طرز تهیه کیک خشک بیرجندی ساده و مجلسی با طعمی خوشمزه با فر و بدون فر

دستور پخت کیک خشک بیرجندی

طرز تهیه کیک خشک بیرجندی

 

کیک خشک بیرجندی یکی از کیک های بسیار معروف و سنتی می باشد که برای بیرجند است و می توانید آن را به سادگی تهیه کنید. این کیک در شهر بیرجند بسیار معروف است و می توانید شما نیز آن را با چند قلم مواد به راحتی در خانه تهیه کنید. برای تهیه این کیک خوشمزه که شبیه به شیرینی نیز می باشد به روغن صاف خانگی نیاز دارید که می توانید در مرحله اول طرز تهیه آن را در منزل یاد بگیرید و با آن بیشتر شیرینی های سنتی ایرانی را تهیه کنید. شما می توانید این شیرینی را در فر و یا بدون فر نیز تهیه کنید. امروز در پارسی دی طرز تهیه کیک خشک بیرجندی را به شما آموزش خواهیم داد همراه ما باشید.

مواد لازم برای تهیه کیک خشک بیرجندی

  • تخم مرغ ۵ عدد
  • پودر قند ۱.۵ پیمانه
  • روغن صاف خانگی ۱.۵ پیمانه
  • آرد ۴ پیمانه
  • بیکینگ پودر ۱/۲ ق ق غذا خوری
  • هل ۱ ق چای خوری

مواد لازم برای رومال کیک خشک بیرجندی

  • زرده ۱ عدد
  • گلاب ۱ ق غذا خوری
  • زعفران دم شده ۱ ق غذا خوری

طرز تهیه کیک خشک بیرجندی ساده و خوشمزه

مرحله اول: تهیه روغن صاف

ابتدا برای تهیه این کیک باید روغن را صاف کنید یعنی به صورت کاملا جامد تهیه کنید. برای این کار باید روغن را روی حرارت قرار دهید تا کاملا ذوب شود. سپس داخل شیشه ریخته و صبر کنید تا خنک شود و در یخچال قرار دهید تا خودش را بگیرد و سفت شود.

مرحله دوم: هم زدن مواد

در ادامه روغن صاف خانگی را با پودر قند الک شده با همزن برقی به مدت ۵ دقیقه بزنید تا پوک و کرم رنگ شود. در حین هم زدن دقت کنید با لیسک دور کاسه را بگیرید تا همه روغن هم بخورد و روشن شود. در ادامه تخم مرغ را به همراه پودر هل اضافه کنید و مجدد با همزن برقی مواد را هم بزنید.

مرحله دوم: تفت دادن گوشت

مرحله سوم: تهیه خمیر

در ادامه وقتی تخم مرغ ها به خورد مواد رفت باید آرد و بیکینگ پودر را باهم مخلوط و سه بار الک کنید و به مواد به تدریج اضافه کنید. ابتدا باید مواد را لیسک هم بزنید و بعد با نوک انگشت کمی مواد را جمع کنید. خمیر این کیک کمی شل است و کاملا طبیعی می باشد.

مرحله چهارم: پخت کیک خشک بیرجندی

سینی فر را به روغن جامد آغشته کنید و خمیر را داخل سینی پهن کنید. سپس مواد رومال گفته شده را باهم مخلوط کنید و روی خمیر بزنید و به دلخواه روی مواد پودر پسته بریزید و در فر از قبل گرم شده به مدت ۱۵ دقیقه با دمای ۱۶۰ بگذارید تا کیک پخته شود. برای پخت بدون فر نیز همین مراحل را در تابه از قبل گرم شده انجام دهید. وقتی کیک را از فر خارج کردید سریع برش بزنید. نوش جان

نکات کلیدی در تهیه کیک خشک بیرجندی با روغن صاف

  1. حتما کیک داغ است باید برش بخورد.
  2. ایت مقدار مواد ۳ سینی سایز ۲۰*۳۰ به شما کیک بیرجندی می دهد.
  3. چون آب خور آردها باهم متفاوت است باید بیشتر یا کمتر آرد را بریزید.

همچنین ببینید  

از
1
دیدگاه

  • نوشین ۱ سال پیش

    سلام خسته نباشید ممنون از دستور کیک خشک ولی صاف کردنش تو سینی سخت بود یا برای من هنوز آب داشت خیلی چسبنده بود به دست می چسبید می شه راهنمایی کنید

    پاسخ
    • مونا مصطفوی ۱ سال پیش

      خمیر این کیک نباید خیلی سفت باشد و به راحتی داخل سینی فر پخش می شود و به کمک لیسک آن را پخش کنید.

      پاسخ