خواص و عوارض جانبی گل ختمی برای عفونت، خلط، پوست و مو + طریقه مصرف

خواص گل ختمی

خواص گل ختمی

 

گل ختمی؛ یکی از گیاهان بسیار مفید است که برای بیشتر درمان های خانگی کاربرد دارد و شما می توانید به عنوان یک دمنوش فوق العاده از آن استفاده کنید. گل ختمی یا Hollyhocks بیش از ۸۰ گونه مختلف در دنیا وجود دارد که معمولا به عنوان هالی هاک شناخته می شود و یک گیاه بومی آسیا و اورپا می باشد. ارتفاع این گیاه به ۲ متر می رسد و در نگ های مختلف مانند گل صورتی، زرد، سفید، قرمز وجود دارد و علاوه بر زیبایی که به باغچه می دهد خواص دارویی فوق العاده ای دارد. قسمت انتهای این گل نسبتا شیرین مزه است و به همین دلیل از گل ختمی در تهیه اولین مارشمالو استفاده کردند. امروزه این گل به مارشمالو نیز معروف می باشد. بهترین نوع گل ختمی از نوع بومی آن است که دارای بوته ی به ارتفاع ۴۰ سانتی متر است و برگ های پهنی دارد و گل های آن سفید رنگ بوده و این گل خودرو می باشد و در هر زمینی می تواند رشد کند و نسبت به کم آبی بسیار مقاوم است. اما گل ختمی برای درمان عفونت ها به خصوص برای زنان و ریه و در سرما خوردگی گزینه بسیار خوبی می باشد امروز در پارسی دی می توانید خواص خوب گل ختمی را در این پست مشاهده کنید. همراه ما باشید.

فهرست مطالب

گل ختمی چیست؟

گل ختمی از گیاهان پنیریکی می باشد و و معمولا در مناطق ماسه ای و زمین های تقریبا شور و طروبت دار رشد می کند اما در در بیشتر مناطق قابل رشد است و معمولا بین خرداد تا اواسط شهریور شروع به جوانه زدن می کند. اسم های دیگر این گیاه عبارت است از خبازی شجری، آنجل، آلتیا و در بعضی مناطق به هیرو و خیرو معروف است و نام علمی این گیاه عبارت است Althaea officinalis و از ریشه تا خود این گیاه به صورت تازه و خشک قابل مصرف می باشد. در واقع گل ختمی یک گیاه زینتی می باشد که خواص دارویی بسیاری دارد.

فواید گل ختمی

خواص گل ختمی برای مو

گل ختمی برای مو و سر خشک و دچار خارش بسیار مفید است و شما می توانید با تهیه روغن این گیاه مو های سالمی داشته باشید. روغن گل ختمی یک عامل ضد شکنندگی است که از ریزش مو جلوگیری می کند و می تواند رشد مو ها را تسریع ببخشید. برای استفاده از این روغن ۱ ساعت قبل از حمام به ساقه مو بزنید و آبکشی کنید.

خواص گل ختمی برای پوست

گل ختمی یک مرطوب کننده طبیعی پوست می باشد که می تواند خشکی پوست را درمان کند و در نتیجه با استفاده از آن پوستی نرم و صاف داشته باشید. گل ختمی می تواند ساعت ها پوست را آبرسانی کند و در نتیجه کسانی که اگزما و خشکی پوست دارند می توانید از گل ختمی استفاده کنند.  برای استفاده از این گل برای پوست باید دو مشت گل ختمی را داخل آب بریزید و یک شب بگذارید بماند و بعد به پوست خود بزنید.

خواص گل ختمی برای عفونت ریه

گل ختمی از گذشته تا به امروز برای درمان ریه و گلو درد و خلط بسیار مفید است و می تواند بیمار های تنفسی را کاهش دهد. شما می توانید از گل ختمی برای درمان خانگی بیمارهای تنفسی مانند آسم و گرفتگی بینی استفاده کنید. برای تهیه این گل ختمی می توانید آن را با گل بنفشه و بابونه میکس کنید و یک دمنوش فوق العاده میل کنید.

خواص گل ختمی برای سرفه و گلو درد

گل ختمی برای التیام گلو درد و درمان سرفه های خشک بسیار مناسب است. برگ و گل ختمی به صورت دم کرده برای تسکین گلو و سرفه بسیار مناسب است و یک درمان طبیعی از گذشته تا به امروز بوده و شما می توانید با خودرن آن خلط انباشته شده در گلو را کمتر کنید زیرا یک ضد باکتری و ضد التهاب طبیعی می باشد. برای استفاده از آن کافی گل ختمی را داخل آب جوش بریزید و برای ۱۰ دقیقه صبر کنید و میل کنید.

خواص گل ختمی

خواص گل ختمی برای عفونت زنان

گل ختمی برای زنان بسیار مناسب و باعث کاهش و درمان عفونت مجرای ادراری و برونشیت و عفونت های سرخک و مخملک مناسب است. همچنین ریشه و گل این گیاه باعث تسکین کلیه و رحم زنان می شود و می تواند مشکلات واژن را نیز برطرف کنید. برای درمان آن کافی است روزانه ۴۰ گرم از این دمنوش میل کنید.

خواص گل ختمی برای کودکان

گیاه گل ختمی سرشار از کلسیم است و پودر آن در خمیر دندان ها به کار می رود زیرا کلسیم را برای دندان تامین می کند. شما می توانید یک دهانشویه طبیعی با ریشه این گیاه تهیه کنید و برای درمان التهاب لثه نوزادان در زمان دندان در آوردن استفاده کنید.

خواص گل ختمی برای گردش خون

استفاده از دمنوش گل ختمی باید می شود گردش خون در بدن افزایش پیدا کند و باعث اکسیژن رسانی سریع به سلول های بدن شود. شما می توانید برای بهبود گردش خون روزانه از این گیاه به مقدار ۵ میل لیتر میل کنید.

خواص گل ختمی برای لثه

شما می توانید برای سلامت دهان و دندان و لثه از گل ختمی استفاده کنید زیرا خواص ضد الهتاب و باکتری دارد و برای درمان درد لثه و سوزش آن نیز بسیار مفید می باشد.

خواص گل ختمی برای زخم

گل ختمی می توانید درد و ورم را کاهش دهد. اگر برگ های این گیاه را روی زخم خود قرار دهید باعث تسریع در زخم و بهبود آن می شود. همچنین ریشه و ساقه این گیاه در کاهش درد سوختگی و تاول و ورم نیز می تواند موثر باشد زیرا می تواند متاطق آسیب دیده را آبرسانی کند.

خواص گل ختمی برای اشتها

اگر دچار بی اشتهای هستید و می خواهید چاق شوید می توانید با مصرف گل ختمی اشتهای خود را افزایش دهید، زیرا داری نشاسته می باشد. برای تحریک اشتها باید از چای ریشه گل ختمی استفاده کنید.

خواص گل ختمی برای درمان تب

از زمان قدیم تا به امروز گل ختمی یک گیاه فوق العاده برای پایین آوردن تب بدن مخصوص در دوران کرونا و سرما خوردگی می باشد که می توانید با مصرف این گیاه تب خود را پایین بیاورید و سرما خوردگی را درمان کنید. با خوردن یک فنجان گل ختمی می توانید تب خود را کاهش دهید.

خواص گل ختمی برای درمان کیست

کیس تخمدان از جمله مشکلات بسیار شایع در زنان است که به آن دچار می شوند. برای اینکه کیست شما درمان شود بهتر است از دمنوش گل ختمی و رازیانه استفاده کنید زیرا تاثیر زیادی در درمان کیست دارد.

خواص کلی گل ختمی

به طور که کلی گل ختمی روی همه اعضای بدن موثر می باشد و شما می توانید مابقی خواص را مشاهده کنید.

  1. ملین و برطرف کننده یبوست است.
  2. سرفه های خشک را درمان می کند.
  3. برای بیمارهای تنفسی و درمان آن مناسب است.
  4. برای رفع گلو درد نیز بسیار مناسب است.
  5. عادت ماهیانه را تنطیم می کند.
  6. نارحتی پوست را برطرف می کند.
  7. تب را پایین می آورد.
  8. اسهال خونی را درمان می کند.
  9. ادار آور است.
  10. تورم را رفع می کند.
  11. قند خون را تنطیم می کند.

طریقه مصرف گل ختمی

خواص کلی گل ختمی

 

شما می توانید برای استفاده از دمنوش گل ختمی آن را به تنهایی یا گیاهان دارویی دیگر مخلوط کنید. برای تهیه دمنوش می توانید به دلخواه از برگ استویا یا انواع شیرین کننده ها استفاده کنید. آب جوش را داخل قوری ریخته و برگ یا ریشه گل ختمی را داخل آب بریزید و برای ۱۰ دقیقه صبر کنید تا دم بکشد و از صافی رد کنید و داخل لیوان مورد نظر بریزید و سرو کنید و یا می توانید گل ختمی خشک را پودر کنید و در تهیه چای های خود اضافه کنید و از خواص فوق العاده آن لذت ببرید.

عوارض مصرف گل ختمی

خواص درمانی گل ختمی بسیار زیاد است و می توان گفت در هر زمینه ای می توانید از آن استفاده کنید. اما این موضوع را همیشه در نظر داشته باشید که همان قدر که گیاهان دارویی مفید هستند می توانند برای بدن نیز مضر باشد و باید اعتدال را در مصرف گل ختمی رعایت کنید.

  • زنان باردار و شیرده باید از خوردن آن پرهیز کنند و یا با پزشک خود مشورت کنند.
  • کسانی که سرد مزاج هستند با عسل مصرف کنند.
  • گل ختمی می تواند قند و خون را کاهش دهد پس حتما مراقب این باشید که قند شما پایین نیاید.
  • بهتر ۲ هفته بعد از جراحی مصرف گل ختمی را متوقف کنید.

همچنین ببینید


  • یسبی ۱ سال پیش

    خیلی ممنون بسیار کامل

    پاسخ
  • sara ۱ سال پیش

    عالی بود واقعاً به درد بخور و کار ساز بود

    پاسخ
    • مونا مصطفوی ۱ سال پیش

      خواهی می کنم

      پاسخ