طرز تهیه کاهو سکنجبین خانگی ساده و خوشمزه با شکر و نعناع

دستور تهیه کاهو سکنجبین

طرز تهیه کاهو سکنجبین

 

کاهو سکنجبین یکی از خوشمزه های فصل تابستان که برای همه افراد توصیه شده است. در طب سنتی مزاج کاهو سرد و ‌تر است و سکنجبین مزاج گرم و خشک دارد به این دلیل که سکنجبین از ترکیب سرکه و عسل درست می‌شود که به اندازه معین جوشانده شده و اثرات گرم و خشکی را بر جای می‌گذارد، در واقع اثرات گرم و خشک سکنجبین با اثرات سرد کاهو تا حدودی یکدیگر را خنثی می‌کنند. اگر کاهو به تنهایی و بدون سکنجبین مصرف شود، ممکن است رطوبت، تری و سردی آن تاثیر نامطلوبی بر روی افرادی که سن بالا دارند یا دارای مزاج بلغمی هستند بر جای بگذارد، اما اگر به همراه سکنجبین مصرف شود این عوارض را به همراه نخواهد داشت. کاهو جزء مواد غذایی است که خاصیت دارویی دارد. معمولا اثرات سوء کاهو را سکنجبین از بین می‌برد و از گذشته نیز در رژیم غذایی ایرانیان این دو به همراه یکدیگر مصرف شده است. سکنجبین نفوذ مواد را در بدن بیشتر می‌کند، باز‌کننده عروق بدن و مجاری است و خون بدن را تمیز می‌کند، از این رو مصرف سکنجبین به تنهایی یا با کاهو می‌تواند اثرات خوبی برای بدن داشته باشد. پس در نتیجه می توان گفت نباید ازخوردن این دو ماده غذایی با هم در تابستان غافل شوید. امروز در پارسی دی کاهو سکنجبین با شکر و نعناع را به شما آموزش خواهیم داد همراه ما باشید.

مواد لازم برای تهیه کاهو سکنجبین

  • کاهو به مقدار لازم
  • آب ۲ پیمانه
  • شکر ۴ پیمانه
  • نعنا ۵۰ گرم
  • سرکه ۱/۲ پیمانه

طرز تهیه کاهو سکنجبین خانگی با شکر و نعناع

مرحله اول:جوشاندن مواد

ابتدا برای تهیه این کاهو سکنجبین خوشمزه باید شربت را تهیه کنید برای تهیه شربت آب و شکر را داخل قابلمه ریخته و هم بزنید سپس روی حرارت قرار دهید نیازی به هم زدن ندارد صبر کنید تا دانه یا همان کریستال های شکر ذوب شوند.

مرحله دوم: افزودن نعنا

یک دسته نعنا را خوب شسته و با یک نخ ببندید و داخل شربت قرار دهید و اجازه بدهید تا شربت عطر و بوی نعنا را بگیرید برای این کار ۱۵ الی ۲۰ دقیقه باید صبر کنید تا عطر آن خارج شود اگر دوست دارید خیلی بوی نعنا داشته باشد ۲۰ دقیقه ولی معمولی ۱۵ دقیقه زمان دهید.

مرحله سوم: افزودن سرکه

بعد از افزودن نعنا سرکه را اضافه کنید و روی حرارت قرار دهید تا شربت کم کم غلیظ شود سپس وقتی به غلظت دلخواه رسید از روی حرارت بردارید و از یک صافی رد کنید تا اگر دانه نعنا داخل شربت رفته باشد جدا شود.

مرحله چهارم: تهیه کاهو سکنجبین خانگی

بعد از خنک شدن شربت را داخل شیشه ریخته و در یخچال نگهداری می کنید اما برای میل کردن با کاهو مقداری شربت را داخل کاسه ریخته و کاهو را بعد از شستن داخل شربت بزنید و نوش جان کنید.

نکات کلیدی در تهیه کاهو با سکنجبین

  1. از هر نوع سرکه ای می توانید استفاده کنید سرکه انگور یا سیب ولی حتما اضافه کنید زیرا بودن سرکه مزه و طعم شربت را ملایم می کند.
  2. آب و شکر که روی حرارت قرار می دهید نیازی نیست خیلی هم بزنید بگذارید خود شکر کم کم ذوب شود.
  3. می توانید به جای شکر از عسل استفاده کنید.
  4. به دلخواه کمی گلاب نیز می توانید اضافه کنید.

همچنین ببینید  

طرز تهیه کاهو سکنجبین خانگی ساده و خوشمزه با شکر و نعناع
3.3 (65.71%) 14 votes