خواص شگفت انگیز عسل مانوکا

خواص و عوارض عسل مانوکا

عسل مانوکا

به لحاظ تاریخی هزاران سال است که از عسل مانوکا با اهداف دارویی استفاده می شود. این موضوع که در رسوم یونان باستان و کتاب های مقدس به این نکته اشاره کرده اند که در بهشت جوی هایی از شیر و عسل روان است، نشان از این است که تمام مردم جهان عسل از به عنوان یک گنجینه درمانی شگفت‌انگیز یاد می کنند.

با وجود اینکه عسل یکی از غنی ترین منابع ضد میکروب طبیعت است، نباید از شنیدن این موضوع متعجب شد که بسیاری از باستان شناسان ادعا می کنند که هزاران سال پیش در حفاری مقبره سلطنتی مصر خمره های حاوی عسل را کشف کرده اند.

با این حال به خاطر صنعتی شدن جامعه ای که در آن زندگی می کنیم عسل دیگر چیزی نیست که قبلا بوده و همه عسل ها یکسان نیستند. علاوه بر آن بیش از ۳۰۰ گونه عسل وجود دارد که در قسمت زیر به برخی از این دسته بندی ها می پردازیم:

  • عسل خام یا پاستوریزه
  • عسل تصفیه شده یا تصفیه نشده
  • عسل با موم یا بدون موم
  • عسل محلی یا وارداتی

به عنوان یک قاعده کلی، به همان میزان که برای تهیه آن هزینه کنید محصولی با همان کیفیت نیز دریافت می کنید. بیشتر محصولات موجود در فروشگاه های مواد غذایی با شربت ذرت با فروکتوز بالا تفاوت چندانی ندارند. برای تهیه عسل مانوکای طبیعی بهتر است به فروشگاه مواد غذایی محلی یا مزرعه های محلی بروید و آن را از آنجا تهیه کنید.

با این حال پیدا کردن عسل مانوکا غیرممکن نیست و همانطور که می‌بینید، دلایل زیادی برای یافتن آن وجود دارد. آیا عسل خام برای شما خوب است؟ آیا مانوکا ارزش هزینه کردن را دارد؟ و مزایای عسل مانوکا چیست؟ در اینجا هر چیزی که نیاز دارید در مورد نحوه استفاده از عسل مانوکا برای به حداکثر رساندن خواص دارویی آن بدانید را توضیح می دهیم. با ما همراه باشید.

عسل مانوکا چیست؟

عسل مانوکا در نیوزیلند توسط زنبورهایی که درخت مانوکا را گرده افشانی می کنند تولید می شود، و یکی از منحصر به فرد ترین و سودمند ترین عسل های موجود در جهان است. این عسل عطر و طعمی منحصر به فرد دارد و مزایای سلامتی بسیاری را داراست. از جمله کاربردهای عسل مانوکا می توانیم به درمان گلو درد و بیماری‌های گوارشی اشاره کنیم.

این روزها، عسل مانوکا در بسیاری از اشکال مختلف موجود است. علاوه بر اضافه شدن به آنتی ‌بیوتیک ‌ها و کرم‌ های گیاهی، می ‌توانید تعداد زیادی از ماسک ‌ها صورت و محصولات مراقبت از پوست حاوی این عسل را نیز پیدا کنید. مانند سایر گونه های عسل مانند عسل ترش، به صورت پزشکی نیز استفاده می شود و با گیاهان و ادویه‌ جات دیگر ترکیب می‌ شود تا به تقویت درمان کمک کند.

بهترین مزایای عسل مانوکا:

در سال های اخیر مزایای این عسل بسیار مورد توجه قرار گرفته است، چرا که با تحقیقات روزافزون هر روز بیش از پیش مزایای آن مشخص می شود. مهم ترین مزایای عسل مانوکا عبارتند از:

کمک به اختلالات گوارشی

رشد بیش از حد باکتری های روده کوچک (SIBO) کاهش اسید معده و برگشت اسید از جمله اختلالات گوارشی هستند.

به دلیل خاصیت آنتی ‌بیوتیک طبیعی و خاصیت ضد باکتری یافت ‌شده در عسل مانوکا، این یک داروی بسیار عالی برای هر گونه اختلالات گوارشی مرتبط با باکتری ‌ها است.

طبق مطالعه اخیرانجام شده، باکتری کلستریدیوم دیفیسل (Clostridium difficile) یکی از باکتری ‌های خطرناک مرتبط با هر سه شرایط بالا ، نسبت به اثرات جانبی عسل مانوکا شدیدا آسیب ‌پذیر است. بنابراین، خوردن عسل مانوکا در کاهش برگشت اسید و متعادل کردن سیستم گوارشی شما برای درمان اختلالات معده و روده‌ بسیار مفید است.

ترویج سلامت پوست

اینترنت با توصیفات بیمارانی که معتقدند عسل مانوکا به طرز شگفت انگیزی برای آکنه و اگزما کار می کند، پر شده است. اگر چه آزمایش بالینی کمی برای حمایت از این ادعا وجود دارد، اما با توجه به اثرات ضد میکروبی و بهبودی اثبات شده آن، شکی نیست که عسل مانوکا می تواند به درمان بیماری های پوستی نظیر آکنه و اگزما کمک کند.

یک بررسی اخیر در مورد مطالعات بالینی و سلولی در اثرات عسل مانوکا در درمان درماتیت آتوپیک نشان داد که عسل مانوکا در درمان ضایعات این بیماری موثر است. البته این امر باید با آزمایش‌های تصادفی کنترل‌ شده تایید شود.

آیا به دنبال راهی برای خلاصی از میلیا هستید؟ میلیا جوش‌ های ریز سر سفید هستند که روی پوست ظاهر می شود. بزرگسالان معمولا میلیا را زیر چشم ها یا در اطراف گونه ها مشاهده می کنند. عسل مانوکا به صورت گسترده به عنوان یک روش درمانی مورد استفاده قرار می ‌گیرد و اعتقاد بر این است که روش طبیعی موثری برای رفع میلیا به شمار می آید.

عسل اغلب با دارچین مخلوط می‌ شود و به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه به صورت یک لایه نازک روی پوست اعمال می شود. بیشتر مردم ادعا می ‌کنند که اعمال عسل بر روی زخم‌ ها و یا مناطق آسیب ‌دیده برای چند دقیقه و سپس شستن آن با آب و صابون این شرایط پوستی را بهبود می بخشد. این کار را هر روز و یا روز در میان برای رسیدن به بهترین نتیجه تکرار کنید.

مبارزه با عفونت های باکتریایی استافیلوکوک

مقاومت نسبت به داروی متیسیلین یا مقاومت آنتی بیوتکی موضوعی است که چندین سال پیش در بیمارستان ها شایع شده بود. موضوع از این قرار است که استفاده زیاد از آنتی بیوتیک منجر به نوعی عفونت شده که با هیچ شیوه ای قابل درمان نبود. برخی از افرادی که به این عفونت مبتلا شده بودند نیاز به جراحی، مفاصل مصنوعی و مواردی از این قبیل داشتند.

اخیرا محققان روزنه امیدی در مورد اثربخشی عسل مانوکا بر این عفونت پیدا کرده اند. مطالعات نشان داده اند که این نوع عسل قادر به کنترل ژن های نیرومند باکتری استافیلوکوک هستند.

استفاده موضعی عسل بر روی زخم جراحت ها می تواند این ناحیه را از در معرض عفونت قرار گرفتن حفظ کند.

درمان سوختگی و زخم و زخم معده

براساس تحقیقی که در ژورنال محصولات دارویی طبیعی منتشر شده‌ است، استفاده از عسل مانوکا می تواند به بهبود زخم در موارد حاد، تسکین درد در بیماران دار سوختگی و کاهش واکنش التهابی در چنین بیمارانی کمک می کند.

علاوه بر این، آزمایش روی موش ها نشان می دهد که عسل مانوکا به لطف ویژگی ‌های آنتی ‌اکسیدانی قوی، ضد باکتری و ضد التهابی اش، منجر به جلوگیری از عفونت شده و می تواند رشد یک نوع باکتری خاص را که باعث زخم معده در انسان‌ ها می‌ شود را مسدود کند. همچنین این عسل در بهبود هرچه سریع تر زخم ها نیز موثر است.

جلوگیری از پوسیدگی دندان و ورم لثه

با توجه به فعالیت ضد میکروبی عسل مانوکا، محققان دانشکده دندان پزشکی دانشگاه اوتاگو در نیوزیلند کشف کردند که جویدن یا مکیدن این عسل نه تنها باعت کاهش ۳۵ درصدی پلاک دندان شده، بلکه به کاهش خونریزی ناشی از التهاب لثه نیز کمک کرده است. کلسیم، روی و فسفر کشف ‌شده در عسل مانوکا، همه مواد مغذی مهم برای ترمیم دندان هستند.

درمان سندرم روده‌‌‌ی تحریک ‌پذیر (IBS) بیماری های التهابی روده (IBD)

محققان موسسه آموزش پزشکی Chandigarh در ارزیابی عسل مانوکا چندین مورد کشف کردند:

مصرف عسل مانوکا در دوزهای مختلف در برابر آسیب کولون ناشی از TNBS از بدن محافظت می کند.

همه گروه‌ های درمان ‌شده، شاهد کاهش التهاب کولونی بودند و در مقایسه با گروه کنترل تمام پارامترهای بیوشیمیایی به میزان قابل ‌توجهی کاهش یافت.

عسل مانوکا در دوزهای مختلف، پراکسیداسیون لیپید و همچنین پارامترهای آنتی ‌اکسیدان را بهبود بخشید. نمرات مورفولوژیکی و بافت شناسی به میزان قابل توجهی در گروه درمان ‌شده عسل مانوکا کاهش‌ یافته است.

عسل مانوکا نه تنها التهاب و درد روده را درمان می ‌کند بلکه در برابر آسیب رادیکال های آزاد نیز از بدن محافظت می ‌کند.

بهبود گلودرد و ایمنی

در سال ۲۰۰۷، داده‌ های منتشر شده در ژورنال بیولوژی leukocyte نشان داد که ” جزء ۵.۸-kDa عسل مانوکا سلول های ایمنی را از طریق TLR4 تحریک می کند.” این یافته جالبی بود چرا که مطالعات قبلی نشان داده بودند که عسل مانوکا تولید سیتوکین از مونوسیت انسان را تحریک می‌‌ کند.

علاوه بر این عسل مانوکا قادر است رشد باکتری عامل گلودرد را متوقف کند و دارای خواص دیگری است که می ‌‌توان با خوردن یک قاشق از این عسل به آن‌‌ ها دست یافت. اخیرا نیز اثبات شده که عسل مانوکا می ‌‌تواند برای گلودرد ناشی از شیمی‌ درمانی نیز مفید بوده و به کار گرفته شود.

کمک به آلرژی

تحقیقات انجام شده توسط موسسه آلرژی و محیط زیست Karelia در فنلاند در بررسی اثرات گرده درخت فان وعسل در آلرژی به نتایج قابل توجهی دست یافت. افرادی که در این آزمایش شرکت کرده بودند، عسلی را که گرده درخت فان نیز به آن اضافه شده بود، و گروه کنترل فقط داروهای ضد آلرژی خود را مصرف کرده بودند. این آزمایش با نتایج جالبی همراه بوده است و تاثیر مثبت عسل مانوکا مشخص شده است.

پژوهشگران همچنین دریافتند که بین مصرف کنندگان گرده فان و مصرف کنندگان عسل مانوکا تفاوت چندانی وجود ندارد. بنابراین، خوردن عسل مانوکا به طورمنظم می تواند واقعا به آلرژی ‌های فصلی شما کمک کند و نیاز شما به داروها را کم کند.

مراقبت از زیبایی و ارتقا ‌دهنده سلامتی

مصرف روزانه عسل مانوکا، اثرات شگفت ‌‌انگیزی بر روی انرژی و کیفیت زندگی خواهد داشت. این عسل به لطف مواد مغذی مفیدش برایتان سرزندگی و انرژی جوانی را به ارمغان می ‌آورد و قادر است رنگ و بافت پوست تان را بهبود بخشد.

برای شستن صورت تان، لایه ‌برداری و مبارزه با رادیکال ‌‌های آزاد پوست از این عسل استفاده کنید. همچنین می توانید مقداری از آن را به شامپو یا ماسک مویتان اضافه کنید تا سبب درخشش بیشتر موهایتان شود. استفاده از آن شربت سم ‌‌زدا نیز فواید بی ‌‌شماری به دنبال دارد.

بهبود خواب:

عسل مانوکا به ترویج خواب عمیق آرامش ‌بخش کمک می ‌کند و به عنوان یک خواب آور طبیعی عمل می‌ کند. این نوع عسل به آرامی سطح گلیکوژن مورد نیاز برای عملکردهای بدنی ضروری در طول خواب را آزاد می ‌کند. افزودن عسل به شیر هنگام خواب به بدن کمک می کند تا ملاتونین که هورمونی ضروری برای خواب عمیق است را در مغز آزاد کند.

اختلالات سلامتی بسیاری مانند بیماری‌ های قلبی، دیابت نوع دو، سکته و ورم مفاصل وجود دارد که به مشکل خواب ضعیف مرتبط هستند. از آنجا که ثابت شده ‌است که عسل در کیفیت خواب موثر عمل می کند، پس می ‌تواند به طور بالقوه به کاهش خطر بیماری های ذکر شده و بسیاری از مشکلات سلامتی کمک کند.

کمک به کاهش علائم فیبروز سیستیک

فیبروز سیستیک یک اختلال ژنتیکی است که باعث عملکرد بد نوع خاصی از پروتئین می ‌شود و منجر به تولید بیش از حد خلط غلیظ می ‌شود که می ‌تواند ریه‌ ها را مسدود کرده و خطر عفونت‌ های تنفسی را افزایش دهد. تحقیقات نشان می‌ دهد که عسل مانوکا می ‌تواند به طور بالقوه به کشتن باکتری‌ ها برای مبارزه با عفونت، به ویژه در افراد مبتلا به فیبروز سیستیک کمک کند.

کاربردهای عسل مانوکا

برای رسیدن به بیش ‌ترین فایده های عسل، باید حدود یک تا دو قاشق سوپ خوری در روز نوش جان کنید. ساده ‌ترین راه خوردن مستقیم آن است ، اما اگر شیرینی اش زیاد است، می‌توانید آن را به دمنوش گیاهی مورد علاقه تان اضافه کنید، آن را روی ماست بریزید و یا آن را بر روی نان تست بکشید.

اگر می ‌خواهید اثر افزایش ایمنی و یا التیام گلو درد را افزایش دهید، یک قاشق چای خوری دارچین را به آن اضافه کنید. تحقیقات نشان می ‌دهد که ویژگی‌ های ضدمیکروبی دارچین و عسل مانوکا بسیار قوی هستند و سرعت بهبود این شرایط را بسیار بالا می برند.

مواد مغذی عسل مانوکا:

چیزی که عسل مانوکا را متفاوت می ‌سازد، مواد مغذی شگفت ‌انگیز آن است. عسل خام معمولی به خاطر مواد مغذی عالی و خاصیت تقویت ایمنی بدن معروف است. به طور کلی، عسل خام یک منبعی غنی از موارد زیر است:

  • آمینو اسید
  • ویتامین ‌‌های B (تیامین، نیاسین، ریبوفلاوین، B6 و اسید پانتوتنیک)
  • کلسیم
  • مس
  • آهن
  • منیزیم
  • منگنز
  • فسفر
  • پتاسیم
  • سدیم
  • روی

این در حالی است که مواد مغذی عسل مانوکا ۴ برابر فهرست بالاست. این همان چیزی ا‌‌ست که فاکتور منحصر به ‌فرد مانوکا نامیده می شود.

هشدارها و عوارض جانبی

آیا عسل مانوکا امن است؟

با وجود مزایای زیادی که با این جز اصلی همراه است، چندین اثر جانبی عسلی وجود دارد که ممکن است بخواهید آن‌ها را نیز در نظر بگیرید.

همانند انواع دیگر عسل، عسل مانوکا هم سرشار از قند است. بنابراین اگر مبتلا به دیابت و یا هر شرایط مرتبط با قند خون هستید مصرف تان را کنترل کنید.

برخی معتقدند که کسانی که به زنبورها حساسیت دارند به خاطر عوارض آلرژیک باید این عسل را با احتیاط مصرف کنند.

اگر می خواهید این عسل را بر روی زخم ها اعمال کنید قبل از آن مقداری از آن را بر روی تکه ای از پوست تان امتحان کنید. در صورت بروز هرگونه عوارض جانبی یا علائم آلرژی غذایی، مصرف آن را متوقف کنید و با پزشک خود مشورت کنید.

علاوه بر این، عسل برای بچه‌ های کوچک‌ تر از یک سال توصیه نمی ‌شود. این کار ریسک بوتولیسم نوزادی، یک بیماری جدی که می ‌تواند ناشی از مصرف عسل آلوده به نوع خاصی از باکتری باشد، را به حداقل می رساند.