خواص نارنج برای پوست

خاصیت های نارنج برای پوست صورت، رفع جوش و سلامت مو

خواص نارنج

نارنج چه خواصی دارد؟

می خواهیم در این مطلب در مورد نارنج مطالبی را برای شما قرار دهیم. نارنج یک میوه بسیار مشهور می باشد که یک گیاه با ارزش دارویی نیز محسوب می شود. نارنج از چین نشات گرفته است. نارنج میوه ای بسیار محبوب در بین کشورهای جهان می باشد و دارای خواص زیادی می باشد.

از روغن نارنج برای مصرف عطر استفاده می شود. شکوفه های نارنج مانند یک عطر فوق العاده و گران می باشد. نارنج در کشورهای مختلف دارای آوازه های مناسب می باشد ، نارنج به عنوان خوراکی و مواد به کار رفته در داروسازی رواج دارد.

نارنج یک درخت بومی در مناطق عجیب و غریب قاره ی آسیا می باشد که امروزه در تمام مناطق استوایی و نیمه استوایی کاشته می شود.

خواص کلی نارنج

عصاره موجود در نارنج به عنوان کاهش دهنده وزن و از بین برنده اشتها می باشد اما هشدار داده شده است که اگر فشار خون و ضربان قلب دارید از خوردن زیاد نارنج خودداری کنید. نارنج اگر به صورت خوراکی مصرف شود مانند استاتین های کاهنده کلسترول می باشد. از گذشته های دور نارنج را برای تسکین دردهای گوارشی، کاهنده قند خون در افراد دیابتی استفاده می کردند.

خواص نارنج برای پوست

 

کاهش چربی و آکنه پوست با مصرف نارنج

یکی از فواید اصلی نارنج خاصیت انقباضی آن می باشد. نارنج باعث جذب چربی اضافی پوست می شود و همچنین این موضوع باعث می شود تا پوست های چرب آرام شود. پوست بعد از استفاده و مصرف نارنج مرطوب تر شده و از حالت خشکی خارج می شود.

خواص آنتی باکتریالی نارنج  برای پوست

پوست نارنج دارای خواص آنتی باکتریال و ضدقارچ می باشد که باعث می شود آکنه های موجود روی پوست از بین برود. آنتی باکتریال موجود در پوست نارنج به تمیز نگه داشتن پوست و چربی اضافی پوست کمک می کند. سوزش و قرمزی پوست را تسکین داده و آسیب های گذشته پوست را ترمیم می کند.

نارنج برای مقابله با قارچ پوستی

اگر شما درگیر عفونت های قارچی پوست هستید نارنج انتخاب ایده آلی برای شما می باشد. سعی کنید عصاره نارنج را مستقیما روی محل عفونت قرار دهید.

تسکین ورم و پف چشم با خوردن نارنج

شما می توانید از دمنوش نارنج استفاده کنید. کیسه های سرد دمنوش نارنج را برای تسکین و ورم چشم و بیدار کردن چشم های خمار استفاده کنید.

خاصیت ضد پیری پوست نارنج

یکی از مهم ترین خواص نارنج وجود بتاکاروتن است. بتاکاروتن یک آنتی اکسیدان قوی محسوب می شود که از آسیب رسیدن به سلول ها جلوگیری می کند. بتاکاروتن از پوست بدن در برابر رادیکال های آزاد محافظت کرده و نشانه های کهولت سن را از بین می برد.

نارنج یک مسکن دردهای سطحی پوست

به دلیل وجود خواص ضد التهابی در نارنج و روغن آن یک انتخاب مناسب برای سلامت پوست می باشد. شما می توانید برای تسکین دردهای سطح پوست بوی نارنج را استنشاق کنید.

نرم کننده و مرطوب کننده پوست

پوست نارنج دارای مقادیر زیادی از ویتامین سی می باشد. آنتی اکسیدان های موجود در پوست نارنج باعث می شود تا چربی پوست کم شود. این موضوع برای کسانی که دارای پوست چرب و خشک هستند مناسب است. استفاده از پوست نارنج برای از بین بردن سلول های مرده از روی پوست بسیار مهم است.

درخشان کردن پوست با نارنج

برای روشن کردن و درخشان کردن پوست می توانید آب جوش را روی پوست نارنج بریزید و اجازه بدهید که یک روز بماند، سپس محلول بدست آمده را روی پوست خود بمالید. نارنج می تواند پوست بدن شما را نسبت به اشعه فرابنفش حساس کند بنابراین بهتر است حتما از ضد آفتاب استفاده کنید تا از پوست خود محافظت کنید.

 

خواص نارنج برای مو

 

درمان ریزش مو

روغن نارنج برای استفاده های مختلف نظیر رایحه درمانی و لواز آرایشی استفاده می شود. روغن برگ نارنج برای درمان ریزش مو بسیار مناسب است.

نرم کننده طبیعی مو

شما می توانید یک دانه نارنج پخته را با روغن نارگیل ترکیب کنید و روی موهای خود ماساژ دهید. بعد از چند دقیقه موهای خود را بشویید تا موهای شما نرم و لطیف شود.

مناسب برای رشد سریعتر مو

نارنج تاثیر زیادی برا روی زیبایی پوست دارد، نارنج به دلیل مواد مغذی خاصی که دارد به تقویت موهای شما کمک می کند. نارنج حاوی اسید فولیک می باشد که نوعی ویتامین ب محسوب شده که برای رشد مو اهمیت دارد.

خاصیت های درمانی نارنج

درمان سرماخوردگی

نارنج یکی از اعضای اصلی مرکبات است، می توان برای درمان سرماخوردگی و درمان سینوزیت از نارنج استفاده کرد.

کاهش قند خون مبتلایان به دیابت

مصرف مداوم نارنج به گفته محققان باعث کاهش قند خون می شود. کسانی که دیابت نوع دوم دارند نارنج را در برنامه غذایی خود قرار دهند. نارنج سطح گلوکز خون افراد دیابتی را کاهش می دهد.

از بین بردن مشکلات صفراوی

روغن و آب نارنج باعث ترشح بهتر غدد درون ریز و غدد برون ریز می شود. ترشحات گفته شده باعث ارتقاء هورمون های صفراوی و آنزیم های گوارش می شود.

تقویت‌ قوای جنسی

نارنج دارای خواص تقویت کنندگی قوای جنسی می باشد، اگر شما مشکلاتی نظیر سردمزاجی، مشکل نعوظ، عدم علاقه به برقراری رابطه جنسی و ناتوانی جنسی دارید نارنج میل کنید.

کمک به گوارش

در طب چینی نارنج را کمک کننده گوارش می دانند. می دانیم که نارنج اشتها را کور کرده و به کاهش وزن کمک می کند. گاهی دیده شده است که نارنج باعث افزایش اشتها می شود. این میوه برای ناراحتی معده مفید است و همچنین شکوفه و روغن آن برای مشکلات گوارشی توصیه می شود.

درمان خستگی های مزمن

استفاده مداوم از نارنج به عنوان دمنوش باعث می شود تا خستگی های مزمن شما رفع شده و کسالت همیشگی شما برطرف شود.

مفید برای سیستم عروقی

نارنج برای سیستم قلبی عروقی انسان بی نهایت مفید است، این میوه می تواند باعث تنظیم چربی خون و کم شدن سطح گلوکز شود. نارنج باعث پاکسازی و تصفیه خون می شود.

از بین بردن بوی بد دهان

نارنج بسیار خوشبو می باشد، یکی از مزیت های این میوه بوی خوش آن است. از همین رو مصرف نارنج ارتباط مستقیمی با حفظ بهداشت دهان و دندان دارد. شما می توانید یک فنجان دمنوش نارنج را به صورت روزانه میل کنید.

درمان بی خوابی

بسیاری از مشکلات بی خوابی انسان به دلیل اضطراب و استرس می باشد. عرق و روغن نارنج به عنوان یک درمان آرامش بخش عمل می کند و استرس و اضطراب را کاهش می دهد.

فواید نارنج

استفاده‌ی دارویی

میوه و پوست خشک شده نارنج به صورت عصاره و قرص مصرف می شود.

طعم‌دهندگی

از نارنج برای طعم دهندگی نیز استفاده می شود. از نارنج برای تهیه مارمالاد و نوشیدنی های مختلف استفاده می شود. در کشورمان ایران از نارنج به عنوان میوه استفاده نمی شود. پوست خشک شده نارنج به عنوان ادویه کاربرد دارد.

استفاده در صنایع بهداشتی

نارنج در صنعت داروسازی، صابون و لوازم آرایشی استفاده می شود.

نارنج نارس خشک

در طب آسیایی میوه نارس نارنج به صورت درسته خشک می شود و برای درمان اختلالات گوارشی استفاده می شود.