تبدیل ویزای توریستی کانادا به تحصیلی

تبدیل ویزای توریستی کانادا به تحصیلی

کشور کانادا به عنوان کشوری بسیار مهاجر پذیر و مقصد و هدف اصلی بسیاری از جمله ایرانیان برای مهاجرت و زندگی، در کنار برنامه‌های مهاجرتی خود ویزای توریستی نیز ارائه داده که تفاوت ویزای توریستی کانادا با تقریبا همه کشورهای دیگر این است که ویزای توریستی مولتی کانادا دارای اعتبار ۱۰ ساله بوده، امکان تردد به کرات و نامحدود به خاک کانادا با آن وجود داشته و با هر بار ورود به خاک کانادا تا ۶ ماه اجازه اقامت را خواهید داشت. از طرفی اقامت موقت مذکور در کانادا صرفا در قالب اقامت توریستی بوده و شما اجازه تحصیل، کار و در کل اختیارات و حقوق یک فرد دارای شهروندی یا اقامت دائم این کشور را نخواهید داشت. 

از سوی دیگر، ویزای توریستی مولتی کانادا به دلیل انعطاف و اختیارات بسیار خوبی مخصوصا از نظر زمان مجاز اقامت و عدم محدودیت تردد داشته، بسیاری از دارندگان آن در طی اقامت در این کشور به علت عدم اجازه تحصیل، کار و… به این فکر می‌افتند که آیا می‌توان ویزای توریستی را به ویزای تحصیلی تبدیل نمایند و اقامت بیشتر در کانادا داشته باشند؟ در ادامه درباره این موضوع صحبت خواهیم نمود.

آیا تبدیل ویزای توریستی کانادا به تحصیلی امکانپذیر است؟

طبق قانون دولت و اداره مهاجرت کانادا شما در دو حالت اجازه تحصیل در کانادا را خواهید داشت: حالت اول آنکه حق تحصیل جزء حقوق شما باشد (مانند حقی برای شهروندان کانادا) و حالت دوم یعنی در صورت نداشتن حقوق تحصیلی، الزام به داشتن مجوز تحصیل (Study Permit) است. بنابراین شما در زمان حضور در کانادا به عنوان توریست از آنجا که حقوق شهروندی برای تحصیل نداشته و همچنین مجوز تحصیل نیز ندارید، پس شامل هیچ کدام از ۲ حالت نخواهید شد و به عبارتی، مفهومی تحت عنوان تبدیل ویزای توریستی کانادا به تحصیلی وجود و امکان ندارد. مگر آنکه در حین حضور در کانادا به عنوان توریست، برای مجوز تحصیل در داخل خاک کانادا اقدام نمایید که این حالت دیگر تغییر وضعیت محسوب نشده و بلکه اقدام برای اخذ مجوز و ویزای تحصیلی و در واقع یک پروسه جداگانه می‌باشد. تحصیل با ویزای توریستی تنها و تنها در این حالت ممکن بوده که شما پذیرش مشروط از یک دانشگاه یا موسسه آموزشی در کانادا اخذ کرده باشید و برای مدت کوتاهی تحصیل در کانادا تا برآورد الزامات لازم آن پذیرش مشروط، برای شما ویزای توریستی به جای تحصیلی صادر شده باشد. حال بیایم درخواست برای مجوز تحصیل در زمان اقامت توریستی را بررسی نماییم.

آیا در زمان اقامت توریستی در کانادا می‌توان برای ویزای تحصیلی اقدام کرد؟

اخذ پذیرش تحصیلی و به دنباله‌ی آن اخذ مجوز تحصیل یا همان ویزای دانشجویی، نیازمند یک سری شرایط، مدارک و طی کردن مراحل لازم است. برای مثال داشتن مدرک تحصیلی، مدرک زبان، تمکن مالی، اخذ پذیرش از یک موسسه یا دانشگاه و… که از شرح شرایط، مدارک و مراحل آن صرف نظر می‌نماییم. اما همین مختصر شرح کلی برای مهاجرت به کانادا در جهت تحصیل، اینگونه در ذهن مخاطب تداعی کرده که موقعیت جغرافیایی برای اقدام در این راستا مهم نیست و همان داشتن شرایط، مدارک و طی کردن مراحل آن کافیست و چه بسا اقدام در داخل خاک کانادا این پروسه را سریع‌تر نیز می‌نماید! اما این مورد نیز تصوری اشتباه است؛ چرا که قصد و هدف اصلی ورود شما به خاک کانادا از هر طریق، نوع ویزا و مدت زمان اقامت باید برای اداره مهاجرت این کشور کاملا روشن، شفاف و صادقانه باشد.

بنابراین ورود به خاک کانادا با ویزای توریستی و اقدام در کانادا برای ویزای تحصیلی نه آنکه جرم یا نقض قوانین مهاجرتی باشد اما به نوعی به دلیل لکه دار شدن شفافیت دلیل سفر شما به کانادا ناشی از این اقدام برای تغییر وضعیت اقامتی، کمی نسبت به شما از سوی اداره مهاجرت و آفیسر بررسی کننده پرونده‌تان دید منفی ایجاد شده و بنابراین احتمال ریجکتی ویزای تحصیلی یا حداقل به تعویق افتادن پرونده شما بسیار بالاتر می‌رود. بنابراین در همه حالت، اقدام برای ویزای تحصیلی در داخل خاک ایران از همه روش‌های دیگر مطمئن‌تر است.

تغییر وضعیت ویزای توریستی برای چه کسانی امکان‌ پذیر است؟

توجه فرمایید تغییر وضعیت ویزای توریستی به تحصیلی (موضوع مورد بحث) یا حتی کاری غالبا برای حالتی بوده که فردی دارای ویزای کار یا تحصیل در کانادا، همسر و فرزند خود را ابتدا با ویزای توریستی همراه خود برده و سپس بنا به موقعیت ویزای خود متقاضی، همسر وی توانسته مجوز کار یا مجوز تحصیل اخذ نموده که مجوز تحصیل همچنین می‌تواند شامل فرزند زیر ۱۸ سال هم بگردد. اما برای این حالت هم تقریبا در ۹۹ درصد پرونده‌ها، همسر یا فرزند بجای ویزای توریستی و سپس تغییر وضعیت، از همان ابتدا برای مجوز کار یا تحصیل اقدام کرده و همزمان با متقاضی با ویزاهای غیر توریستی وارد خاک کانادا می‌شوند و این روش ارجحیت دارد.