خواص گیاه اسطوخودوس

خاصیت های اسطوخودوس برای لاغری، ریزش مو و درمان سرماخوردگی

خواص اسطوخودوس

اسطوخودوس چه خواصی دارد؟

اسطوخودوس یکی از گیاهان دارویی شناخته شده است که در اکثر مقالات پزشکی نامی از آن وجود دارد؛ در این مقاله قصد داریم برخی از خواص این گیاه دارویی شگفت انگیز را معرفی کنیم.

اسطوخودوس چیست؟

تقریبا ۴۰ گیاه در خانواده نعناع وجود دارد که از لحاظ فنی با نام اسطوخودوس طبقه بندی می شوند هر چند رایج ترین شکل آن Lavandula angustifolia است. این گونه در اروپا، آفریقا، مدیترانه و بخش هایی از آسیا یافت می شود. دلیل کاربرد گسترده این گیاه، طیف وسیعی از مزایای موجود است.

این گیاه سرشار از روغن های ضروری است که می تواند اثر قدرتمندی بر روی بدن داشته باشد. یکی از مشکلاتی که در مورد اسطوخودوس وجود دارد این است که می تواند به سرعت رشد کند و توسعه یابد. این موضوع باعث می شود این گیاه به عنوان علف هرز در بخش هایی از جهان شناخته شود.

درمان آکنه و جوش صورت با اسطوخودوس

اسطوخودوس برای درمان آکنه و جوش صورت بسیار مفید می باشد چرا که دارای خواص ضدالتهابی و ضدمیکروبی قوی می باشد. آنتی اکسیدان های موجود در اسطوخودوس برای درمان جوش و آکنه بسیار مفید می باشد. اگر بخواهید به صورت طبیعی جای جوش را درمان کنید بهتر است از اسطوخودوس کمک بگیرید.

خواص اسطوخودوس برای موی سر

اسطوخودوس برای درمان شپش سر

اسطوخودوس به عنوان یک گیاه دارویی برای پاکسازی پوست و موی سر موثر می باشد. یکی از راه های طبیعی درمان شپش سر اسطوخودوس می باشد.

درمان شوره سر با اسطوخودوس

اسطوخودوس به دلیل خواصی که دارد باعث می شود تا برای درمان شوره سر موثر باشد. اسطوخودوس دارای خواص ضدالتهابی و ضدقارچی است.

خاصیت اسطوخودوس برای درمان ریزش مو

اگر می خواهید موهای سر خود را تقویت کنید بهتر است از اسطوخودوس استفاده کنید چرا که از ریزش مو جلوگیری می کند.

لاغری و کاهش وزن با اسطوخودوس

آنتی اکسیدان های موجود در اسطوخودوس به سم زدایی روده ها کمک کرد و با کاهش جذب چربی در بدن باعث لاغری می شود.

معده و دستگاه گوارش

اسطوخودوس به دلیل داشتن خواص ضدالتهابی و ضدمیکروبی باعث می شود تا به عنوان یک درمان طبیعی برای معده و دستگاه گوارش باشد و می تواند در از بین بردن اسهال و یبوست بسیار موثر باشد.

فشار خون و قلب

لینانول موجود در اسطوخودوس باعث کاهش فشار خون می شود و خطر بیماری های قلبی عروقی را کاهش می دهد. اسطوخودوس باعث می شود تا گردش خون در بدن به شکل ویژه ای انجام شود و فشار خون کم می شود.

کاهش استرس و اضطراب با اسطوخودوس

در زمان های قدیم از اسطوخودوس برای درمان استرس و اضطراب استفاده می شده است. اسطوخودوس دارای خاصیت آرام بخشی برای بدن دارد و با استرس و اضطراب مقابله می کند.

مغز و اعصاب

اسطوخودوس باعث می شود تا گردش خون در بدن به شکل ویژه ای انجام شود و به بهبود عملکرد مغز کمک می کند. اسطوخودوس دارای خواص ضدالتهابی می باشد و برای پیشگیری از زوال عقل موثر است.

اسطوخودوس برای سرماخوردگی

اسطوخودوس دارای خاصیت ضد میکروبی و ضدالتهابی برای بدن می باشد و باعث پاکسازی سیستم تنفس بدن می شود و از بیماری های مختلف نظیر سرماخوردگی و آسم و سینوزیت جلوگیری می کند.

قاعدگی

اسطوخودوس دارای خاصیت ضد درد و آرام بخشی می باشد که باعث می شود تا در دوران قاعدگی دردهای این دوره را کاهش دهد.

اسطوخودوس و کبد چرب

اسطوخودوس به دلیل آنتی اکسیدانی که دارد باعث پاکسازی و سم زدایی کبد شده و باعث درمان بیماری کبد چرب در افراد می شود.

سردرد و میگرن

همانطور که در بالا به آن اشاره شد اسطوخودوس دارای خاصیت ضد درد بوده و برای درمان سردرد و میگرن موثر است.

خواص دمنوش اسطوخودوس

اسطوخودوس در زمان های قدیم به عنوان یک درمان گیاهی برای بیماری های مختلف نظیر جلوگیری از بیماری های قلبی، جلوگیری از استرس و اضطراب، کاهش فشار خون، میگرن، آکنه و… مورد استفاده قرار می گرفته است.

درمان بی خوابی با دمنوش اسطوخودوس

اسطوخودوس به عنوان یکی از گیاهان دارویی خوشبو در جهان شناخته می شود. این گیاه باعث آرامش شده و یکی از روش های طبیعی درمان بی خوابی در شب می باشد. شما می توانید یک فنجان دمنوش اسطوخودوس میل کنید یا از بخور اسطوخودوس استفاده کنید.

عوارض، مضرات و موارد منع مصرف اسطوخودوس

نوزادان و کودکان

اسطوخودوس باعث از بین بردن تعادل هورمونی در کودکان می شود و خطر بیماری ژنیکوماستی را در پسران زیاد می کند.

زنان باردار و شیرده

زنانی که در دوران بارداری و شیردهی قرار دارند بهتر است از مصرف چای و دمنوش اسطوخودوس دوری کنند.