خواص و مضرات پرتقال برای پوست ، سرطان ، بارداری و کودکان

خواص پرتقال

پرتقال , خواص پرتقال , مضرات پرتقال , khavas portaghal , o,hw vjrhg

پرتقال

آشنایی با پرتقال

پرتقال یکی از قدیمی ترین و پرمصرف ترین مرکباب می باشد که طرفداران زیادی در سر تا سر جهان دارد. خواص زیادی برای پرتقال در نظر گرفته اند که شما می توانید در ادامه با خواص پرتقال آشنا شوید. همه می دانیم که پرتقال منبع غنی از ویتامین سی می باشد.

جالب است بدانید پرتقال های اولیه کوچک و تلخ و پر از هسته بوده است. پرتقال دارای فسفر ، پتاسیم ، سدیم و مس می باشد. توصیه شده است افرادی که دچار بیماری زخم معده هستند از نوشیدن آب پرتقال امتناع کنند.

سرطان خون یکی از سرطان های رایج تا قبل از ۱۵ سالگی می باشد. پژوهشگران دریافته اند که اگر کودکان در هفته ۴ تا ۶ بار پرتقال یا آب پرتقال طبیعی مصرف کنند میزان احتمال درگیر شدن آنها به بیماری سرطان خون نصف می شود.

جالب است بدانید که یک پرتقال بزرگ و رسیده حاوی  ۸۶ کیلو کالری انرژی ، ۲ گرم پروتئین ، ۲۲ گرم هیدرات کربن ، ۴ گرم فیبر ، ۸۹ گرم ویتامین سی ، ۵۵٫۲ میکرو گرم اسید فولیک ، ۳۳۳ میلی گرم پتاسیم و ۰٫۱۶ میلی گرم است.

پرتقال میوه پر فایده و مفیدی است و خواص بسیار زیادی دارد که همگی این خواص را نمی توان به طور کامل در یک مقاله گنجاند ، به همین جهت خلاصه ای از خواص این میوه ارزشمند را برایتان جمع آوری کرده ایم. برای شناخت بیشتر مهم ترین خواص پرتقال در ادامه با پارسی دی همراه باشید.

خواص پرتقال

درمان کلسترول خون

پوست سفید موجود در پرتقال و ورقه های نازکی که بین قسمت های داخل پرتقال قرار دارد بهترین دارو برای درمان کلسترول خون می باشد.

پیشگیری از سرطان لوزالمعده

دانشمندان کشور سوئد به تازگی در تحقیقات خود به این نتیجه رسیده اند که خوردن پرتقال از سرطان لوزالمعده جلوگیری می کند.

خواص پرتقال در بارداری

پرتقال در بارداری برای زنان و جنین بسیار مفید می باشد ، پرتقال دارای فولات است که به همراه قرص های اسید فولیک به پیشگیری از بروز بیماری بسته نشدن لوله عصبی در جنین کمک می کند. به مادران باردار توصیه می شود پرتقال را با مشورت پزشک در دستور روزانه خود قرار دهند.

جوانسازی پوست و رفع چین و چروک

پرتقال حاوی مقادیر غنی از آنتی اکسیدان های قوی است که می توانند به کاهش رادیکال های آزاد مخرب که باعث ایجاد چین و چروک روی پوست می شوند کمک کنند ، به همین دلیل شما می توانید برای رفع چین و چروک صورت از پرتقال کمک بگیرید.

برای این منظور باید از ماسک پرتقال استفاده کنید. برای تهیه ماسک پرتقال کافیست قسمت خوراکی پرتقال را در یک ظرف کوچک له کنید سپس روی صورت خود ماساژ دهید ، پس از گذشت ۱۵ دقیقه پوست صورت را با بشویید.

تقویت معده و ادرار آور

اسانس موجود در پرتقال ضد عفونت های میکروبی است. پرتقال مقوی معده و ضد گاز معده است. همچنین پرتقال ضد سم ، ادرار آور و نرم کننده سینه و ضد استفراع می باشد.

درمان مشکلات پوستی

شما از پوست پرتقال له شده می توانید برای مرهم اگزما و ناراحتی های پوستی استفاده کنید.

خواص آب پرتقال

توصیه می شود آب پرتقال را در رژیم غذایی خود قرار دهید و آنرا به مرور استفاده کنید چون باعث تسویه خون می شود. سنگ کیسه صفرا را از بین برده و اشتها آور و مقوی معده است. باد شکن و ضد اسپاسم می باشد. آب پرتقال مهار کننده سرطان است.

خواص برگ پرتقال

شما می توانید از جوشانده برگ های پرتقال برای ورم و کاهش درد استفاده کنید. خوردن پرتقال ضد اسپاسم و آرام بخش می باشد. همچنین اسانس پرتقال را برای ضدعفونی کردن به کار می برند. پرتقال باعث می شود تا خون انسان تسویه شده و تمیز شود.

درمان سرماخوردگی

آب جوشانده پوست پرتقال را بنوشید ، باعث درمان سرماخوردگی شده و سوءهاضمه را درمان می کند.

درمان گواتر

پوست پرتقال باعث درمان گواتر می شود. هر روز پوست پرتقال را با پوست لیمو مخلوط کرده بکوبید و از خارج بر روی موضع گواتر بمالید.

درمان کک و مک

برای درمان کک و مک صورت شما می توانید هر روز پوست پرتقال را به صورت خود بمالید.

کاهش وزن و رژیم لاغری

برای کاهش وزن می توانیداز معجون پرتقال استفاده کنید. برای این منظور هر روز یک عدد پرتقال را به همراه ۳ عدد لیمو ترش پوست کنده و به قطعات کوچک تبدیل کنید سپس مواد را داخل دیگ ریخته و به آن نیم لیتر آب اضافه کنید و بمدت ۱۰ دقیقه بجوشانید.

پس از گذشت ۱۰ دقیقه سه قاشق غذاخوری عسل به آن اضافه کنید و مواد را خوب مخلوط کنید تا یکدست شوند سپس معجون را به مدت ۵ دقیقه دیگر بجوشانید تا عسل به طور کامل حل شود. در ادامه معجون را صاف کرده و میل کنید.

محافظت از چشم

مصرف مرکبات به ویژه پرتقال به حفاظت از عدسی چشم انسان در برابر بیماری آب مروارید کمک می کند. منظور ما از آب پرتقال ، آب میوه های اسانس دار موجود در فروشگاه ها نیست بلکه آب پرتقال طبیعی است.

کاهش کم خونی

می دانیم که ویتامین سی در جذب آهن ضروری است. در افراد گیاهخوار افزایش مصرف غذاهایی دارای ویتامین سی نظیر مرکبات برای کاهش کم خونی مفید است.

خواص پرتقال برای کودکان

آب موجود در پرتقال برای کودکان بسیار مفید می باشد. آب پرتقال سبب رشد سریعتر دندان ها در کودکان می شود. پرتقال باعث می شود تا کرم های موجود در روده از بین رفته و تب انسان را پایین می آورد.

کاهش اسید بدن

پرتقال به صورت عادی اسیدی است ولی خاصیت قلیایی به بدن انسان می دهد و برای کسانی که مصرف گوشت زیادی دارند و بدنشان حالت اسیدی دارد بسیار مفید است. برای استفاده بیشتر از مواد غذایی پرتقال بهتر است پوست زرد رنگ آن را بگیرید و با پوست و پره های داخل آن میل کنید زیرا در پوست سفید پرتقال نیز برای کاهش اسید مفید است.

مضرات پرتقال

منع مصرف

پرتقال خواص بسیار زیادی دارد ولی ممکن برا برخی افراد با بیماری های خاص باعث ایجاد مشکلاتی شود. افرادی که به بیماری هایی مانند نارسائی کبد مبتلا هستند حتما قبل از مصرف پرتقال با پزشک مشورت کنند تا مشکلات احتمالی جلوگیری کنند.

ناسازگاری با برخی مواد غذایی

پرتقال هم مانند بسیار از مواد غذایی پس از مخلوط شدن با برخی از مواد می تواند باعث ایجاد مشکلاتی در معده شود. از مصرف گوشت و ماهی به همراه پرتقال پرهیز کنید. بهتر است حداقل ۳ تا ۴ ساعت بعد از مصرف ماهی و گوشت پرتقال مصرف کنید.
مطالب پیشنهادی