خواص تخم کتان

خاصیت های دانه کتان

خواص کتان

کتان چه خواصی دارد؟

فیبر بالا و کربوهیدرات پایین

تخم کتان به عنوان یک منبع عالی از فیبر و کربوهیدرات می باشد.

تخم کتان به دلیل داشتن لیزاب بالا برای بدن مفید می باشد. لیزاب نوعی فیبر می باشد که حالت ژله ای دارد و برای دستگاه گوارش انسان بسیار موثر است. لیزاب در بدن عملکردی عالی برای دستگاه گوارش دارد چرا که مانع تخلیه سریع مواد غذایی از معده به روده باریک می شود. جذب مواد مغذی در معده افزایش پیدا می کند.

تخم کتان برای سلامت بدن مفید می باشد چرا که سرشار از محلول و نامحلول می باشد و باعث سم زدایی روده بزرگ و کاهش چربی بدن می شود.

مو و پوستی سالم

اگر می خواهید ناخن های زیبا و سالم داشته باشید بهتر است دو قاشق غذاخوری تخم کتان را در رژیم غذایی خود قرار دهید. در تخم کتان آلفا لینولنیک اسید وجود دارد که باعث می شود تا از خشکی پوست و پوسته پوسته شدن بدن شما جلوگیری شود. شما می توانید از تخم کتان برای کاهش علائم بیماری های پوستی مانند اگزما استفاده کنید. تخم کتان باعث می شود تا از چشم های شما مراقبت کند و از خشکی چشم شما جلوگیری می کند.

تخم کتان را سعی کنید همیشه در رژیم غذایی خود قرار دهید چرا که شما با خوردن روزانه دو قاشق غذاخوری تخم کتان می توانید به حفظ سلامتی پوست و موی خود کمک کنید. شما می توانید روغن تخم کتان را با روغن های دیگر ترکیب کرده و یک مرطوب کننده طبیعی برای خود بسازید.

کاهش وزن

یکی از خاصیت تخم کتان جلوگیری از چاقی و کمک به کاهش وزن در افراد می باشد. کتان به دلیل چربی سالم و فیبر یک گزینه عالی برای سیر نگه داشتن انسان در طول روز می باشد. شما با مصرف فیبر زیاد در طول روز احساس سیری خواهید کرد و کمتر به سراغ غذاهای چرب و پرکالری خواهید رفت. پودر تخم کتان را می توانید به سوپ، سالاد و یا سایر مواد غذایی اضافه کنید.

کاهش کلسترول

شما می توانید تخم کتان را به رژیم غذایی خود اضافه کنید، در این حالت فیبر موجود در تخم کتان به راحتی می تواند چربی های اضافی موجود در دستگاه گوارش شما را به دام انداخته و مانع از جذب آنها شود. می دانیم که صفرا و کیسه ی صفرا از کلسترول ساخته شده است. تخم کتان باعث به گیر انداختن چربی های اضافی در دستگاه گوارش می شود. شما می توانید با مصرف تخم کتان به کاهش کلسترول خون خود اقدام کنید.

تخم کتان فاقد گلوتن است

تخم کتان را می توانید به عنوان یک جایگزین مناسب برای غلات در نظر بگیرید، چرا که دارای گلوتن نمی باشد. کسانی که بیماری سلیاک دارند می توانند از تخم کتان استفاده کنند. تخم کتان دارای امگا سه فراوان می باشد و یک گزینه مناسب برای غذاهای دریایی است.

شما می توانید از دیگر فواید تخم کتان در ادامه بهره مند شوید.

تخم کتان سرشار از آنتی اکسیدان‌ (لیگنان) است

یکی دیگر از خواص تخم کتان خاصیت آنتی اکسیدانی آن می باشد. لیگنان یک نوع پلی فتل می باشد که دارای خاصیت آنتی اکسیدان است. این عنصر باعث می شود که هورمون های بدن تنظیم شده و خاصیت ضدپیری دارد، از ویژگی های لیگنان می توان به رشد پربیوتیک ها اشاره کرد که برای بدن موثر می باشد. باید توجه داشته باشید که لیگنان ها دارای خواص ضدمیکروبی و ضدویروسی می باشد. شما می توانید با مصرف تخم کتان از آنفلولانزا در امان باشید.

سلامت دستگاه گوارش

به جرات می توان گفت که تخم کتان تاثیر زیادی بر روی سلامت دستگاه گوارش دارد، شما می توانید با مصرف تخم کتان به سلامت روده های خود فکر کنید. کسانی که بیماری کرون دارند و یا از بیماری های مختلف گوارشی رنج می برند می توانند از تخم کتان در رژیم غذایی خود استفاده کنند. تخم کتان باعث می شود تا التهابات روده کاهش پیدا کند. همانطور که قبلا عنوان شد تخم کتان دارای فیبر می باشد که به سلامت دستگاه گوارش شما کمک می کند. تخم کتان یکی از غنی ترین منابع منیزیم می باشد.

تخم کتان و سرطان

تخم کتان می تواند برای پیشگیری سرطان های سینه، پروستات، روده بزرگ، تخمدان موثر باشد. شما می توانید با مصرف تخم کتان به صورت منظم در رژیم غذایی خود به راحتی از ابتلا به سرطان سینه در امان بمانید. لیگنانی که در تخم کتان وجود دارد باعث می شود تا از سرطان سینه پیشگیری کرده و مانع از انتشار سرطان در سراسر بدن شود.

سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳

اسیدهای چرب امگا سه برای سلامت بدن مفید می باشد. این اسیدها معمولا در روغن ماهی وجود دارد، بذر کتان دارای چربی های امگا سه می باشد که برای سلامت بدن مفید است. چرا که دارای آلفا لینولنیک اسید می باشد.

کاهش مشکلات یائسگی

زنان در دوران یائسگی با یک سری مشکلات دست و پنجه نرم می کنند، لیگنان های موجود در تخم کتان برای بانوان یائسه بسیار موثر می باشد. چرا که به عنوان یک درمان هورمونی طبیعی مورد استفاده قرار می گیرد. لیگنان ها می توانند در کاهش پوکی استخوان موثر باشند. همچنین تخم کتان باعث می شود تا چرخه عادت ماهانه در زنان تنظیم شود. شما می توانید برای جلوگیری از این مشکلات روزانه یک قاشق پودر کتان را به همراه یک قاشق غذاخوری روغن کتان میل کنید.