آندوسکوپی و هرچه که در مورد آن باید بدانید

یکی از روش هایی که پزشک با استفاده از آن می تواند اعضای درونی بدن را مشاهده کند تا تشخیص بیماری را انجام دهد آندوسکوپی می باشد. در این روش پزشک قادر است تصاویر ویدیویی را به صورت مستقیم روی مانیتور مشاهده نماید و از این طریق اعضای درون بدن را مورد معاینه قرار دهد. آزمایش آندوسکوپ یکی از مفید ترین و دقیق ترین روش ها برای بررسی دلایل مشکلات گوارشی می باشد. آن دسته از افرادی که در معده خود مشکل دارند باید آزمایش آندوسکوپ را توسط پزشک انجام دهند. بهترین راه تشخیص انواع زخم های گوارشی و همچنین سرطان معده آزمایش آندوسکوپ می باشد. برای اینکه شما در مورد این آزمایش اطلاعات بیشتری داشته باشید هر نکته ای که نیاز باشد را در ادامه بیان می کنیم.

آندوسکوپی و هرچه که در مورد آن باید بدانید

آمادگی های پیش از آزمایش آندوسکوپی

برخی از مراقبت هایی که پیش از انجام این آزمایش باید به آنها دقت داشته باشید عبارت است از :

  1. به طور کلی شما باید به خوبی بدانید که ۴ الی ۶ ساعت پیش از آن نباید هیچ نوع غذایی میل کنید. معده شما باید خالی باشد اما تا ۲ ساعت پیش از انجام آندوسکوپ نوشیدن آب مانعی ندارد.
  2. ممکن است که بهترین متخصص گوارش برای شما جهت انجام دادن این آزمایش آرام بخش تجویز نماید. در این صورت برای همراهی خودتان تا منزل بعد از انجام آزمایش باید همراه داشته باشید تا بتوانید بدون مشکل به منزل خود برسید.
  3. اگر شما به بیماری های دیگری مانند ایدز و یا هپاتیت مبتلا هستید پیش از انجام دادن این آزمایش باید به پزشک اطلاع دهید. چرا که پزشکان برای پیشگیری کردن از انتقال بیماری ها از فردی به فرد دیگر از روش‌ های خاصی جهت آزمایش استفاده می‌ کنند.
  4. پیش از انجام هر نوع آزمایش آندوسکوپ تمام داروهایی را که پزشک برایتان تجویز کرده و یا مصرف می‌کنید را باید به او بگویید. در مورد داروهایی که ضد انعقاد هستند پزشک باید اطلاعات بیشتری داشته باشد.
  5. اگر شما به اختلالات خونریزی مبتلا هستید باید این مسئله را به پزشک اعلام کنید تا اقدامات لازم را جهت پیشگیری با خطرات احتمالی انجام دهد.
  6. هر زمانی که شما برای انجام دادن این آزمایش به پزشک مراجعه می کنید تمامی مدارک پزشکی را نیاز است همراهتان ببرید.

آمادگی های پیش از آزمایش آندوسکوپی

برای انجام آندوسکوپی باید چگونه آماده شویم ؟

برای انجام دادن آندوسکوپی معده شما احتیاج به بستری شدن در بیمارستان ندارید. مدت زمانی که طول می‌ کشد پزشکی آزمایش را انجام دهد حدود یک ساعت است. پزشک معالج پیش از عمل باید بیمار را برای جراحی آماده سازد. در بسیاری از انواع این آزمایش بیمار باید مدت ۱۲ ساعت پیش از عمل چیزی میل نکند. البته که باید بدانید بنا به نوع جراحی میل کردن غذا و یا آب متفاوت است. برای آن دسته از آزمایش‌هایی که در قسمت روده انجام می ‌شود شب قبل داروهای خاصی جهت پاکسازی روده تجویز خواهد شد. پزشک پیش از انجام دادن آزمایش بیمار را معاینه می نماید و تمامی داروها و مکمل های قبلی بیمار را مورد بررسی قرار خواهد داد..

مراحل انجام آندوسکوپی

مراحلی که برای انجام دادن این آزمایش طی می ‌شود به علت جراحی بستگی دارد. به طور کلی شما باید به خوبی بدانید که سه علت مهم برای انجام دادن این آزمایش وجود دارد که این دلایل عبارت هستند از :

  1. برای تشخیص دادن هر نوع مشکلی مانند استفراغ، اختلالات تنفسی، درد شکم ،مشکلات بلع، دستگاه گوارشی و غیره پزشک از این روش استفاده می ‌کند.
  2. از این روش برای انجام دادن بیوپسی جهت تشخیص دادن سرطان و بسیاری از دیگر بیماری ها استفاده خواهد شد.
  3. دلیل دیگر استفاده از این روش و آزمایش برای درمان کردن مستقیم بسیاری از بیماری ‌ها است. در واقع باید بدانید که برداشتن پولیپ رگ‌ های خونی در این روش به عنوان درمان شناخته می‌ شود.

نکاتی در مورد انجام آندوسکوپی

آندوسکوپی به طور معمول بدون بیهوش کردن انجام خواهد شد. البته در برخی از این موارد بیمار باید تحت بی حسی موضعی قرار بگیرد. برای این نمونه از بی‌حسی ها معمولاً پزشک از اسپری بی حسی استفاده می‌ کند و به پشت گردن بیمار می زند. این نوع بی حسی موجب آرام شدن بیمار خواهد شد.  در انواع این آزمایش از طریق دهان محافظت های دهانی و دندانی توسط پزشک به بیمار ارائه می گردد تا زمان قرار دادن لوله درون دهان به دندان ها و لب ها آسیب وارد نشود.

نکاتی برای بعد از انجام آندوسکوپی معده

بعد از انجام دادن این آزمایش بیمار باید درون اتاق آندوسکوپ قرار بگیرد تا بخش قابل توجهی از اثرات دارویی که پزشک به او تزریق کرده است از بین برود. در برخی از موارد بیمار امکان دارد که دچار گلودرد شود. این گلو درد ممکن است هفته‌ ها زمان ببرد و یا اینکه اصلا اتفاق نیفتد. بیمار امکان دارد احساس مناسبی در نفس کشیدن خود نداشته باشد که باید به خوبی بدانید این مشکل سریع و زود گذر می باشد. زمانی که بیمار به صورت کامل بهبودی لازم را به دست بیاورد برای چندین ساعت به رژیم خاصی نیاز دارد. بیمارانی که این آزمایش را انجام داده‌ اند و آرامش بخش نزده اند می توانند به راحتی مطب را ترک کنند و به منزل بروند.

انواع آزمایش آندوسکوپی

پزشک برای بررسی کردن سیستم های متنوع بدن از این آزمایش استفاده می کند. به طور کلی شما باید به خوبی بدانید که آزمایش آندوسکوپ انواع متنوعی دارد در برخی از قسمت های متنوع بدن پزشک از این آزمایش استفاده می‌ کند مثلا برای مشکلات مربوط به روده از روش کولونوسکوپی استنفاده خواهد شد و می‌ تواند درمان را به بهترین نحو ممکن آغاز نماید. مجاری دستگاه گوارش مجاری، تنفسی، جراحی با برش کوچک، مجاری باروری زنان و مجاری ادراری از جمله انواع این آزمایش هستند که پزشک برای بیمار انجام می دهد.

 

عوارض آندوسکوپی

یکی از روش‌ های تشخیصی امن و بسیار راحت آندوسکوپ می باشد که خطرات زیادی ندارد. با این وجود برخی از عوارض و خطراتی  که در این روش وجود دارد را شما پیش از انجام دادن آزمایش باید بشناسید. ایجاد ورم بعد از عمل، دردهای شکمی خفیف، خطرات و اثرات بیهوشی یا بی حسی، گلودرد بعد از چند ساعت، درد پشت سر در ناحیه جراحی و همچنین عوارض جانبی از جمله خطرات و عوارضی هستند که از این آزمایش شاید دریافت گردد