سئو تصاویر؛ ۹ نکته مهم برای سئو عکس‌ها

سئو تصاویر؛ ۹ نکته مهم برای سئو عکس‌ها

با توجه به اهمیت تصاویر و نقش رسانه‌ها در سئو در این مقاله بر آن شدیم تا در خصوص سئو تصاویر توضیح دهیم. شما چه یک وبلاگ نویس باشید یا برای یک مجله یا روزنامه آنلاین مقاله بنویسید، این احتمال وجود دارد که از خود بپرسید که آیا مقاله شما به سئو تصاویر نیاز دارد یا خیر. پاسخ به این سوال همیشه بله است. تصاویر به یک مقاله جان می‌بخشند و همچنین به بهبود سئو سایت شما کمک می‌کنند. این پست نحوه بهینه سازی کامل یک تصویر برای سئو را توضیح می‌دهد و ۹ نکته مهم را در مورد بهینه‌سازی تصاویر برای بهترین تجربه کاربری ارائه می‌دهد.

چک لیست سئو عکس

وجود تصاویر بهینه به بهتر شدن سئو وب سایت شما کمک می‌کند. همچنین در بهبود نمره کیفی کمپین تبلیغات در گوگل ادوردز نیز بسیار موثر خواهد بود. زمانی که از تصاویر، به درستی استفاده شود، به خوانندگان کمک می‌کنند مقاله شما را بهتر درک کنند. اگرچه ضرب المثل قدیمی ‌یک تصویر بیش از هزار کلمه ارزش دارد احتمالاً در مورد گوگل صدق نمی‌کند، اما مطمئناً زمانی که شما نیاز دارید ۱۰۰۰ کلمه کسل کننده را به سایت خود اضافه کنید، می‌توانید به راحتی منظور خود را در تصاویر یا نمودار جریان داده نشان دهید.

از طرفی دیگر بهبود تجربه کاربر و تعامل بیشتر کاربران با سایت شما تأثیر مثبتی بر رتبه بندی موتورهای جستجو دارد که باعث بهبود بیشتر تعامل مشتری، تبدیل و حفظ مشتری می‌شود.

علاوه بر این، به دلیل این که تصاویر بهینه شده، فضای ذخیره سازی کمتری را در سرور شما اشغال می‌کنند، نسخه پشتیبان از سایت سریع‌تر تکمیل می‌شود.

در ادامه نحوه بهینه‌سازی و سئو عکس‌ها را شرح خواهیم داد

  1. اندازه تصاویر خود را تغییر دهید.

این نکته را در نظر داشته باشید که اندازه تصویر و اندازه فایل یکسان نیستند. اندازه تصویر به ابعاد یک تصویر (به عنوان مثال ۱۰۲۴ در ۶۸۰ پیکسل) اشاره دارد. اندازه یا حجم فایل مقدار فضای مورد نیاز برای ذخیره آن در سرور است (به عنوان مثال، ۳۵۰ کیلوبایت).

تصاویر با وضوح بالاتر و ابعاد بزرگتر (که اغلب با دوربین حرفه ای ایجاد می‌شوند) زمان بارگذاری صفحه شما را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهند. لذا باید اندازه فایل را بدون از دست دادن کیفیت آن کاهش دهید تا بتوانند به خوبی در وب کار کنند.

  1. بهینه سازی نام فایل‌های تصویری

انتخاب نام فایل مناسب برای سئوی صفحه شما و رتبه‌بندی در نتایج جستجوی تصویر مهم است. قبل از آپلود هر تصویر، فایل را با کلمات کلیدی مرتبط و توصیفی نامگذاری کنید تا بیشترین تاثیر را بر سئوی سایت داشته باشید.

جهت این کار کلمات کلیدی مورد نظر را در ابتدا قرار دهید و آنها را با خط فاصله جدا کنید. از خط زیر استفاده نکنید زیرا موتورهای جستجو آنها را تشخیص نمی‌دهند و نمی‌توانند کلمات را به صورت جداگانه در نظر بگیرند.

نام فایل‌ها باید هم برای موتورهای جستجو و هم برای کاربران معنی داشته باشد. به عنوان مثال، نام اصلی تصویر salon234.jpg را با یک عنوان واضح و توصیفی‌تر مانند haircut.jpg تغییر دهید.

  1. از تگ‌های alt استفاده کنید

بازدیدکنندگان سایت با دیدن تصاویر متوجه می‌شوند که یک تصویر در مورد چیست، اما ربات‌های موتورهای جستجو به سرنخ‌هایی نیاز دارند که بتوانند تصاویر را شناسایی کنند. اما برای موتورهای جستجو، بدون استفاده از متن جایگزین تگ‌های (alt)، تقریبا غیرممکن است که محتوای تصویر شما را به دقت درک کنند. یک تگ alt خوب زمینه مناسب را فراهم می‌کند و حتی زمانی که تصاویر به دلیل مشکلاتی از قبیل کندی سرعت اینترنت، کامل بارگیری نمی‌شوند، موتورهای جستجو می‌توانند متن جایگزین را برای کمک به رتبه بندی یک صفحه بخوانند. کلمات مرتبط با نام تجاری را نیز می‌توان در اینجا برای افزایش رتبه گنجاند.

توجه نمایید که از پر کردن کلمات کلیدی در متن جایگزین خودداری کنید. لذا بهتر است جزئیات بیشتری از آنچه در نام فایل وارد کرده اید ارائه دهید.

  1. عنوان تصویر را بهینه کنید

اگر از وردپرس استفاده می‌کنید، عنوان تصویر معمولاً از نام فایل گرفته می‌شود، بنابراین گاهی اوقات می‌توانید آن را همانطور که هست بگذارید. اگر از وردپرس استفاده نمی‌کنید یا عنوان تصویر را توضیح نمی‌دهید، آن را با کلمات کلیدی مناسب مانند نام فایل‌ها تغییر نام دهید.

عناوین تصاویر می‌توانند زمینه لازم را برای متن جایگزین فراهم کنند. عناوین تصاویر از نظر تعامل با کاربر مفیدتر هستند.

  1. برای تصاویر زیرنویس وارد کنید

زیرنویس‌های تصویر یعنی کلماتی که مستقیماً در زیر تصاویر قرار دارند، ممکن است تأثیر مستقیمی ‌بر سئو نداشته باشند، اما برخلاف نام فایل‌ها و متن جایگزین، زیرنویس‌ها در صفحه وب‌سایت قابل مشاهده هستند. به همین دلیل، آنها می‌توانند به تجربه کاربری اضافه کنند.

بیشتر مردم برای دریافت دید کلی نسبت به محتوای سایت به سمت شرح تصاویر کشیده می‌شوند. لذا بدون داشتن شرح تصاویر مناسب، نرخ پرش شما می‌تواند افزایش یابد و به اعتبار شما در موتورهای جستجو آسیب برساند.

  1. از تصاویر منحصر به فرد استفاده کنید

چک لیست سئو عکس

استفاده از عکس‌های آماده خوب است، اما لزوماً به رتبه‌بندی جستجوی شما کمک نمی‌کنند، زیرا سایر وب‌سایت‌ها اغلب از تصاویر مشابه استفاده می‌کنند. همانطور که محتوای نوشتاری منحصر به فرد برای سئو بهتر است، این ایده خوبی است که در صورت امکان تصاویر منحصر به فرد را ایجاد و آپلود کنید.

  1. مطمئن شوید که متن شما مکمل تصویر است

نکته مهم برای سئو عکس‌ها

کپی متن موجود در صفحه می‌تواند به موتورهای جستجو کمک کند تا ارتباط متن با تصاویر شما را تعیین کنند. لذا اگر متن شما، شامل اطلاعات کافی برای توضیح تصویر نیست، متن مرتبط بیشتری اضافه کنید و در صورت امکان تصویر را نیز در متن سایت توصیف کنید.

  1. داده‌های ساختار یافته تصویر را اضافه کنید

افزودن داده‌های ساختاریافته (structured data)  در صفحات سایت، به موتورهای جستجو کمک می‌کند تصاویر شما را به عنوان نتایج بهتری نمایش دهند. Google Images از داده‌های ساخت یافته برای تصاویر محصول، ویدیوها و دستور العمل‌ها پشتیبانی می‌کند. به عنوان مثال، اگر در سایت خود دستور العمل‌هایی دارید و داده‌های ساختار یافته را به تصاویر خود اضافه می‌کنید، گوگل می‌تواند برچسبی به تصویر شما اضافه کند که نشان می‌دهد متعلق به یک دستور غذا است.

  1. از نقشه‌های سایت استفاده کنید.

به گفته گوگل، نقشه سایت فایلی است که در آن می‌توانید صفحات وب سایت خود را فهرست کنید تا به گوگل و سایر موتورهای جستجو و نیز کاربران خود، در مورد سازماندهی محتوای سایت خود توضیح دهید. به عبارت دیگر، نقشه سایت، فایلی است که حاوی فهرست محتوای سایت شما است.

نقشه‌های سایت بخش مهمی از سئو وب‌سایت هستند زیرا به موتورهای جستجو در مورد تمام صفحات سایت شما می‌گویند. برای اطمینان از اینکه خزنده‌های موتورهای جستجو متوجه هر تصویر، اینفوگرافیک، meme، عکس، تصویر کوچک ویدیویی و غیره می‌شوند، آنها را در نقشه سایت خود قرار دهید.

برای ورودی‌های نقشه تصویر، عنوان، توضیحات، آدرس URL، کپشن و اطلاعات مجوز را وارد کنید. برای ورودی‌های ویدئو، عنوان، توضیحات، آدرس یوآرال، یوآرال تصویر کوچک و یوآرال فایل ویدئویی خام را درج کنید.

اگر وب سایت شما بر روی وردپرس میزبانی می‌شود، می‌توانید از Yoast SEO استفاده کنید که به طور خودکار محتوای تصاویر سایت را به نقشه سایت اضافه می‌کند.

کلام آخر

اگر در تلاش برای جلب توجه کاربران آنلاین خود هستید، قبل از آپلود هر تصویر، استراتژی‌های شرح داده شده در بالا را در نظر داشته باشید. این تکنیک‌های بهینه‌سازی تصویر، درک محتوای شما را هم توسط موتورهای جستجو و هم برای کاربران انسانی بهبود می‌بخشد.

آیا می‌خواهید مهارت‌ها و استراتژی‌های سئو خود را گسترش دهید. جهت این کار میتوانید با متخصصین و کارشناسان مجرب وب‌رمز جهت هرگونه مشاوره و راهنمایی در این زمینه تماس حاصل نمایید.