ترکیبات معجزه گر را در صنعت و زندگی روزمره بشناسید

در این مقاله قصد داریم تا به بررسی خواص و کاربرد کربن فعال شده و شیرین کننده مصنوعی ساخارین به عنوان دو ترکیب شیمیایی بسیار پرمصرف در صنعت بپردازیم.

ترکیبات معجزه گر را در صنعت و زندگی روزمره بشناسید

کربن فعال ماده‌ای متخلخل با مساحت داخلی بسیار زیاد است. خواص کربن فعال موجب شده است تا از آن در بسیاری از صنایع مثل تصفیه آب و تصفیه هوا استفاده شود. ساخارین نیز از شیرین کننده های مصنوعی است که به عنوان جایگزین ساکاروز در محصولات غذایی مورد استفاده قرار می گیرد. از خواص ساخارین می توان به مقاومت بالا در مقابل حرارت اشاره نمود.

 

کربن فعال چیست

کربن فعال سیاه رنگ و بدون بو است. این ماده را می توان از موادی مثل پوست نارگیل، گردو، فندق، پسته و بادام تولید نمود. کربن فعال حاصل قرارگرفتن زغال در دمای بالا و محیط خلا و گرما دهی و گاز اکسید کننده یا مواد شیمیایی است. در نتیجه این فرآیند ماده ای سیاه رنگ به وجود می آید که همان کربن خالص است و قدرت جذب بسیار بالایی دارد. با تبدیل شدن زغال به پودر، می توان آن را در سطح بیشتری پخش کرد تا جذب به طور گسترده تری صورت پذیرد.

انواع کربن فعال

کربن فعال به طور معمول در سه شکل پودر (Powdered Activated Carbon)، گرانول (Granular Activated Carbon) و اکسترود یا میله ای (Extruded Activated Carbon) قابل تهیه است.

کربن فعال پودری

قطر متوسط این نوع زغال اکتیو بین ۰.۱۵ تا ۰.۲۵ میلی متر است. داشتن سطح فعال بالا در واحد حجم از خواص کربن اکتیو پودری است. البته اندازه ریز ذرات این زغال موجب افت فشار بالایی خواهد شد.

کربن فعال گرانولی

این نوع کربن فعال در مقایسه با نوع پودری اندازه ذرات بزرگ تر و سطح خارجی کوچک تری دارد. بوزدایی، تصفیه آب و جداسازی مواد از موارد استفاده کربن فعال گرانولی هستند.

زغال فعال میله ای

کربن اکتیو میله ای به شکل استوانه بوده و قطری مابین ۰.۸ تا ۱۳۰ میلی متر دارد. از ویژگی های کربن فعال میله ای می توان به قدرت مکانیکی بالا، افت فشار کم و میزان غبار کم آن اشاره نمود. این نوع زغال برای جذب در فاز گازی استفاده می شود.

معجزه زیبایی با کاربرد کربن فعال

پوست یکی از مهم ترین اجزای بدن است که نقش موثری در زیبایی دارد و از سیستم داخلی بدن در برابر محیط بیرون محافظت می کند. سلول های پوست شامل منافذی هستند که با ذرات و مواد گوناگون خارجی در ارتباط هستند. بسیاری از این ذرات مثل سلول های مرده پوست، دود وسایل نقلیه، عرق و گرد و غباری که در هوا وجود دارد ممکن است آلاینده بوده و موجب آسیب به پوست شوند. محصولات حاوی زغال فعال مانند ماسک کربن فعال با حذف آلودگی ها از پوست موجب بهبود شرایط سلامت آن می شود.

کاربرد کربن فعال در تصفیه آب

از انواع کربن فعال پودری و گرانولی برای تصفیه آب استفاده می شود. زغال فعال موجب حذف کلر، بو و رنگ از آب شده و می توان از آن برای تصفیه آب های زیر زمینی و آشامیدنی استفاده نمود. کاربرد کربن اکتیو در تصفیه پساب بیولوژیکی نیز صورت می پذیرد. این ماده بی نظیر باکتری ها و مواد خطرناک دیگر را در مرحله سوم تصفیه پساب از بین می برد.

کربن فعال چیست

استفاده از کربن فعال در ماسک ‌های تنفسی

یکی کاربردهای کربن فعال مهم کربن فعال شده در تولید ماسک‌ های تنفسی است. اضافه کردن لایه ساخته شده از کربن فعال می تواند باعث بهبود عملکرد ماسک در جلوگیری از ورود ذرات آلاینده ریز و بیماری زا به داخل دستگاه تنفسی انسان شود.

قیمت خرید و فروش کربن فعال

برای خرید زغال اکتیو می توان به فروشگاه های آنلاین معتبر، داروخانه ها و مراکز حضوری در بازار شیمی مراجعه نمود. حجم محصول، برند شرکت تولید کننده و نوع کربن اکتیو از مهمترین عوامل تاثیرگذار بر قیمت آن هستند.

 

ساخارین چیست

ساخارین نوعی شیرین کننده مصنوعی با بلورهای سفید است. فرمول شیمیایی ساخارین به صورت C7H5N3S بوده و به شکر مصنوعی معروف است. ساخارین حدود ۳۰۰ برابر شیرین کنندگی بیشتری نسبت به شکر دارد. از معایب ساخارین این است که در غلظت های بالا دارای طعمی تلخ یا فلزی است. معمولا برای از بین بردن این طعم فلزی از شیرین کننده دیگری به نام آسپارتام استفاده می شود. آب‌ میوه‌ های صنعتی، انواع نوشابه ها، کیک، شکلات و خوراکی‌ های شیرین دیگر فرآوری شده اغلب توسط ساخارین شیرین می شوند. ساخارین قندی سنتزی بوده و به دست بشر کشف و تولید شده است. این ماده به طور طبیعی یافت نمی شود.

خواص ساخارین

  • تولید آسان یکی از مزایای این ماده است.
  • در برابر حرارت پایداری مطلوبی دارد.
  • شیرین تر از شکر است و درعین حال کالری کمتری نسبت به آن دارد.
  • به مقدار کم در آب محلول است.
  • کاربرد آسانی دارد.

استفاده از کربن فعال در ماسک ‌های تنفسی

کاربرد ساخارین در خمیردندان

سدیم ساخارین یک شیرین کننده مصنوعی است که از آن در ساخت انواع خمیر دندان استفاده می شود. خمیر دندان ها از ترکیبات مختلفی ساخته شده اند که ممکن است طعم تلخ یا نامطلوبی در دهان ایجاد کنند. با مصرف ساخارین می توان این طعم های نامطلوب را پوشش داد. ساخارین باعث ایجاد طعم شیرین ملایمی در خمیردندان شده و احساس خوشایندی را در دهان ایجاد می نماید.

مصرف ساخارین در صنایع غذایی

سدیم ساخارین با نام E954 شناخته شده و در بسیاری از غذا ها و نوشیدنی ها از آن استفاده می شود. کاربرد ساخارین در صنایع غذایی به عنوان شیرین کننده و تثبیت کننده غیر مغذی صورت می پذیرد. در ادامه به برخی از مواد غذایی اشاره شده است که اغلب در آن ها از ساخارین استفاده می شود.

  • انواع آب نبات
  • ژله
  • انواع سس سالاد
  • آدامس
  • محصولات نانوایی
  • نوشیدنی های فرآوری شده
  • و…

 

ساخارین در دیابت

ساخارین شیرین کننده ای است که بدون جذب از بدن دفع می گردد. از مزایای این شیرین کننده مصنوعی این است که بر سطح گلوکز خون تاثیر نمی گذارد. بیماران دیابتی می توانند با نظر پزشک از این شیرین کننده مصنوعی استفاده کنند. البته در مصرف شیرین کننده های مصنوعی نباید زیاده روی نمود، زیرا با تمام مزایایی که دارند ترکیباتی شیمیایی بوده و مصرف زیاد آن ها می تواند موجب بروز عوارض جانبی شود.