ویژگی های مشترک بین تمام ارزهای وب 3

ویژگی های مشترک بین تمام ارزهای وب 3

 

ارزهای وب تری جدیدترین دارایی‌های دیجیتالی در فضای ارز دیجیتال هستند که با تکیه برای اینترنت نسل ۳ روی کار آمده‌اند. اینترنت نسل سه را نمی‌شناسید نگران نباشید در ادامه این مقاله همه چیز را در مورد مفهوم اینترنت نسل سوم و ارز های دیجیتالی که در این بستر راه‌اندازی شده‌اند با شما در میان می‌گذاریم. به اعتقاد بسیاری از هواداران ارزهای دیجیتال، وب تری همان تکه گمشده پازل بلاک چین است که می‌تواند ورق را برای همیشه برگرداند. در ادامه به بررسی وجوه مشترک ارزهای وب تری می‌پردازیم. برای آشنایی بیشتر با وب تری با ما همراه باشید.

منظور از وب تری چیست؟

وب ۳ یا اینترنت نسل سوم پس از web 2 و Web1 عرضه شده است. بسیاری باور دارند که Web3 اینترنت نسل آینده است و تعبیری که تا دیروز از اینترنت می‌شناختیم را به کلی دگرگون می‌کند. اینترنت نسل اول اولین نسخه از اینترنت بود که در اواخر دهه ۹۰، دسترسی به اطلاعات محدودی را امکان‌پذیر می‌کرد. در این فضا اطلاعات با موضوعات متفاوت دسته‌بندی شده و در اختیار کاربران گذاشته می‌شد.

در آن زمان تنها یک شرکت مسئولیت انتشار و ذخیره‌سازی اطلاعات را برعهده داشت بنابراین احتمال اینکه اطلاعات متعصبانه و با اعمال نظر شخصی در اختیار کاربران گذاشته شوند بسیار زیاد بود. از سوی دیگر شرکت تامین کننده اینترنت به راحتی می‌توانست با سانسور کردن اطلاعات دسترسی به برخی از اطلاعات را غیرممکن کند.

در ادامه با افزایش تعداد شرکت‌های تامین کننده اینترنت که فضای ذخیره‌سازی بیشتری را تامین‌ می‌کردند، اینترنتی که امروز با استفاده از آن سر از این مقاله درآورده‌اید راه‌اندازی شد. امروز کاربران با استفاده از دستگاه‌های متفاوت به بستر اینترنت متصل شده و محتوای موردنظر خود را منتشر می‌کنند. اپلیکیشن‌های محبوب شما مانند فیس بوک، اینستاگرام، تگلرام و واتس اپ همگی محصول اینترنت نسل دوم هستند. با افزایش استقبال مردم از اینترنت شرکت‌های بیشتری در این حوزه وارد شدند. شرکت‌هایی مانند گوگل، آمازون، اپل و متا که قدرت‌های اصلی در حوزه خدمات اینترنتی هستند.

 

و اما اینترنت نسل سوم یا Web3، اکنون در دنیای زندگی می‌کنیم که مردم علاقه‌ای به کنترل شدن ندارند و حتی به دنبال سرمایه‌گذاری روی ارزهایی هستند که بدون نیاز به قدرت‌های واسطه کنترل می‌شوند. در این فضا دسترسی به اینترنتی که محتوا را سانسور کرده و اطلاعات را با مدیریت یک قدرت مرکزی در اختیار کاربران قرار می‌دهد طاقت‌فرساست. به همین دلیل ایده راه‌اندازی اینترنت نسل ۳ مطرح شد تا با کوتاه شدن دست شرکت‌های بزرگی مانند گوگل، کنترل اطلاعات به دست کاربران باشد و آنها بتوانند بدون نیاز به تایید شرکت‌های میانجی اطلاعات موردنظر خود را کسب کنند.

 

وب تری چیست؟

ایده اولیه از راه‌اندازی این شبکه اینترنتی استفاده از هوش مصنوعی است تا به این ترتیب سایت‌ها قادر باشند اطلاعاتی که از سوی کاربر تامین می‌شود را ارزیابی کنند و در ادامه هوشمندانه‌تر خدمات را ارائه دهند. در این فضا کنترل اطلاعات کاملا در اختیار کاربران است.

ارزهای وب تری و بلاک چین

اولین ویژگی مشترک ارزهای وب تری استفاده از بلاک چین است. این ارزها نیز درست مانند دیگر رمزارزها برای راه‌اندازی و ذخیره اطلاعات به بلاک چین نیاز دارند.

اما از سوی دیگر اینترنت نسل سوم نیز برای راه‌اندازی خود نیازمند بلاک چین است. در واقع تنها با استفاده از این تکنولوژی است که می‌توانید به اینترنتی دسترسی داشته باشیم که در فضایی بدون نیاز به اینترنت اطلاعات را در اختیار کاربران می‌گذارد. در این اینترنت کاربران با اظهار نظر یک الگوریتم سانسور را تایید و برای انتشار اطلاعات انتخاب می‌کنند.

ارزهای وب تری بستری متفاوت را می طلبند

ارزهای وب تری شباهت زیادی به همان پروژه‌هایی دارند که در شبکه اتریوم راه‌اندازی می‌شوند. بسیاری باور دارند که اتریوم یک کامپیوتر جهانی است که مجموعه‌ای از دپ ها یا اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز را در خود جای داده است. کاربران در این پروژه اطلاعات خود را در برابر دریافت مبلغ تعیین شده به فروش می‌رسانند و هیچ قدرت مرکزی نمی‌توانید روی میزان دسترسی کاربران به اطلاعات اعمال نفوذ کند.

اطلاعات در چند مکان ذخیره می شوند

بر خلاف دیگر ارزها اطلاعات مربوط به ارزهای دیجیتال وب تری در فضاهای متفاوتی ذخیره می‌شوند و نیازی به استفاده از خدمات شرکت‌های مرکزی وجود ندارد. به این ترتیب نیاز به استفاده از خدمات شرکت‌هایی مانند گوگل، آمازون و متا به صفر می‌رسد.

شبکه همتا به همتای بلاک چین به بهترین شکل ازاین فضا استفاده می‌کند. چرا که مهم‌ترین قابلیت بلاک چین بی‌نیاز بودن آن از قدرت‌های مرکزی بود و شاید تنها نقطه ضعف موجود اینترنت نسل دوم بود که با ویژگی غیرمتمرکز بلاک چین منافات داشت.

به این ترتیب شما برای قیمت ارزهای وب ۳ می‌توانید از اینترنت وب تری استفاده کنید. در این فضا ارزهای دیجیتال را بدون نیاز به استفاده از درگاه‌های بانکی که از سوی قدرت‌های مرکزی اینترنت کنترل می‌شوند جابه‌جا کنید. از سوی دیگر شما می‌توانید به سادگی و بدون نیاز به بررسی میزان دسترسی به ان اف تی ها یا توکن‌های غیرمثلی موردنظر خود دسترسی داشته باشید. شما همچنین می‌توانید برای اطلاع از قیمت امروز اوشن پروتکل و دیگر ارزهای دیجیتال از بستر اینترنت نسل سوم استفاده کنید.

 اینترنت نسل سوم راهکاری نوین

اینترنت نسل سوم در نگاه اول تفاوت چندانی با اینترنت نسل دوم ندارد. نحوه استفاده مشابه است اما میزان دسترسی متفاوت است. درواقع هر کسی که از اینترنت استفاده می‌کنند می‌تواند اطلاعات موردنظر خود را در اختیار دیگران قرار دهد. از سوی دیگر کاربران برای مشاهده اطلاعات به صدور مجوز یا دسترسی از شرکت‌های تامین کننده نیاز ندارند.

اگر درگیر فضای اینترنت بوده باشید به خوبی می‌دانید که اطلاعاتی که اکنون در اختیار شما قرار دارد در مقایسه با اطلاعاتی که واقعا در فضای اینترنت وجود دارد بسیار ناچیز است. دلیل این امر نیز محدودیت‌هایی است که از سوی شرکت‌های تامین‌کننده اطلاعات اعمال شده است. با وجود قالبلیت‌های جذاب وب تری عجیب نیست که روز به روز شاهد معرفی ارزهای وب تری بیشتری هستیم که از قابلیت‌های این اینترنت نسل جدید برای اهداف خود استفاده می‌کنند.