طرز تهیه آش گوجه سبز با گوشت چرخ کرده تبریزی ترش و خوشمزه

دستور پخت آش گوجه سبز با گوشت چرخ کرده

طرز تهیه آش گوجه سبز با گوشت چرخ کرده

 

آش گوجه سبز با گوشت چرخ کرده یکی از آش بسیار خوشمزه تابستانی می باشد که که می توانید با گوجه سبز یا همان آلوچه تهیه می شود. شما می توانید این آش خوشمزه را با گوشت چرخ کرده تهیه سرو می شود. آش گوجه سبز با گوشت یکی از آش های سنتی و یسیار قدیمی بوده که مزه ترش و خوبی دارد. این آش بیشتر در تبریز یا اصفهان تهیه می شود و شما می توانید از گوجه سبز رسیده ملس استفاده کنید. افزودن گوشت به این آش طعم آن را فوق العاده می کند و می تواند ایده یک آش مجلسی و عصرانه بسیار خوشمزه برای دورهمی باشد. امروز در پارسی دی طرز تهیه آش گوجه سبز با گوشت چرخ کرده را به شما آموزش خواهیم داد همراه ما باشید.

مواد لازم برای تهیه آش گوجه سبز با گوشت چرخ کرده تبریز

  • گوشت چرخ کرده ۳۰۰ گرم
  • عدس ۱/۲ پیمانه
  • لوبیا قرمز ۱/۲ پیمانه
  • بلغور گندم ۱/۲ پیمانه
  • پیاز ۱ عدد
  • سیر ۲ عدد
  • گوجه سبز ۶ عدد
  • آب گوشت یا قلم به مقدار لازم
  • سبزی آش (ریحان، تره، شوید، جعفریف گشنیز، اسفناج) ۵۰۰ گرم
  • نمک، فلفل سیاه، زردچوبه به مقدار لازم

طرز تهیه آش گوجه سبز با گوشت چرخ کرده تبریزی

مرحله اول: آماده سازی مواد

ابتدا لوبیا و بلغور را از چند ساعت قبل حتما خیس کنید و چندین بار آب آن را تعویض کنید تا نفخ آن ها گرفته شود و راحت تر پخته شود. عدس را نیز برای ۱ ساعت خیس کنید و جدا بگذارید. آب قلم را می توانید با ۱ قلم و کمی سبزیجات تهیه کنید و یا برای راحتی کار از یک عدد عصاره قلم استفاده کنید.

مرحله دوم: تفت دادن پیاز و سیر

پیاز را پوست بگیرید و نگینی ریز خرد کنید و داخل تابه کمی تفت دهید تا سبک شود. سپس سیر ها را رنده ریز یا پوره کنید و به همراه پیاز و کمی زردچوبه و فلفل سیاه تفت دهید تا عطر ادویه ها بلند شود. گوشت را به مواد افزوده و خوب هم بزنید تا گوشت خوب سرخ و تغییر رنگ دهد. این مخلوط را کنار قرار دهید.

مرحله سوم: پخت حبوبات

لوبیا قرمز و بلغور را به همراه آب قلم یا عصاره آن بگذارید تا نیم پز شود و بعد عدس را اضافه کنید و بگذارید تا حبوبات به خوبی پخته و نرم شوند. وقتی حبوبات پخته شدند گوشت را اضافه کنید و می توانید مقداری از آن را برای تزیین کنار بگذارید. سبزی آشی را تمیز کنید و بشورید و ساطوری ریز کنید.

مرحله چهارم: پخت آش آلوچه با گوشت چرخ کرده

سبزی را اضافه کنید و بگذارید تا رنگ آش خوشرنگ و سبز شود. در نیم ساعت انتهای گوجه سبز را بشورید و اضافه کنید و نمک و فلفل را نیز به دلخواه اندازه کنید. در انتها کمی نعنا را تفت دهید و به آش اضافه کنید و برای سرو این آش باید از پیاز داغ و سیر داغ و کمی گوشت استفاده کنید. نوش جان

نکات کلیدی در تهیه آش گوجه سبز با گوشت چرخ کرده سنتی و ترش مزه

  1. می توانید گوشت را به صورت قلقلی تهیه کنید.
  2. مقدار آلوجه یا همان گوجه سبز را می توانید با سلیقه و ذائقه خود استفاده کنید.
  3. بهتر است لوبیا حتما ۱۲ ساعت خیس بخورد.

همچنین ببینید  

از
2
دیدگاه