طرز تهیه خوراک زبان مجلسی و رستورانی با سس قارچ و پوره سیب زمینی

طرز تهیه خوراک زبان گاو

 

خوراک زبان گاو رستورانی یکی از لذیذ ترین خوراک ها می باشد که بر خلاف تصور تهیه آن بسیار آسان بوده. خوراک زبان گاو مجلسی هم با نان و هم برنج سرو می شود این غذا در کشور ترکیه بسیار محبوب بوده. این غذا دارای کلسترول بالا است پس کسانی که کلسترول بالا دارند در خوردن این غذا کمی احتیاط کنند. ارزش غذایی این خوراک بسیار بالا بوده و افرادی که فشار خون بالا دارند می توانند با خوردن این خوراک از بالا رفتن فشار خون و از بیمارهای قلبی و عروقی پیشگیری کنند و همچنین یکی از خواص مهم این خوراک تقویت سیستم ایمنی بدن است زیرا زبان گاو حاوی مقادیر زیادی پتاسیم و سدیم است که برای بدن در مقابل باکتری و عفونت ها بسیار مفید است. امروز در پارسی دی خوراک زبان گاو رستورانی با سس قارچ و پوره سیب زمینی را به شما آموزش خواهیم داد با ما همراه باشید.

مواد لازم

زبان گاو۳ عدد
پیاز۴ عدد
جعفری۱ دسته
برگ بو۲ عدد
سیر۳ حبه
فلفل سیاه، زردچوبه، دارچینبه مقدار لازم

مواد لازم برای تهیه سس قارچ

قارچ۳۰۰ گرم
کره۱۰۰ گرم
آرد۱ ق غذا خوری
خامه صبحانه۱/۲ پیمانه
شیر۱ پیمانه
سیب زمینی۳ عدد
کره۵۰ گرم
نمک و فلفل سیاهبه مقدار لازم

طرز تهیه خوراک زبان با سس قارچ و پوره سیب زمینی

مرحله اول : شستن زبان گاو

ابتدا چربی و ضایعات اطراف زبان گاو را با چاقو بگیرید سپس زبان گاو را در یک لگن پر آب قرار می دهیم و بمدت ۵ دقیقه می گذاریم تا بماند سپس آب لگن را خالی کرده و این کار را ۳ بار تکرار می کنیم تا زبان گاو خوب تمیز شود.

مرحله دوم : پخت زبان گاو

زبان گاو را داخل یک قابلمه نسبتا بزرگ قرار می دهیم و پیاز ها شسته و قاچ کرده را روی زبان گاو به همراه حبه سیر پوست گرفته شده می ریزیم سپس ادویه ها که شامل زردچوبه و فلفل سیاه و دارچین هست را روی زبان گاو می ریزیم و یک دسته جعفری را روی زبان قرار می دهیم سپس داخل قابلمه آب می ریزیم تا حدی که روی سطح زبان را آب بگیرد روی حرارت قرار می دهیم و زیر شعله را زیاد می کنیم تا به جوش بیاد سپس حرارت را کم می کنیم و بمدت ۵ الی ۶ ساعت می گذاریم تا زبان خوب پخته شود.

مرحله سوم : جدا کردن پوست زبان گاو

وقتی زبان گاو خوب پخته شد (وقتی چنگال را داخلش فرو می کنیم کاملا نرم باشد) سپس زبان گاو را از ظرف خارج کرده و پوستش را جدا می کنیم مهم ترین نکته در هنگام جدا کردن پوست زبان گاو این است که زبان گاو حتما داغ باشد وقتی کمی از داغی افتاد به راحتی و با دقت پوستش را جدا می کنیم سپس زبان گاو را بمدت ۱ ساعت داخل یخچال قرار می دهیم تا خنک و سفت شود این کار باعث می شود برش های زیبا تر و مجلسی تر بزنید (سعی کنید برای برش زدن از چاقو تیز استفاده کنید)

مرحله چهارم : آب خوراک زبان گاو

آبی که زبان گاو داخلش پخته شده را دور نریزید آن را صاف کنید و روی حرارت بگذارید و مقداری نمک و زعفران بهش اضافه کنید و اجازه دهید غلیظ تر شود.

مرحله پنجم : تهیه سس قارچ و پوره سیب زمینی

قارچ ها را شسته و اسلایس کنید سپس داخل تابه با نصف کره تفت دهید تا آبش کشیده شود سپس از تابه خارج کنید و مابقی کره را بریزید تا داغ شود آرد را اضافه کرده تفت می دهیم تا بوی خامی آن از بین برود سپس فلفل سیاه و کمی نمک را ریخته و شیر ولرم را کم کم اضافه می کنیم در انتها خامه را ریخته و از روی حرارت بر میداریم.

سیب زمینی ها را شسته و بگذارید تا آبپز شود سپس با کمک پوره کن آن ها را پوره کرده و با کره مخلوط کنید و مقداری نمک و فلفل سیاه و پودر سیر بهش اضافه کنید.

مرحله آخر

زبان گاو را داخل تابه با مقداری روغن سرخ کنید برای هر طرف ۱ دقیقه کافی می باشد سپس سس قارچ را روی زبان ریخته و کنار پوره سیب زمینی و آب خوراک میل نمایید . نوش جان

فوت و فن های دستور پخت خوراک زبان رستورانی با سس قارچ

  1. هرگز در مرحله پخت به زبان گاو نمک اضافه نکنید باعث دیر پز شدن آن می شود.
  2. مراقب باشید بیش از حد نپزد وگرنه له می شود و شکل خود را از دست می دهد.
  3. اگر به روش فوق خوراک زبان گاو را تهیه کنید اصلا بوی زهم نمی دهد.

همچنین ببینید

از
7
دیدگاه