طرز تهیه گراتن گوشت و سیب زمینی مجلسی با سس بشامل در فر

طرز تهیه گراتن گوشت و سیب زمینی

 

یکی از غذاهای خوشمزه فرانسوی می باشد که بسیار خوشمزه و مناسب یک شام و یا مهمانی می باشد و می تواند جزء غذاهای اصلی نیز باشد. گراتن یا گراتین در همان ظرفی که پخته می شوند سرو می شوند و رویه طلایی و تردی دارند و از ترکیباتی مختلفی در تهیه گراتن ها استفاده می شود دقت کنید گراتن ها با سوفله ها در یک خانواده قرار می گیرند ولی با هم متفاوت هستند زیرا سوفله بیشتر شبیه یک کیک و زرده و سفیده آن جدا می شود ولی گراتن یک نوع تکنیک آشپزی می باشد. امروز در پارسی دی گراتن گوشت و سیب زمینی بسیار خوشمزه با سس بشامل در فر را به شما آموزش خواهیم داد همراه ما باشید.

مواد لازم

گوشت چرخ کرده۴۰۰ گرم
پیاز۱ عدد
جعفری۳ ق غذا خوری
سیب زمینی۷ عدد
کره۳۴ گرم
آرد۲ ق غذا خوری
شیر۱.۵ لیوان
نمک، فلفل سیاه، پاپریکابه مقدار لازم

طرز تهیه گراتن گوشت و سیب زمینی با سس بشامل در فر

مرحله اول: آماده سازی گوشت

ابتدا پیاز را پوست بگیرید و رنده ریز بزنید و آب آن را بگیرید و داخل کاسه بریزید و به همراه گوشت و جعفری ساطوری شده و نمک و فلفل و پاپریکا خوب مخلوط کنید و کاسه را در یخچال قرار دهید تا گوشت با مواد مزه دار و استراحت کند.

مرحله دوم: آبپز کردن سیب زمینی

سیب زمینی ها را خوب بشورید و داخل قابلمه ریخته و روی آن آب بریزید و بگذارید تا کاملا پخته و نرم شوند سپس زیر آب سرد قرار دهید و پوستش را بگیرید و بعد از خنک شدن سیب زمینی ها را گرد گرد برش بزنید.

مرحله سوم: تهیه گراتن

کف ظرف مورد نظر را کمی چرب کنید سپس یک ردیف سیب زمینی حلقه شده بچینید و بعد گوشت را از یخچال خارج کنید و از آن برداشته و در دست به صورت قلقلی در اندازه ای متوسط گرد کنید و روی سیب زمینی بچینید و مابین گوشت ها سیب زمینی قرار دهید تا ظرف پر شود.

مرحله چهارم: تهیه سس بشامل

برای تهیه سس بشامل کره را داخل تابه ریخته تا ذوب شود سپس آرد را اضافه کنید و تفت دهید تا بوی خامی آرد از بین برود و بعد کم کم بهش شیر اضافه می کنیم و هم میزنیم تا زمانیکه سس غلیظ شود اوسط پخت نمک و فلفل اضافه می کنیم و اجازه می دهیم روی شعله ملایم تا سس به قوام ماست نیمه شل دربیاید.

مرحله پنجم: تهیه گراتن گوشت و سیب زمینی

در ادامه سس بشامل را روی گوشت و سیب زمینی بریزید و و در انتها به دلخواه کمی پنیر پیتزا رنده شده روی سس بشامل بریزید و ظرف در فر از قبل گرم شده به مدت ۱.۵ ساعت در دمای ۱۸۰ قرار دهید تا پخته و روی گراتن طلایی شود سپس از فر خارج و کمی که از حرارت افتاد برش و سرو کنید. نوش جان

فوت و فن های دستور پخت گراتن گوشت و سیب زمینی مجلسی

  1. می توانید در فر برقی و توستر نیز این غذا را تهیه کنید ولی دقت کنید ۲۰ درجه دما را کمتر تنظیم کنید.
  2. شیر بهتر است در دمای محیط باشد سپس به سس اضافه کنید.
  3. در انتها برای تزئین کمی جعفری و فلفل پول بیبر روی گراتن بریزید.

همچنین ببینید  

از
4
دیدگاه