خواص و مضرات مریم گلی ، 28 خاصیت مریم گلی برای سلامتی بدن

خواص مریم گلی

خواص مریم گلی , مضرات مریم گلی , زیان ها و خاصیت های مریم گلی , o hw lvdl gd

مریم گلی

آشنایی با مریم گلی

مریم گلی یک نوع گیاه چند ساله است که ارتفاع آن به طور معمول بین ۵۰ تا ۸۰ سانتی متر است و دارای گل هایی به رنگ بنفش ، صورتی و سفید می باشد. مریم گلی از راسته لب گلی ها و در دسته بندی نعنائیان قرار می گیرد.

این گیاه در زمین های حاصل خیز که نسبتا مرطوب هستند پرورش می یابد و بهترین خاک برای پرورش آن خاک رس می باشد. این گیاه تقریبا به عنوان یک گیاه گرمسیری شناخته می شود و در برابر گرما بسیار مقاوم است.

مریم گلی گیاه پر فایده و مفیدی است و خواص بسیار زیادی دارد که همگی این خواص را نمی توان به طور کامل در یک مقاله گنجاند ، به همین جهت خلاصه ای از خواص مریم گلی را برایتان جمع آوری کرده ایم. برای شناخت بیشتر مهم ترین خواص مریم گلی در ادامه با پارسی دی همراه باشید.

خواص مریم گلی

درمان استرس و اضطراب

کسانی که اضطراب دارند می توانند از گیاه مریم کلی کمک بگیرند. این گیاه باعث می شود تا اختلالات روانی شما و تنش های روزمره شما کاهش پیدا کند. اضطراب این روزا در بین جوانان باعث شده است تا وسواس فکری را تجربه کنند. اگر می خواهید ذهن آرامی داشته باشید به شما توصیه می کنیم گیاه مریم گلی را مصرف کنید.

سلامت دهان و دندان

گیاه مریم گلی از گیاهان دارویی می باشد که در دندان پزشکی نیز استفاده می شود. از این گیاه برای درمان بیماری لثه و گلو و برفک دهان استفاده می شود. اگر دچار بیماری های ذکر شده هستید گیاه مریم گلی را در دستور خود قرار دهید.

مبارزه با پیری زودرس

اگر بدن انسان دارای آنتی اکسیدان های فراوان باشد با چین و چروک صورت مبارزه می کند. آنتی اکسیدان های بدن با رادیکال های آزاد مقابله می کند و با کنترل این رادیکال ها باعث می شود تا سلول های پوست آسیب نبیند.

مریم گلی گیاهی است که سرشار از کلسیم و ویتامین آ می باشد. کلسیم و ویتامین آ از پوست بدن انسان در مقابل رادیکال های آزاد بدن مراقبت می کند. استفاده از گیاه مریم گلی باعث می شود تا از پیری زودرس جلوگیری شود.

کاهش کلسترول بد خون

استفاده از چای مریم گلی برای کاهش کلسترول موثر است. تحقیقاتی که صورت گرفته است نشان می دهد که استفاده از چای مریم گلی برای کاهش میزان تری گلیسیرید و کلسترول بد خون بسیار موثر است و باعث افزایش کلسترول خوب خون می شود.

بهبود بیماری آسم

گیاه مریم گلی دارای اثرات ضد تشنجی می باشد ، این گیاه به دلیل خواصی که دارد باعث می شود تا گرفتگی مخاط مجرای هوا درمان شده و برای بیماری آسم بسیار موثر است.

شفاف سازی پوست

مریم گلی یک گیاه عالی برای سلامت پوست می باشد. مریم گلی به عنوان یک تونر عالی باعث تنظیم تولید چربی بدن می شود. شما اگر می خواهید پوست مناسب و شفافی داشته باشید می توانید مریم گلی را در دستور کار خود قرار دهید.

کاهش درد قاعدگی

دردهای دوران یائسگی انکار ناپذیر است ، کسانی که در این دوران به سر می برند می دانند که اختلالات هورمونی در این دوران زیاد می باشد. شما می توانید برای کاهش گرگرفتی بدن خود از گیاه مریم گلی استفاده کنید.

درمان گلو درد

مریم گلی برای درمان التهاب های لوزه و زخم گلو موثر است. شما می توانید مقداری از برگ مریم گلی را با آب به مدت ده دقیقه بجوشانید. معجون بدست آمده را با کمی عسل ترکیب کنید و سپس میل کنید.

درمان آکنه و اگزما

مریم گلی را به عنوان یک گیاه عالی برای مبارزه با عفونت های پوستی می شناسند. خواص ضد التهابی و ضد عفونی کنندگی مریم گلی باعث می شود تا بتوان به راحتی بیماری های مختلف پوستی نظیر اگزما و آکنه را درمان نمود.

پیشگیری از ابتلا به دیابت

همانطور که می دانید بیماری دیابت این روزها فراگیر شده است. گیاه مریم گلی به دلیل خاصیت ضد هیپرگلیسمی می تواند با کاهش قند خون بدن شود. اگر بخواهیم به زبان ساده تر بیان کنیم ، این گیاه با کنترل سطح کلسترول خون می تواند در کاهش بیماری دیابت موثر باشد.

درمان سرفه های خلطی

کسانی که سرفه های خلط دار می زنند می توانند برای کاهش التهاب گلوی خود از گیاه مریم گلی استفاده کنند. این گیاه باعث می شود تا تنفس شما آسان تر انجام شود و باعث از بین رفتن گلودرد و سرفه های خلطی می شود. بهتر است برای درمان این مشکل مریم گلی را به صورت مکرر مصرف کنید.

کاهش ریزش موهای سر

در زمان های گذشته از گیاه مریم گلی برای درمان ریزش مو استفاده می شده است چرا که این گیاه حاوی بتا – سیتواسترول می باشد که برای درمان طاسی استفاده می شود. از گیاه مریم گلی برای درمان طاسی سر مردان بیشتر استفاده می شود. اگر می خواهید ریزش موی خود را درمان کنید به شما توصیه می کنیم از مریم گلی استفاده کنید.

خواص ضد سرطانی

همانطور که تا به اینجا کار متوجه شده اید گیاه مریم کلی سرشار از آنتی اکسیدان های مختلف می باشد که با بیماری سرطان مبارزه می کند. چرا که وجود آنتی اکسیدان های زیاد در بدن با رادیکال های آزاد در بدن مبارزه کرده و آن را شکست می دهد. این گیاه ادرار آور می باشد.

درمان مشکلات گوارشی

از گیاه مریم گلی می توان برای درمان مشکلات گوارشی استفاده نمود ، کسانی که مشکلات گوارشی دارند می دانند که این مشکل باعث می شود تا نتوانند به راحتی زندگی کنند. چای مریم گلی می تواند به عنوان یک دم کرده عالی برای درمان سو هاضمه باشد. اگر دچار بیماری سندروم روده تحریک پذیر هستید از گیاه مریم گلی کمک بگیرید.

درخشان تر شدن موهای سر

استفاده کردن از چای مریم گلی باعث می شود تا موهای سر شما درخشان شود. شما می توانید مقداری برگ های خشک مریم گلی را درون یک فنجان آب بجوشانید تا محلول به دست آمده برای داشتن موهای براق شما موثر باشد.

درمان سلولیت

استفاده از روغن مریم گلی باعث افزایش گردش خون می شود. زیاد شدن گردش خون در بدن انسان باعث می شود تا بدن سم زدایی را آغاز کند. زمانی که سموم بدن شما دفع شود سلولت بدن شما کم تر می شود.

تقویت مغز

اگر می خواهید در سنین بالا دچار بیماری فراموشی نشوید می تواند از چای مریم گلی استفاده کنید. اسانس مریم گلی باعث بهتر شدن سطح استیل کولین استراز در مغز انسان می شود. باعث می شود تا مغز شما به راحتی تمرکز کند و باعث جلوگیری از بیماری آلزایمر شود.

تقویت موهای سر

شما می توانید گیاه مریم گلی را با ترکیب رزماری کنید چرا که این ترکیب باعث می شود تا موهای شما محکم تر و ضخیم تر شود. مریم گلی برای پوست و مو بسیار مفید می باشد چرا که باعث گردش پوست سر می شود.

اگر می خواهید از مریم گلی استفاده کنید بهتر است از عصاره آن بهره مند شوید چرا که باعث می شود تا اگر موهای شما خشک و شکننده می باشد درمان شود.

مفید برای قلب

پتاسیم و کلسیم دریافتی برای عملکرد سیستم قلبی عروقی شما موثر است. باید توجه داشته باشید که مریم گلی فاقد کلسترول می باشد. کسانی که دارای مشکلات کلسترول هستند می توانند از این گیاه بهره مند شوند.

درمان تعریق بیش از حد

کسانی که در طول روز زیاد عرق می کنند و تعریق بدن آن ها زیاد است می توانند از عصاره برگ خشک مریم گلی استفاده کنند چرا که باعث می شود تا حدود پنجاه درصد از این عارضه کاهش پیدا کند.

سلامت قلب و عروق

مریم گلی دارای خواصی می باشد که به عنوان شل کننده عروق محسوب می شود. برای مقابله با بیماری های قلبی و عروقی موثر است.

خواص ضد التهابی

تحقیقاتی که محققان انجام داده اند نشان می دهد که گیاه مریم گلی دارای خواص ضدالتهابی می باشد. شما از چای مریم گلی می توانید برای التهاب های بدن خود استفاده کنید. از روغن مریم گلی نیز می توان استفاده نمود.

برای درمان التهاب های موجود در دهان و گلو می توان از بافت و روغن گیاه مریم گلی استفاده کرد. برای درمان ورم های مخاط دهان و گلو گیاه مریم گلی موثر است.

خواص ضد افسردگی

علاوه بر خواصی که تا به الان برای گیاه مریم گلی ذکر کرده ایم ، این گیاه برای درمان طبیعی افسردگی مورد استفاده قرار می گیرد. آنتی اکسیدان های موجود در این گیاه که شامل اپیژنین ، دیوزمتین و لوتئولین می باشد باعث می شود تا با افسردگی مبارزه کرده و باعث پیشگیری از بیماری افسردگی شود. این گیاه باعث می شود تا ذهن شما در مقابله با افکار منفی واکنش مناسبی نشان دهد.

نرم کننده و روشن کننده پوست

جالب است بدانید برای تهیه لوسیون های پوست و مو از مریم گلی استفاده می شود چرا که دارای خاصیت روشن کنندگی و نرم کنندگی می باشد. برگ های مریم گلی را می توان با مقداری رزماری ترکیب نمود و سپس بر روی پوست خود قرار دهید.

تیره کننده موهای سر

کسانی که می خواهند موهای تیره داشته باشند می توانند از گیاه مریم گلی استفاده کنند. شما بعد از شستن موهای خود با شامپو می توانید مریم گلی را استفاده کنید. از دم کرده مریم گلی می توان برای موهای خاکستری نیز بهره گرفت.

افزایش شیر مادر

مریم گلی برای بانوان نیز موثر است. کسانی که کودک دارند و به آن شیر می دهند برای اینکه شیر فراوانی داشته باشند می توانند از گیاه مریم گلی کمک بگیرند البته حتما قبل از مصرف با پزشک متخصص مشورت کنند.

مضرات مریم گلی

عوارض احتمالی

برخی از عوارض مریم گلی شامل ایجاد مشکلات گوارشی ، استفراغ ، خس خس پوستی ، فشار خون بالا یا پایین و واکنش های آلرژیک می باشد که می بایست حد مصرف آن را رعایت کنید. دراین میان اثرات جانبی مصرف گیاه مریم گلی ممکن است باعث ایجاد مشکلاتی در هضم و التهاب های پوستی شود.

خانم های بادار

خانم های که در دوره بارداری به سر می برند بهتر است از مصرف کردن مریم گلی پرهیز کنند چرا که باعث می شود تا انقباضات رحمی صورت گیرد ، انقباض رحمی باعث می شود تا ماهیچه های ادراری کوتاه شوند ، انقباضات رحمی در زنان منجر به سقط جنین می شود. پس بهتر است بدون مشورت با متخصص از مصرف مریم گلی در این دوران صرف نظر کنید.

همچنین ببینید