برای دو کیلو برنج شله زرد چقدر شکر لازم است؟ طرز تهیه شله زرد با 2 کیلو برنج

شبه زرد برای 50 نفر

 

یکی از آش های بسیار خوشمزه و ساده ایرانی می باشد که می توانید با مقادیر مختلف این شله زرد را تهیه کنید. در این رسپی شله زرد با ۲ کیلو برنج را به شما آموزش خواهیم داد و به شما یاد می دهیم دقیقا چه مقدار شکر و مواد دیگر لازم است تا شما یک شله زرد خوشمزه برای مهمانی و نذری های خود تهیه کنید. در این قسمت برای تهیه شله زرد نذری برای ۵۰ نفر است. اگر می خواهید آن را برای تعداد افراد کمتر یا بیشتری تهیه کنید، باید نسبت مواد را کاهش یا افزایش دهید. برای تهیه شله زرد بهتر است همیشه از برنج های دانه ریز ایرانی استفاده کنید تا نتیجه بهتری بگیرید. برنج های مخصوص آش و خرد شده برای تهیه شله زرد مناسب تر هستند و کیفیت آن را بهبود می بخشد. امروز در پارسی دی طرز تهیه شله زرد با ۲ کیلو برنج را به شما آموزش خواهیم داد همراه ما باشید.

مواد لازم

برنج نیم دانه۲ کیلوگرم
شکر۴ کیلوگرم
زعفران۱.۵ الی ۲ مثقال
گلاب۱.۵ لیتر
خلال بادام۲۰۰ گرم
آبتقریبا ۶ الی ۷ برابر برنج

طرز تهیه شله زرد با ۲ کیلو برنج

مرحله اول: آماده سازی

برنج را ۲۴ ساعت قبل از تهیه شله زرد شسته و اجازه دهید تا با آب سرد خیس بخورد. پس از گذشت ۲۴ ساعت بهتر است تا کمی برنج را با دست تان هم بزنید تا دانه ها خردتر شوند. در تهیه شله زرد از برنج نیم دانه ایرانی استفاده می شود.

مرحله دوم: جوشاندن برنج

در یک قابلمه بزرگ آب ریخته و آن را بر روی شعله قرار دهید. وقتی قابلمه به جوش آمد، آب اضافی برنج را خالی کرده و برنج را در داخل آب جوش بریزید. میزان آب ریخته شده باید ۷ برابر برنج باشد. تا زمانی که آب و برنج جوش بیایند، شلعه گاز را زیاد کنید. پس از به جوش آمدن باید حرارت قابلمه را کم کنید تا برنج مغزپ خت شود. حدود ۲ ساعت زمان برای مغزپ خت شدن شله زرد در نظر بگیرید. در این مدت نیازی نیست تا شله زرد را به طور مرتب هم بزنید، تنها کافی است تا مراقب باشید که ته نگیرد.

مرحله سوم: افزودن زعفران

وقتی برنج شکفته شد زعفران و کم کم بهش اضافه کنید، زعفران را باید از قبل خوب بسابید و با یخ دم بگذارید تا خوشرنگ شود.  اکنون زمان آماده کردن شکر فرا رسیده است. شکر را باید به طور مستقیم داخل برنج بریزید، سپس هم بزنید تا کم کم شکر حل شود.

مرحله چهارم: پخت شله زرد

توجه کنید از زمانی که شکر و به برنج اضافه کردید هم بزنید تا ته نگیرد. اکنون ۷۵۰ گرم خلال بادام که از قبل با آب و گلاب خیس کردید را در شله زرد بریزید تا کمی نرم شود. وقتی غلظت مورد نظر ایجاد شد، حالا نوبت اضافه کردن هل و گلاب آن را نیز اضافه  کنید و زمان دهید کمی تا شله زرد جا بیفتد و بعد زیر شعله را خاموش کنید و شله زرد برای برای ۲۰ دقیقه دم گذاشتن و بعد غلظت را تست کنید و به همراه دارچین و گل محمدی تزیین و سرو کنید. نوش جان

فوت و فن های دستور پخت شله زرد با ۲ کیلو برنج

  1. این مقدار شله زرد برای ۵۰ نفر مناسب است.
  2. می توانید چند دانه هل را داخل شله زرد بریزید و یا می توانید از عرق هل استفاده کنید.
  3. بعد از اضافه کردن شکر شله زرد کمی رقیق تر می شود پس آب اضافه نکنید.
  4. از هل و گلاب درجه یک استفاده کنید تا شله زرد خوش عطری داشته باشید
  5. بعد از کشیدن شله زرد داخل ظرفِ سرو ظرف رو جابجا نکنید تا کاملا خنک بشه، تا شله زرد آب نندازد.

همچنین ببینید 

از
6
دیدگاه