برای درمان کرونا چه بخوریم؟

کرونا ویروس چیست؟

کروناویروس یک خانواده بزرگ ویروس است که در انواع پستانداران و پرندگان یافت می شود. این ویروس ها می توانند طیف وسیعی از بیماری ها، از عفونت های خفیف تنفسی گرفته تا بیماری های جدی تر مانند سندرم حاد تنفسی حاد (SARS) یا سندرم تنفسی خاورمیانه (MERS) را در انسان ایجاد کنند.

کروناویروس های قابلیت انتقال از حیوان به انسان را نیز دارند. به عنوان مثال گفته می شود اولین بار ویروس سارس از گربه و ویروس مرس از شتر به انسان منتقل شده است. مانند سایر عفونت های تنفسی، کرونا ویروس ها نیز می توانند از طریق تماس با مایعات بدن مانند بزاق ، خون یا ادرار از شخص به فرد دیگر منتقل شوند. دانشمندان هنوز به طور قطع منشا ویروس کوئید ۱۹ را اعلام نکرده اند.

در حال حاضر ، دقیقاً مشخص نیست که COVID-19 چقدر مسری است. با این حال، تا زمان پیدا شدن واکسن یا درمانی برای این ویروس عجیب، انجام برخی از اقدامات محافظتی اساسی می تواند از شما و اطرافیانتان در برابر آلوده شدن به آن محافظت کند.

بهترین و مهم ترین کاری که می توانید در این زمینه انجام دهید، تقویت سیستم ایمنی بدنتان است. زمانی که سیستم ایمنی بدنتان قوی باشد به خوبی با ویروس ها مبارزه می کند و اجازه آلوده کردن بدن را به آن ها نمی دهد. در قسمت زیر به برخی از درمان های طبیعی می پردازیم:

رژیم غذایی مناسب مقابله با ویروس کرونا

ویتامین C و D3

ویتامین C نقش اساسی در عملکرد سیستم ایمنی بدن دارد و می تواند یک ابزار مفید برای کمک به دفاع از بدن در برابر کروناویروس باشد. اگرچه اثرات ویتامین C بر COVID-19 به طور مستقیم مورد مطالعه قرار نگرفته است، اما یک کارآزمایی در سال ۲۰۰۶ در Annals of Nutrition & Metabolism نشان داد که دریافت مقدار کافی ویتامین C در رژیم غذایی شما می تواند به کاهش علائم و کوتاه کردن مدت زمان عفونت های تنفسی کمک کند.

نیاز روزانه به ویتامین C برای پیشگیری روزانه ۳۰۰ میلی گرم و برای مقابله با عفونت، روزانه ۱۰۰۰ تا ۳۰۰۰ میلی گرم است. بهترین منابع غذایی ویتامین C میوه ها و سبزیجاتی از جمله مرکبات، گوجه فرنگی، فلفل و انواع توت ها هستند.

ویتامین D3 نیز به دلیل توانایی آن در تقویت سیستم ایمنی و محافظت در برابر عفونت مفید است. کمبود این ریز مغذی مهم در واقع می تواند خطر ابتلا به عفونت را افزایش دهد و ویتامین D3 نیز برای عملکرد سلول های ایمنی بدن گزینه مناسبی است. توصیه های دوز از ۴۰۰ تا ۸۰۰ IU در روز تا ۵۰۰۰ IU متفاوت است.

 

 

جلبک های قرمز

تحقیقات نشان می دهد که برخی ترکیبات مشتق شده از جلبک های قرمز، که با عنوان Griffithsia نیز شناخته می شوند، می توانند در محافظت از بدن در برابر عفونت های ویروسی موثر باشند. طبق یک مطالعه آزمایشگاهی در سال ۲۰۱۶، Griffithsia، یک لکتین جدا شده از جلبک های قرمز، با جلوگیری از ورود ویروس ها به سلول های میزبان، قادر به جلوگیری از ابتلا به بیماری مرس بود.

علاوه بر این، مطالعات دیگر نشان داده اند که این ترکیب خاص می تواند در برابر سایر عفونت های ویروسی، از جمله HIV نیز مفید باشد. با این حال، برای مشخص شدن اینکه آیا جلبک های قرمز می توانند برای محافظت در برابر COVID-19 استفاده شوند یا نه، تحقیقات بیشتری لازم است.

 

 

ریشه شیرین بیان

گلیسیریزین، یک ترکیب فعال موجود در ریشه شیرین بیان، می تواند دارای خواص قدرتمندی در برابر ویروس باشد. یک مطالعه آزمایشگاهی در لنست خواص ضد ویروسی چندین ترکیب را مورد بررسی قرار داد و دریافت که گلیسیریزین در جلوگیری از تکثیر سارس مؤثرترین گزینه است.

یک مطالعه آزمایشگاهی دیگر یافته های مشابهی داشت و خاطرنشان کرد: گلیسیرریزین سمیت سلولی را در برابر ویروس SARS به نمایش گذاشته است. با  وجود تمام این مطالعات و تاثیرات، باید برای ارزیابی اثرات شیرین بیان بر COVID-19 یا همان کرونا ویروس باید مطالعه دیگری انجام شود.

 

 

شربت Elderberry

اگرچه هنوز تأثیر شربت Olderberry در برابر کوئید ۱۹ مورد مطالعه قرار نگرفته است، اما به نظر می رسد در بعضی از آزمایشات بالینی به بهبود علائم آنفولانزا کمک می کند. به عنوان مثال، یک مطالعه انجام شده نشان داد که مصرف شربت Olderberry به صورت چهار بار در روز و به مدت پنج روز به طور قابل توجهی مدت زمان آنفولانزا را در مقایسه با دارونما کاهش داده است.

یک آنالیز دیگر در سال ۲۰۱۹ نیز به این نتیجه رسید که elderberry می‌ تواند به درمان علائم تنفسی فوقانی کمک کند. در حالی که تحقیقات خاص در مورد تاثیر این شربت بر روی کرونا ضروری است، این مطالعات نشان می‌ دهند که مصرف این شربت می‌ تواند به طور بالقوه به کاهش علائم کمک کند.

 

مصرف غذاها و گیاهان تقویت کننده ایمنی و پشتیبان سلامت ریه ها

Dr. Josh Axe با تکیه بر تحقیقات ۳۰۰۰ ساله چینی ها به این نکته اشاره می کند که غذاهای مقوی زرد روشن یا سفید رنگ می توانند از سلامت ریه ها پپشتیبانی کنند. از جمله این گزینه ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

به طور مشابه، او توصیه می کند رژیم غذایی سرشار از سبزیجات و میوه های سرشار از ویتامین C، عسل مانوکا، گیاهان، ادویه جات و گوشت های ارگانیک مصرف کنید. به عنوان مثال یک غذای ایده ‌آل برای تقویت سیستم ایمنی، سوپ مرغ خانگی است (زنجبیل و سیر را به دستور پخت اضافه کنید).

مطالعات حاکی از آن است که عسل مانوکا می تواند دارای خاصیت ضد ویروسی باشد، که می تواند آن را به عنوان یک داروی طبیعی مفید در برابر عفونت هایی مانند کورنا ویروس قرار دهد. یک مطالعه آزمایشگاهی نشان داد که عسل مانوکا قادر به مهار تکثیر ویروس آنفلوانزا است. تحقیقات بیشتر لازم است تا ارزیابی شود که آیا مزایای مشابهی در برابر کرونا ویروس هم ارائه می دهد یا خیر.

علاوه بر این ، مطالعات نشان می دهد که گیاه اکیناسه یا سرخارگل، هم دارای خواص ضد ویروسی و هم خواص ضد میکروبی است. یک مطالعه نشان داد که این گیاه یک آنتی ویروس قوی برای عفونت های تنفسی ویروسی است.

 

روغن ضروری اورگانو یا پونه کوهی

یک مطالعه اثر ضد ویروسی روغن اورگانو و مؤلفه اصلی آن، کارواکرول، را در برابر نورو ویروس موش (MNV)، یک جانشین نورو ویروس انسانی اندازه گیری کرده است. همچنین پتانسیل روغن پونه‌ کوهی را به عنوان یک ماده غذایی طبیعی و ضد عفونی‌ کننده سطحی برای کنترل نورو ویروس در انسان نشان داد. یک مطالعه دیگر نیز پتانسیل ضد ویروسی روغن پونه کوهی را در برابر ویروس همگام سازی تنفسی انسان (HRSV) نشان داد.