قوانین و مقررات نصب و تعویض پنجره ساختمان

قوانین و مقررات نصب و تعویض پنجره ساختمان

در موضوعاتی مثل انرژی، تامین هوا و تهویه، حریم خصوصی و غیره ضوابط و مقرراتی وضع و اعمال می‌شود. شناخت آن‌ها به شما کمک می‌کند در مواردی مثل ساخت و ساز، بازسازی بنا، و تعویض پنجره قانونی عمل کنید تا دچار مشکلاتی مثل جریمه‌ی تخلف و یا شکایات همسایگان نشوید. مقرراتی مثل ابعاد استاندارد پنجره در ساختمان، پنجره در کوچه، فاصله پنجره از کف و سقف ساختمان، و نیز تخلف از ارتفاع پنجره‌های مشرف وجود دارند که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم. با هافمن همراه باشید.

صرفه‌جویی در مصرف انرژی در ساختمان

مطابق با قانون نظام مهندسی کشورمان، نهادی که مسئولیت نظارت بر اجرای مقررات ساختمان را دارد، وزارت مسکن و شهرسازی است. این وزارتخانه در زمینه‌ی مصرف بهینه انرژی در ساختمان مقرراتی ملی وضع کرده است که طبق آن لازم است در تمام ساختمان‌های دولتی نصب پنجره های دو جداره با پروفیل در و پنجره یا قاب‌های ترمال بریک، چوبی و یا یو پی وی سی انجام شود. طبیعی است که به دلیل کیفیت بالاتر پروفیل یو پی وی سی و مناسب بودن قیمت پنجره دو جداره uPVC پیشنهاد ما این نوع پنجره برای ساختمان های دولتی است. عایق کاری دیوارهای خارجی ساختمان، کانال‌های هوا، لوله‌های تاسیسات و سیستم تولید آب گرم از دیگر مقررات است. این ساختمان‌ها لازم است سیستم‌های کنترل کننده موضعی مثل شیرهای ترموستاتیک روی رادیاتورها نصب کنند و همچنین سیستم کنترل مرکزی هوشمند و مجهز به سنسور اندازه گیری دمای محیط داشته باشند. بر همین اساس تعویض در و پنجره های قدیمی به در و پنجره های مدرن یو پی وی سی می‌تواند باعث صرفه جویی محسوسی در مصرف انرژی ساختمان شود. در نتیجه برق کولر آبی یا گازی شما، آب کولر آبی شما، و همین‌طور گاز شوفاژخانه و پکیج شما کم‌تر مصرف می‌شود و هم هزینه‌های جاری ساختمان را کاهش می‌دهد هم انرژی را برای نسل های آینده ذخیره می‌کند و مانع از تخریب محیط زیست خواهد شد.

مقررات سطح شیشه پنجره

خوب است بدانید در فضاهایی که تامین نور به‌صورت طبیعی است – مثل راه پله ها – حداقل سطح شیشه باید ۹ مترمربع به ازای هر طبقه باشد. همچنین در فضاهای اقامتی، سطح شیشه الزامی حداقل باید یک هشتم سطح کف باشد، مگر آنکه پنجره ها تنها در یک دیوار تعبیه شده باشد و فاصله آن با دیوار مقابل بیش از ۴.۵ متر باشد که در این حالت یک هفتم سطح کف، الزامی است. در فضاهای اقامتی اگر لبه بالای پنجره ها – غیر از نورگیر سقف شیبدار – در ارتفاع زیر ۲.۱۰ متر قرار گرفته باشد، سطح الزامی شیشه شفاف یک ششم سطح کف است، مگر آن‌که همه دریچه ها در یک دیوار تعبیه شده باشد و فاصله آن از دیوار مقابل بیش از ۴.۵ متر باشد. در این حالت سطح الزامی شیشه یک پنجم کف است. پیشنهاد می‌کنیم برای اطلاعات دقیق‌تر و جزئیات این موضوع، به مقررات ملی ساختمان مراجعه کنید.

رعایت حریم خصوصی در نصب پنجره ساختمان

مقررات مهمی در کشورمان برای حفظ حریم خصوصی شهروندان وجود دارد که یکی از آن‌ها مرتبط با پنجره هایی است که به حریم دیگران باز می‌شود. پنجره های مزاحم یعنی پنجره هایی که به محل زندگی شما دید دارند. بر این اساس فاصله پنجره از زیر سقف تمام شده حداقل ۲۰ سانتی متر باید باشد. همچنین در هیچ یک از سطوح خارجی بنا نمی‌توان پنجره یا هواگیر مشرف به ملک مجاور احداث کرد، مگر این‌که از حد ملک مجاور حداقل دو متر عقب نشینی صورت گرفته باشد. در این حالت لازم است پنجره ها تا ارتفاع ۱.۷۵ متر از کف مربوطه به‌صورت غیر بازشو باشند و با استفاده از شیشه مات بیرون آن‌ها قابل مشاهده نباشد. همچنین در مجتمع های مسکونی در مواردی که اتاق‌های دو واحد مسکونی مستقل، هر دو از یک حیاط خلوت نور می‌گیرند، فاصله پنجره های مقابل یکدیگر نباید کمتر از ۴ متر باشد و تا ارتفاع ۱.۷۵ متر از کف لازم است غیر بازشو و غیرشفاف باشد.

مقررات سطح شیشه پنجره

آیا برای بازسازی خانه نیز مقرراتی وجود دارد؟

خوب است بدانیم برای بازسازی‌های اساسی مدارک و اسنادی برای دریافت گواهی تعمیر نیاز داریم. ضروری است به واحد شهرسازی شهرداری منطقه‌ی خود برویم و فرم مجوز تعمیر ها را تکمیل نماییم. بعد پرونده تشکیل دهیم، اصل و کپی سند را ارائه کنیم، از شناسنامه و کارت ملی رونوشت بگیریم، جوابیه بیمه و آتش‌نشانی دریافت کنیم، فرم مجوز تعمیرات را به تایید کارشناس برسانیم و اگر ساختمان در منطقه‌ای دارای بافت فرسوده است مجوز سازمان میراث فرهنگی نیاز داریم.

اجرای تعمیراتی که باعث تغییر مکان راه پله‌ها می‌شود، احداث یا جابه‌جا کردن دیوارها در حالتی که منجر به از بین رفتن پارکینگ بشود، و تغییر مکان بخش‌هایی از ساختمان که باعث شود ضوابط شهرسازی رعایت نشود، به مجوز نیاز دارد. اگر آغاز تعمیرات بدون دریافت مجوز از شهرداری منطقه باشد، مورد ممکن است به‌عنوان تخلف تعریف شود و مالک مجبور به پرداخت جریمه و یا توقف پروژه شود.

در مواردی که بر اساس مقررات به اخذ مجوز و طی کردن مراحل قانونی نیازی نیست، کار آسان‌تر است. کاشی کاری، رنگ کردن ساختمان و سفید کاری؛ تعمیر و تعویض کف‌سازی زیرزمین و همچنین طبقه‌ها؛ مرمت پشت بام مثل قیرگونی، آسفالت، نصب موزاییک، تعویض و مرمت شیروانی؛ نماسازی ساختمان، دیوارها و حیاط؛ محوطه‌سازی منازل و مجتمع‌های مسکونی شامل ساخت استخر و باغچه بدون حذف پارکینگ؛ تعمیر، تعویض یا ایجاد توالت و حمام بدون تغییر کاربری ساختمان؛ تعویض در و پنجره با شرط تغییر نکردن کاربری ساختمان معماری کلی؛ لوله‌کشی آب، فاضلاب و گاز بدون نیاز به اشغال فضای جدید برای محل موتورخانه؛ حفر چاه فاضلاب و تخلیه آن؛ و ایجاد حفاظ روی دیوار با مصالح سبک و مقاوم ایرانیت از این موارد هستند.

سخن نهایی

در این مطلب مروری بر مقررات نصب و تعویض پنجره ساختمان انجام دادیم. توجه داشته باشید در تمامی موارد یادشده رعایت قانون تملک آپارتمان‌ها و آیین‌نامه اجرایی این قانون الزامی است و شما لازم است حتما متن اصلی قانون، آیین‌نامه اجرایی آن و بخش‌نامه‌های مرتبط با بازسازی و تعمیرات ساختمان را حتما مطالعه کنید و سپس دست به کار شوید. خوشحال می‌شویم بازخورد شما را درباره این مطلب بدانیم.