در خرید پرده بلک اوت به چه نکاتی باید توجه کرد ؟

در خرید پرده بلک اوت به چه نکاتی باید توجه کرد ؟

اگر بیدارشدن با رقص نور خورشید روی پلک‌هایتان اتفاقی ناخوشایند برای شماست، بهتر است به خرید پرده بلک اوت برای اتاق خواب خود فکر کنید. پرده بلک اوت معمولاً به پرده‌ای گفته ‌می‌شود که دارای پارچه‌ای دولایه و محکم بوده و به گونه‌ای طراحی شده‌ باشد که جلوی ورود نور را به‌طور کامل بگیرد. درواقع تنها راه ورود نور به داخل اتاق، شکاف‌های اطراف پنجره است.

همان‌طور که از نام آن پیداست، پرده‌ی بلک اوت به‌طور کامل نور را مسدود کرده و محیط مناسبی برای خواب ایجاد می‌کنند؛ بنابراین، اگر کودک شما صبح زود به دلیل نور خورشید از خواب بیدار شده یا خوابیدن در روز برای شما مشکل است، احتمالاً باید به فکر سفارش پرده بلک اوت باشید.

پرده شید چیست؟

در دهه‌ی اخیر پارچه‌ای با جنسی سخت و متشکل از الیاف شیشه و پی‌وی‌سی برای تهیه‌ی پرده در کشورهای اروپایی به بازار عرضه شد. این پرده ها به دلیل نوع الیاف به‌کاررفته در آن به میزان قابل‌توجهی از ورود نور خورشید جلوگیری می‌کند. به این پرده شید یا اسکرین می‌گویند.

این قابلیت در پرده شید باعث صرفه‌جویی در مصرف انرژی وسیله‌های گرمایشی و سرمایشی شده و به‌نوعی اقتصادی‌ترین پرده برای کسانی است که صرفه‌جویی در مصرف انرژی امری حائز اهمیت برای آنان است.

پرده بلک اوت چیست؟

پرده بلک اوت زیرمجموعه‌ای از انواع پرده های شید یا پرده مدرن است که از دو لایه پارچه تشکیل شده است. یک لایه تیره که وظیفه آن جلوگیری از ورود نور خورشید به داخل اتاق است و یک لایه تزیینی که جلوی آن قرارگرفته و فضای بصری پرده را زیباتر می‌کند.

جنس پارچه‌ی زیرین به قدری متراکم است که در صورت نصب صحیح تا ۹۹٪ از ورود نور به اتاق جلوگیری می‌کند.

تاریخچه پرده بلک اوت

اگرچه پرده های بلک اوت به نظر پست‌مدرن و آینده‌نگرانه می‌رسند اما این‌طور نیست. این پرده ها را اولین بار بریتانیا در جنگ جهانی دوم برای فرار از دید دشمن به داخل خانه‌ها طراحی کرد، اما با گذشت زمان مردم بریتانیا به مزایای دیگر استفاده از این پرده ها نیز پی برده و تصمیم گرفتند تا مدت‌ها پس از پایان جنگ از آن‌ها استفاده کنند.

از آن زمان به بعد پرده ‌های شید و بلک اوت به قدری از نظر ظاهر پیشرفت کردند که امروزه نمی‌توان تفاوتی بین پرده بلک اوت و معمولی پیدا کرد و امروزه بسیاری از افراد در فکر خرید پرده بلک اوت برای منزل یا محیط های کاری خود هستند.

پرده بلک اوت چیست؟

مکان‌های مناسب برای پرده بلک اوت

به طور کلی، اگر می‌خواهید اتاقی تا حد امکان تاریک باشد، پرده های بلک اوت بهترین انتخاب هستند. این نوع پرده ها برای اتاق خواب، مهدکودک، سینمای خانگی یا هر اتاقی که برای استراحت در وسط روز استفاده می‌شود، ایده آل هستند. اگر صاحب هتل، رستوران و یا کسب‌وکار دیگری بوده و می‌خواهید بیشترین حریم خصوصی ممکن را برای مهمانان خود فراهم کنید، بلک اوت می‌تواند انتخاب بسیار مناسبی برای شما باشد.

انواع پرده بلک اوت

بلک لاین

این نوع از پرده ها از یک آستر پلی‌استر سنگین ساخته شده‌اند که پارچه را محکم کرده و منجر به تاریکی کامل می‌شود.

دارای لایه فوم

پرده های فوم دار چین‌های نرم پارچه را که منجر به زیباتر شدن پرده ها می‌شود حفظ می‌کنند اما خاموشی آن‌ها به اندازه خاموشی بلک لاین یا بلک اوت نیست.

پرده های حرارتی

این پرده ها با آستری حرارتی مانند پارچه‌ی فلانل، گرما را در خود نگه‌داشته و باعث سرد نشدن اتاق در ماه‌های سرد سال می‌شود. با این حال، این پرده ها نیز تاریکی را به طور کامل تضمین نمی‌کنند.

پرده حفظ حریم خصوصی

جنس این نوع از پرده ها از پلی‌استر و پارچه نخی بوده و علاوه بر حفظ نرمی پارچه نور را نیز فیلتر می‌کند، این پرده نیز تا حدود زیادی از ورود نور جلوگیری ‌می‌کند.

ویژگی‌های پرده بلک اوت

فیلتر نور

مزایای پرده های بلک اوت به حدی زیاد است که احتمالاً در آینده‌ای نزدیک در اکثر خانه‌ها یا مکان‌های استراحت با آن مواجه خواهیم شد. چرا که علاوه بر تنوع بالای رنگ و نوع این پرده ها، توانایی آن‌ها در جلوگیری از نور نیز افزایش یافته است. این ویژگی به خصوص در انتخاب پرده اداری نیز مورد توجه قرار می‌گیرد.

صرفه‌جویی در انرژی

با توجه به خروج ۱۰ تا ۲۵ درصدی انرژی از طریق پنجره‌ها، کاهش آن به‌وسیله‌ی نصب پرده های متراکم امری طبیعی است.

با سفارش پرده بلک اوت به‌نوعی پنجره‌های خانه در فصل گرما و سرما را عایق کرده و در نتیجه به میزان قابل‌توجهی در مصرف انرژی صرفه‌جویی می‌کنید.

کاهش سروصدا

بهترین پرده های بلک اوت معمولاً از چندین لایه فوم در داخل آن ساخته می‌شوند. این تراکم در کاهش سروصدای بیرون از اتاق بسیار مؤثراست و به نوعی آرامش صوتی برای شما ایجاد خواهد کرد.

محافظت از مبلمان در برابر آفتاب

عدم ورود نور خورشید به اتاق منجر به جلوگیری از کهنگی و رنگ و رو رفتگی مبلمان و کف اتاق شما خواهد شد درواقع این پرده ها عمر مبلمان شما را افزایش خواهند داد چراکه از تابش مستقیم آفتاب به آن‌ها جلوگیری می‌کنند.

حریم خصوصی

بدون شک، پرده‌ بلک اوت حریم خصوصی اتاق شما را افزایش می‌دهد چرا که دید بیرون به داخل را به طور کامل از بین می‌برد

پرده های معمولی این کار را در حالی انجام می‌دهند که امکان دیدن سایه‌ها و حرکات، کاملاً وجود دارد.

تنوع رنگ زیاد

پرده بلک اوت در رنگ‌ها و اندازه‌های مختلف وجود دارد و این مورد انتخاب را برای خرید این پرده ها آسان‌تر خواهد کرد.

عدم بازتاب نور از سطوح

با نصب این نوع پرده در اتاق، می‌توانید تابش نور خورشید به صفحه تلویزیون و مانیتور کامپیوتر را از بین برده و تجربه تماشای خود را افزایش دهید.

معایب پرده های بلک اوت

اگرچه پرده‌ بلک اوت انتخاب بسیار خوبی برای اتاق خواب یا سایر اتاق‌های استراحت است، اما ممکن است بهترین گزینه برای همه نباشد. در ادامه به برخی از معایب این نوع پرده اشاره خواهیم کرد:

  • این پرده اتاق را تیره‌تر می‌کند، به این معنی که برای روشنایی باید به منابع نور الکتریکی تکیه کنید.
  • بلک اوت سنگین‌تر از سایر پرده ها است و به میله‌های محکم‌تری نیاز دارد.
  • اگرچه پرده‌ های بلک اوت را می‌توان سفارشی ساخت تا با هر طرح و رنگی مطابقت داشته باشد، اما معمولاً در رنگ‌های تیره موجود هستند و ممکن است با دیزاین مکان مورد نظر شما سازگاری نداشته باشد.

تفاوت بین پرده‌ بلک‌ اوت و پرده حرارتی

درحالی‌که این دو اصطلاح گاهی اوقات به‌جای یکدیگر استفاده می‌شوند، هرکدام معانی متفاوتی داشته و محصولات مجزایی هستند.

پرده های بلک اوت به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که از ورود نور، جلوگیری کنند. پارچه‌هایی که معمولاً برای ساخت این پرده ها استفاده می‌شوند عبارت‌اند از:

پلی‌استر، میکرو فیبر و پنبه

از سوی دیگر، پرده های حرارتی به گونه‌ای طراحی شده‌اند که گرما را در زمستان و سرما را در تابستان در خود نگه داشته و اتاق را در دمای نسبتاً معتدلی نگه دارند. در این پرده ها بین دو لایه پارچه فوم لاستیکی یا اکریلیک تعبیه شده که باعث عایق شدن آن می‌گردد. معمولا قیمت پرده بلک اوت مناسب تر از پرده حرارتی است.

تفاوت بین پرده‌ بلک‌ اوت و پرده حرارتی

سخن آخر

فراموش نکنید با اینکه قیمت پرده بلک اوت قطعاً گران‌تر از پرده های معمولی است، اما سرمایه‌گذاری در درازمدت با توجه به صرفه‌جویی در مصرف انرژی و تمام مزایای دیگر ارزش آن را دارد؛ اما بهتر است از یک متخصص برای نصب صحیح پرده ها کمک بگیرید تا بتوانند ۱۰۰ درصد مؤثر باشند.

گروه پرده وراتی با سالها تجربه در زمینه طراحی و اجرای انواع پرده آماده است تا شما در انتخاب پرده مورد نظرتان همراهی کند. این مجموعه امکان خرید پرده اداری ، تجاری، پرده هتلی، پرده مسکونی و … را دارد. جهت کسب هر گونه اطلاعات بیشتر و یا دریافت مشاوره خرید می‌توانید از طریق وبسایت با این مجموعه در تماس باشید.