طرز تهیه شامی نخودچی خوشمزه برای ماه رمضان با سس مخصوص

طرز تهیه شامی نخودچی

 

یکی از انواع شامی ها می باشد که بسیار سنتی و قدیمی است و در سراسر ایران به گونه های مختلف و با رسپی های گوناگون تهیه می شود همیشه در آشپزی و رسپی ها ممکن است کمی تفاوت باشد زیرا در هر منطقه بنا به ذائقه غذایی مواد کم و زیاد می شود اما شامی نخودچی همان طور که از نامش پیداست به دلیل استفاده از آرد نخودچی به این اسم معروف شده است و گزینه مناسبی برای افطار می باشد این شامی مانند دیگر شامی ها با سس گوجه سرو می شود زیرا این شامی به دلیل استفاده از آرد نخودچی کمی خشک است پس بهتر است سس را تهیه کنید. امروز در پارسی دی شامی نخودچی را به شما آموزش خواهیم داد با ما همراه باشید.

مواد لازم 

گوشت چرخ کرده۵۰۰ گرم
تخم مرغ۱ عدد
پیاز۱ عدد
سرکه۱ ق غذا خوری
آرد نخودچی۱ پیمانه
ادویه کاری۱/۲ ق مرباخوری
نمک، فلفل سیاهبه مقدار لازم

مواد لازم برای تهیه سس 

گوجه فرنگی۴ عدد
رب گوجه فرنگی۱ ق غذا خوری
رب فلفل شیرین۱ ق غذا خوری
نمک و فلفل سیاهبه مقدار لازم

طرز تهیه شامی نخودچی با سس مخصوص

مرحله اول: مخلوط کردن مواد

ابتدا پیاز را رنده ریز بزنید و آبش را کاملا بگیرید تا باعث شل شده شامی نشود سپس به همراه گوشت و تخم مرغ و ادویه ها و نمک و سرکه مواد را خوب مخلوط کنید سپس شروع به ورز دادن کنید تا مسنجم شود می توانید برای انسجام بیشتر نیم ساعت داخل یخچال استراحت دهید و یا ۵۰ بار مواد شامی را داخل کاسه بکوبید.

مرحله دوم: سرخ کردن شامی نخودچی

داخل یک تابه روغن ریخته تا داغ شود سپس از مواد نارنگی برداشته و در دست پهن کنید و به آن شکل دهید می توانید وسط شامی را سوراخ کنید سپس داخل تابه با روغن داغ خوب سرخ کنید حتما باید در حین سرخ شدن حرارت ملایم باشد تا مغز پخت شود.

مرحله سوم: تهیه سس

گوجه فرنگی ها را بعد از شستن پوره کنید می توانید از غذاساز یا رنده استفاده کنید سپس داخل تابه ریخته و به همراه کمی روغن تفت دهید و به آن رب و رب فلفل را اضافه کنید و روی حرارت ملایم قرار دهید تا آب گوجه کشیده شود در انتها نمک و فلفل سیاه به سس بزنید.

مرحله چهارم: تهیه شامی نخودچی

وقتی سس غلیظ شد شامی ها پخته شده را داخل سس قرار دهید و اجازه دهید با حرارت ملایم بجوشد و سس به خورد شامی برود به همین راحتی شامی نخودچی ما حاضر است و می توانید با برنج یا نان سرو کنید. نوش جان

فوت و فن های دستور پخت شامی نخودچی

  1. به دلخواه می توانید کمی سبزی معطر یا سبزی خشک به مواد شامی اضافه کنید.
  2. به دلخواه می توانید از ادویه های دلخواه در تهیه این شامی استفاده کنید.
  3. اگر احساس کردید خیلی مواد شامی سفت شده است می توانید از آب پیاز یا آب استفاده کنید تا نرم شود.

همچنین ببینید  

از
4
دیدگاه