ساختار سازمانی در شرکت تبلیغاتی چیست؟

ساختار سازمانی در شرکت تبلیغاتی چیست؟

شرکت های کوچک یا بزرگ تبلیغاتی روش هایی ساختاریافته ای  برای انجام کارها دارند که توسط ساختار سازمانی موجود هدایت می شوند. بنابراین، ساختار یک شرکت تبلیغاتی متشکل از بخش های مختلفی است که باهم کار میکنند تا وظایف خاصی را انجام داده تا خروجی مطلوب و مورد انتظار را به دست آورند.

به طور کلی فرقی نمی کند شرکت تبلیغاتی کوچک باشد یا بزرگ، رهبر بازار باشد یا به تازگی وارد صنعت تبلیغات شده باشد، در هر صورت ساختار سازمانی شرکت تبلیغاتی تاثیر مستقیمی بر مقیاس پذیری، فرهنگ ، کارایی و موفقیت مشتری دارد. شرکت های تبلیغاتی بدون داشتن یک ساختار منسجم آسیب پذیر خواهند بود.

شرکت های تبلیغاتی  در زمینه تبلیغات و بازاریابی خدمات تخصصی می دهند،  این شرکتها، دارای تیمی از متخصصان و کارشناسان  در حوزه بازاریابی و تبلیغات بوده که کلیه فعالیت های بازاریابی مشتریان خود را طراحی، برنامه ریزی، اجرا و نظارت می کنند.

متخصصان حوزه بازاریابی و تبلیغات در شرکت های تبلیغاتی  برای رسیدن به یک برنامه بازاریابی هدفمند  به  طور جامع به مطالعه  و تحقیقات در حوزه برند، بازار، رقبا و محصول  مشتری  می پردازند.

 

 

انواع  شرکتهای تبلیغاتی

شرکت های تبلیغاتی با خدمات جامع ( full service)

این نوع شرکت های تبلیغاتی قابلیت ارائه طیف گسترده ای از خدمات تبلیغاتی به مشتریان خود هستند و  توانایی اجرای کمپین های بازاریابی ۳۶۰ درجه دارند. این شرکت ها متشکل از  تیم های تخصصی  مختلفی هستند که خدماتی مانند برنامه ریزی استراتژیک، برنامه ریزی رسانه، تامین رسانه،  تبلیغات تلویزیونی و رادیویی ، تولید محتوا،   تبلیغات دیجیتال  و مدیریت رسانه های اجتماعی ، بهینه سازی موتورهای جستجو( SEO) و …  ارائه می دهند.

شرکت های تبلیغاتی  با تخصص  ویژه

هر کدام از  خدمات قابل ارائه در شرکت های تبلیغاتی  کامل،  می تواند توسط آژانس های تبلیغاتی با تخصص ویژه  انجام پذیرد،   در حال حاضر شرکت هایی  وجود دارند که تنها  یکی از خدمات : برنامه ریزی استراتژیک ، برنامه ریزی رسانه،  روابط عمومی، تبلیغات در رسانه های اجتماعی،  برگزاری رویدادهای تبلیغاتی،  تبلیغات محیطی،  تامین رسانه و …  را به طور ویژه  ارائه می دهند.

شرکت های تبلیغاتی ارائه دهنده  ایده های خلاقانه

تمرکز این شرکت های تبلیغاتی بر ارائه ایده ها و طرح های خلاقانه  تبلیغاتی مانند:  ایده پردازی،  داستان سرایی، سناریو ،  طراحی خلاقانه  لوگو،  شعار و …  است.

شرکت های تبلیغاتی تامین کننده رسانه

تمرکز اصلی این شرکتهای تبلیغاتی ،  تجزیه و تحلیل اهداف بازاریابی و تبلیغاتی   برند و  تامین  مکان و  زمان  مناسب  و مورد نظر مشتری  است .  این شرکت ها اقدام به خرید، اجاره بیلبورد در تهران  و یا شهرستان ها متناسب با هدف کمپین  می کنند.

 ساختار درونی شرکت های تبلیغاتی

شرکت های تبلیغاتی نیز مانند دیگر سازمان ها نیازمند ساختار سازمانی هستند که بتواند فرایند های مختلف درون  سازمان را تسهیل  کرده  و عملکرد  آن ها را بهبود بخشد.  این ساختار در شرکت های تبلیغاتی،  نسبت به اندازه سازمان، متفاوت است.  به طور کلی اغلب شرکتهای تبلیغاتی  شامل دپارتمان های مختلفی  مانند :

– امور مشتریان

–  خلاقیت

– برنامه ریزی استراتژیک

– برنامه ریزی رسانه

–  طراحی هنری

– تحقیقات و مطالعه بازار

-روابط عمومی

– واحد  مالی

-واحد سرمایه های انسانی

 

تیم امور  مشتریان:

تمامی فعالیت های یک  شرکت تبلیغاتی حول محور مشتریان می گردد.  تخصص دپارتمان امور مشتریان،  جذب مشتریان جدید  گرفتن خلاصه درخواست مشتریان ( بریف) به شکل  خلاقانه و حرفه ای ، هماهنگی درخواستهای مشتریان با تیم های تخصصی دیگر،  پیش بردن پروژه  تبلیغاتی بر اساس زمان بندی دقیق و ارتباط مستمر با مشتری می باشد.

 

 

تیم خلاقیت :

دپارتمان  خلاقیت،   ذهن خلاق و ایده پرداز  یک شرکت تبلیغاتی است.

تیم خلاقیت نیازها و خواسته های مشتری را  با ایده ها، واژها و طرح ها به یک پیام تبلیغاتی تبدیل می کند.

عملکرد این بخش  در  موفقیت  یک شرکت تبلیغاتی تاثیر بسزایی دارد.  متخصصان در این تیم باید دارای ذهن خلاق ، پویا  و مهارت های  خاص در حوزه خلق ایده و کلمات  باشند.

تیم خلاقیت شامل :

-مدیران خلاقیت و ایده پذیری

–  کپی رایترها

–  نویسندگان سناریو های تبلیغاتی

 

برنامه ریزی استراتژیک:

این دپارتمان، متشکل از پژوهشگران و  متخصصان در مطالعات و تحقیقات بازار است  . وظیفه  دپارتمان برنامه ریزی استراتژیک  علاوه بر مطالعه  و تحقیق درباره  بازار هدف،  مشتریان  ومصرف کنندگان  برند ، رقبا و … شناخت بینش مصرف کننده برند است.   متخصصان در این بخش با استناد بر  نتایج تحقیقات و مطالعات انجام شده، بر اساس هدف کمپین تبلیغاتی به تدوین استراتژی  می پردازند تا کمپین در مسیر درست  و هدفمند قرار گیرد.

 

برنامه ریزی رسانه :

این بخش یکی از مهمترین  ارکان یک شرکت تبلیغاتی است که مسئولیت برنامه ریزی و خرید رسانه را دارد.  کارشناسان این بخش قبل از  فرایند انتخاب رسانه به مطالعه  و تحقیق درباره بازار، رقابت محصول و برند مشتری می‌پردازند،  گام بعدی انتخاب مکان  رسانه است. انتخاب دقیق و هدفمند  رسانه  بوده که بتواند بیشترین پوشش و فرکانس و در نهایت  اثربخشی  مطلوبی  را  در کمپین تبلیغاتی  ایجاد  نماید .  رسانه های انتخابی میتواند بیلبوردها استرابوردها – سازه های محلی مانند استیشن بوردها – اسپات های تلویزیونی و … باشد .

و در نهایت   نوبت تامین رسانه  است . در این مرحله کارشناسان  بر اساس اندازه  کمپین ،  رسانه های مورد نیاز را  خریداری می کنند.

شرکت تبلیغاتی آرمانی به عنوان یکی از  آژانس های تبلیغاتی متخصص  در حوزه تبلیغات محیطی  علاوه بر داشتن بیشترین رسانه های محیطی می تواند در امر برنامه ریزی  و تامین رسانه  ( اجاره بیلبورد در تهران و شهرستان ) پایش و سنجش اثربخشی تبلیغات محیطی   را  (قبل، در طول و در پایان کمپین ) با استفاده از ابزار های نوین و سیستم تبلیغات هوشمند ارائه دهد.

 

دپارتمان طراحی  هنری :

دپارتمان هنر،  شامل، طراحان،   گرافیست ها و  مدیران هنری است . این دپارتمان  هرآنچه را که  در قالب واژه ها بیان شده است به تصویر در می آورد  و در نهایت به خاطر این افراد است که  خروجی یک شرکت تبلیغاتی مورد قبول یک مشتری قرار میگیرد. در بعضی از آژانس های تبلیغاتی  واحد تولید زیرمجموعه  این دپارتمان بوده و برون سپاری

نمی شود و  وظیفه آن،  تولید  طرح نهایی تبلیغات است. در این واحد طرح های نهایی شده توسط  مشتری( سناریو تیزرهای تبلیغات تلویزیون و رادیو،  طرح پوسترها، بیلبوردها , طرح های چاپی و … )  اجرا می شود.

در برخی  شرکت های تبلیغاتی  این دپارتمان زیر مجموعه دپارتمان خلاقیت است. که   این موضوع، ارتباط میان  واحد خلاقیت و ایده پردازی  را با تیم طراحان هنری بیشتر و موثر تر می نمایند.

انواع  شرکتهای تبلیغاتی

 

-دپارتمان تحقیقات و مطالعات بازار:

بدون شناخت  درست و دقیق از بازار نمیتوان یک کمپین تبلیغاتی درست را تدوین و اجرا نمود.  مطالعه  دقیق اجزای بازار مسئولیت این دپارتمان شناخت  و جمع آوری  اطلاعات  به  روز  درباره بازار، بازار رقابتی ، روندهای بازار،  محصولات و خدمات موجود در بازار، رقبا رفتار مصرف کننده ، روندهای  رسانه  و ترندهای  نوین در تبلیغات  است.   به بیان دیگر  بعد از جمع آوری اطلاعات و ایجاد بانک داده ها،  متخصصان این تیم  به تجزیه و تحلیل  این اطلاعات  متناسب با برندها و بازارهای هدف آنها می پردازند.

 

دپارتمان روابط عمومی :

این واحد مسئولیت ایجاد و نگهداشت  ارتباط سه طرفه میان مشتری، شرکت تبلیغاتی و رسانه ادارد . تیم روابط عمومی در برخی از شرکت های  تبلیغاتی  وجود ندارد و این مسئولیت بر عهده  مدیران   اکانت واعضای تیم  می باشد.

 

 

 

 

دپارتمان مالی:

جریان مستمر پول در یک شرکت تبلیغاتی  حیاتی است که میتواند منجر به رشد و توسعه آن شرکت گردد.  همان طور که از نام آن پیداست، این دپارتمان  مسئول رسیدگی به   موجودی ، دارایی  و امور  مالی  شرکت تبلیغاتی است.

وظیفه  این بخش رسیدگی به  حسابها و تراکنش های مالی شرکت  است که باید  آنها را بایگانی و ثبت نماید. همچنین  امور دیگری مانند : وصول مطالبات ،  اعلام سر رسید  حساب های پرداخت نشده به مشتریان،  محاسبه حقوق و دستمزد،  محاسبه  مالیات های فصلی  و … می باشد.

دپارتمان سرمایه های انسانی :

داشتن سرمایه های انسانی  متخصص و توانمند یکی از ارکان مهم  موفقیت یک  سازمان و  یا شرکت است.  جذب  نیرو از  وظایف این دپارتمان  بوده اما یکی از مهمترین وظایف این واحد نگهداشت نیروهای توانمند و پویا شرکت است. دپارتمان سرمایه ها  انسانی  برای ارتقا و حفظ نیروهای خود  به آموزش  و پرورش  افراد بر اساس نیازها و مهارت هی مرتبط با حوزه کاری  هر فرد  مبادرت می نماید. ایجاد شرایط رفاهی مطلوب و   امنیت شغلی و روانی می تواند به حضور طولانی مدت افراد متخصص در یک شرکت تبلیغاتی کمک شایانی نماید.

در  انتها باید گفت ،  در یک شرکت تبلیغاتی  در سایزهای مختلف ، ضرورتی برای داشتن   تمامی دپارتمان ها  وجود ندارد.  در برخی از شرکت های تبلیغاتی کوچک و متوسط وظایف  دپارتمان هایی که ماهیت مرتبط دارند  در هم ادغام  و اجرا  شده  است ، اما به طور کلی  موارد ذکر شده  ساختار و  کارکرد اصلی یک شرکت تبلیغاتی بوده که  از آن پیروی می نماید.