خواص به

خواص به پخته و خام

خواص به

خواص به

به چه خواصی دارد؟

به درخت کوچکی است که میو های زرد رنگ دارد. از دانه، میوه و برگ آن به عنوان دارو استفاده می شود. برخی از فواید فوق العاده میوه به شامل کاهش وزن، کمک به درمان زخم، ضد التهاب، فواید آنتی اکسیدانی فوق العاده، خواص ضد ویروسی، کمک به حل مشکلات گوارشی، مفید برای سیستم قلبی عروقی، تعادل کلسترول است. در این مقاله از پارسی دی به برخی از مهم ترین خواص به می پردازیم.

آشنایی با به

صدها سال است که به در طب سنتی استفاده می شود، اما تحقیقات علمی در مورد مزایای آن هنوز در مراحل اولیه است. شربت میوه به گاهی اوقات برای سوزش معده مداوم در کودکان استفاده می شود. به همچنین برای تهوع صبحگاهی، تب یونجه، زخم معده و بسیاری از بیماری های دیگر استفاده می شود. در غذاها نیز از میوه به برای تهیه مربا، ژله، مارمالاد و پودینگ استفاده می شود. به دلیل طعم گس و پالپ بسیار درشت، میوه معطر به معمولاً به صورت تازه استفاده نمی شود. با این حال این میوه به طور گسترده ای در آشپزی بسیاری از کشورها استفاده می شود.
ورقه های “به” به سوپ، خورشت به، یا انواع دمنوش ها اضافه می شود و طعم ترش بی نظیری به آن ها می دهد. از زمان یونان باستان، به با عسل پخته می شد، در غذاهای شرقی میوه را با گوشت چرخ کرده یا لوبیا پر می کردند. پس از پختن، از “به” به عنوان یک غذای جانبی در کنار مرغ یا گوشت و همچنین چاشنی برای تهیه غذاهای ملی مانند پلو، سوپ گوشت گاو با به، بوزباش (از گوشت گوسفند) و بسیاری دیگر استفاده می شود.

خواص به پخته

خواص به پخته برای بهبود زخم ها

شربت تهیه شده از به می تواند به درمان مشکلات دستگاه گوارش کمک کند. در واقع، ترکیبات منحصر به فردی در این میوه وجود دارد که از تشکیل باکتری هلیکوباکتر پیلوری که اغلب مسئول زخم معده است، جلوگیری می کند.

به پخته شده دارای خواص ضد التهاب

میوه به میزان فراوانی از ویتامین C را داراست و می تواند تا یک چهارم از نیاز روزانه توصیه شده برای بدن را تامین کند، به خصوص میوههای رسیده آن. همچنین به تقویت سطح ایمنی ما کمک می کند و می تواند برای درمان برخی از بیماریهای التهابی مفید باشد.

به پخته شدت دارای خواص آنتی اکسیدانی

تحقیقات ثابت کرده است که به غنی از آنتی اکسیدان ها است که در مبارزه با رادیکال های آزاد اهمیت زیادی دارد و سلولها را در مقابل آسیب مقاوم می کند. مصرف به برای مبارزه با التهاب، کاهش استرس متابولیک و جلوگیری از خطر بیماری های مزمن فوق العاده مفید است.

به پخته شده خواص ضد ویروسی دارد

تحقیقات ثابت کرده که به سرشار از فنولیک است. به همین دلیل است که برای درمان آنفولانزا و سرماخوردگی فصلی توصیه می شود.

به پخته شده برای درمان مشکلات گوارشی

مطالعات اخیر تاثیر به در درمان مشکلات گوارشی را تایید کرده است. به در محافظت از بافت روده ما در برابر چند اختلال گوارشی از جمله بیماریهای التهابی روده و کولیت اولسراتیو اثر بسزایی دارد.

خواص به برای سیستم قلبی عروقی

به از میوه هایی است که به طرز باورنکردی برای سلامت سیستم قلبی عروقی مفید است، زیرا حاوی مقادیر فراوانی از فلاونول، اسیدکلروژنیک، پروآنتوسیانیدین، آنتوسیانین و کاتچین است. همچنین به می تواند به کاهش یا متعادل کردن فشار خون کمک کند.

خواص به پخته شده برای مبارزه با سرطان

به با داشتن ترکیبات آنتی اکسیدانی، در مبارزه با رادیکالهای آزاد موثر عمل کرده و به طور بالقوهای در کاهش خطر ابتلا به سرطان مفید است.

خواص به پخته شده برای سلامت چشم

قرن هاست که در طب سنتی شرقی و غربی از میوه به برای درمان بیماریهای چشم استفاده می شود. مطالعات تایید شده ای در این زمینه وجود دارد. علاوه بر بهبود بینایی، مصرف به در پیشگیری از بیماری های چشمی نیز موثر است.

خواص به برای کبد

به در طب سنتی برای پیشگیری از بیماری های کبد و روده استفاده میشود، زیرا به بهبود مقاومت بدن در مقابل عفونت ناشی از باکتری کمک میکند.

خواص به پخته شده در تسکین علائم آلرژی

شواهد علمی تاثیر مصرف میوه به در کاهش علائم یک واکنش آلرژیک متداول، حملات آسم و درماتیت آلرژیک را نشان می دهند. علت آن می تواند به خاطر وجود ترکیبات ضروری باشد که فعالیت سلولهای ایمنی را که موجب واکنش آلرژیک میشوند را مهار می کند.

خواص به در بارداری

۱. به مبارزه با سموم و پدیده های مرتبط با آن به شکل تهوع، استفراغ کمک می کند. در عین حال، کمبود ویتامین ها، مواد معدنی و سایر عناصر را جبران می کند.
۲. پیشگیری از کم خونی، هموگلوبین پایین. این شاخص اغلب در دوران بارداری کاهش می یابد، که نشان دهنده هیپوکسی احتمالی جنین، کمبود مواد مغذی تحویل سلول ها است.
۳. به دارای خواص مفید زیادی است، آن ها نه تنها به حمایت از بدن زن در دوره باروری کمک می کنند بلکه مواد مغذی موجود در به، به ویژه پتاسیم، کلسیم و آهن در رشد طبیعی جنین مفید است.
۴. کنترل فشار خون یکی دیگر از خواص به می باشد

خواص به برای رحم

میوه به موجب تقویت رحم میشود و مصرف آن پیش از دوره قاعدگی توصیه می شود، زیرا خونریزی هایی شدید که منجر به کم خونی و فقر آهن می شود را کنترل می کند. به لطف مواد و ریز عناصر موجود، میوه به به توقف خونریزی، جبران کمبود آهن، تقویت دیواره رگهای خونی و بهبود گردش خون کمک می کند.
همچنین در زنان بارداری که در خطر سقط جنین هستند، میوه به با خاصیت قابض و تقویت کنندگی سلولهای دیوار رحم، در پیشگیری از سقط جنین موثر است.

خواص به برای مردان

۱. به باعث افزایش تقویت انرژی میشود و به افزایش قوای جنسی در مردان کمک میکند.
۲. پیشگیری از التهاب غده پروستات. میوه به به عنوان یک اقدام پیشگیرانه برای مردان توصیه می شود. یعنی با فرآیندهای التهابی غده پروستات و مثانه مقابله می کند. فرآیندهای التهابی می تواند منجر به عوارض و اختلال در عملکرد اندام های تناسلی مردانه شود.

خواص به برای لاغری

به مانند سایر میوه های هم رده خود دارای کالری کم اما فیبر و ترکیبات تغذیهای مهم از جمله ویتامین ها و کربوهیدرات فراوان است. همچنین چربی اشباع شده، سدیم و کلسترول کمی دارد. اگر به دنبال کاهش وزن هستید، این میوه یک مکمل عالی برای رژیم غذایی است.

خواص برای اعصاب

تجربه نشان داده است که نوشیدن محصولات تهیه شده از به مانند دمنوش آن، باز هم به خاطر ترکیبات آنتی اکسیدانی موجود به حفظ آرامش اعصاب و کاهش استرس کمک می کند. همچنین به باعث تقویت حافظه و جلوگیری از آلزایمر می شود. به با داشتن خواص شادی آور در رفع افسردگی و ایجاد نشاط نیز موثر است.

سخن آخر

در حالی که به یکی میوه های پر مصرف موجود در بازار نیست، اما خواص بینظیری ارائه می دهد. مصرف میوه به خام معمولا توصیه نمی شود زیرا بسیار دیر هضم است و موجب مسدود شدن رگها میشود. اگر شما هم طرفدار میوه تازه به نیستید یا دوست دارید در آشپزی از آن استفاده کنید، مقداری دارچین و بادیان را به آبپز کرده اضافه کنید تا گرم کنندهای عالی و سالم برای زمستان باشد. اگر شما هم اطلاعات دیگری درباره خواص به دارید، می توانید آن را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

همچنین ببینید