۹ ماه پیش

      نوش جان ❤

      پاسخ