درس عربی در کنکور انسانی را چگونه با بهترین درصد پشت سر بگذاریم؟

درس عربی در رشته انسانی یکی از دروس‌ تخصصی محسوب می‌شود که برای کسب رتبه خوب اهمیت بسیاری دارد. در این مقاله شما را بیشتر با اهمیت درس عربی در کنکور انسانی و اهمیت داشتن کتاب کنکور مناسب و نحوه مطالعه آن آشنا می‌کنیم. برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

درس عربی در کنکور انسانی را چگونه با بهترین درصد پشت سر بگذاریم؟

اهمیت درس عربی در کنکور انسانی

مسلماً درس‌های تخصصی تاثیر چشم‌گیری در رتبه کنکور دارند. از آنجایی که عربی یک درس تخصصی برای رشته انسانی است پس اهمیت آن برای داوطلبان انسانی دو چندان می‌شود. حتی می‌توان گفت زدن یک تست درست اضافه‌تر تاثیر به‌سزایی در رتبه کنکور انسانی دارد. در رشته انسانی تعداد سوالات عربی تخصصی ۲۰ سوال است و چهارمین درس دفترچه کنکور می‌باشد. برای پاسخگویی به این ۲۰ سال تنها ۲۰ دقیقه فرصت دارید، به عبارتی برای پاسخگویی هر سوال ۶۰ ثانیه زمان دارید. منابع این درس، عربی پایه دهم، یازدهم و دوازدهم می‌باشد.

ضریب درس عربی تخصصی در کنکور سراسری انسانی

درس عربی تخصصی برای رشته‌های زیر گروه ۱ انسانی بسیار اهمیت دارد و دارای بالاترین ضریب را در بین دیگر زیرگروه‌ها می‌باشد. به طور کلی ضریب عربی تخصصی برای زیرگروه ۱ برابر با ۴ ، برای زیرگروه ۲ تا ۵ برابر با ۱ است. شما می‌توانید با توجه به ضریب زیرگروه مورد نظر عربی را مطالعه کنید.

بودجه بندی عربی در کنکور انسانی

سوالی که بسیاری از داوطلبان از ما می‌پرسند این است که بودجه‌بندی عربی کنکور انسانی به چه صورت است؟ سوالات از کدام بخش‌های کتاب است؟ باید توجه داشته باشید که مطالعه هوشمندانه بسیار بهتر از مطالعه زیاد است. شما باید ابتدا بدانید بیشترین وقت خود را صرف کدام بخش کنید تا رتبه بهتری کسب کنید. به طور کلی سوالات عربی کنکور انسانی براساس سه کتاب عربی دهم، یازدهم و دوازدهم می‌باشد. اما بودجه‌بندی این سوالات چگونه است؟ با توجه به کنکورهای قبل بودجه بندی ۲۰ سوال عربی کنکور به ۵ بخش تقسیم می‌شود:

۱. بخش ترجمه: ۸ سوال

مهم‌ترین بخش در عربی کنکور بخش ترجمه است که بیشترین سوالات را به خود اختصاص داده است. با توجه به اینکه ۸ سوال یا به عبارتی ۴۰ درصد از عربی کنکور مربوط به این بخش است پس داوطلبان باید زمان بیشتری را صرف یادگیری این بخش کنند.

۲. بخش تحلیل صرفی: ۳ سوال

یکی از بخش‌های ساده عربی در مقایسه با دیگر بخش‌ها، بخش تحلیل صرفی است. با مطالعه این بخش به راحتی می‌توانید به ۳ سوال یا به عبارتی ۱۵ درصد عربی کنکور سراسری پاسخ دهید.

۳. بخش ضبط حرکات: ۱ سوال

می‌توان گفت آسان‌ترین بخش در کنکور عربی این بخش است که دارای یک سوال در بودجه‌بندی کنکور سراسری می‌باشد. پس شما با مطالعه دقیق بخش ضبط حرکات به راحتی می‌توانید ۵ درصد از عربی کنکور را کسب کنید.

۴. بخش قواعد: ۷ سوال

بعد از بخش ترجمه مهم‌ترین بخش، بخش قواعد است که ۷ سوال از کنکور یا به عبارتی ۳۵ درصد از کنکور را به خود اختصاص داده است. البته لازم به ذکر است که این بخش کمی دشوارتر از بخش ترجمه است. پس داوطلبان باید توجه داشته باشند که بیشترین وقت خود را صرف مطالعه ترجمه و قواعد کنند.

۶. بخش مفهوم: ۱ سوال

آخرین بخش نیز که بخش مفهوم است، در بودجه‌بندی کنکور یک سوال یا ۵ درصد را دربرمی‌گیرد. این سوال نیز از جمله سوالات ساده عربی کنکور است که به راحتی می‌توانید به آن پاسخ دهید.

بهترین روش مطالعه عربی کنکور انسانی

بهترین روش مطالعه عربی کنکور انسانی

همان طور که خواندید دو بخش ترجمه و قواعد مهم‌ترین بخش‌های عربی محسوب می‌شوند. قبل از هر چیز بگوییم که علاوه بر مطالعه خوب و دقیق باید روش تست زدن را یادبگیرید تا بتوانید در زمان کم به سرعت به سوالات پاسخ دهید. اما در این قسمت یک روش کاربردی برای مطالعه قواعد را برای شما آورده‌ایم. برای مطالعه قواعد پیشنهاد می‌کنیم به صورت زیر عمل کنید:

یک مبحث از کتاب را انتخاب کنید، از منبع مورد نظر خود که برای مطالعه عربی کنکور انتخاب کرده‌اید اول یکبار مبحث انتخابی را سریع بخوانید.

۲. دوباره از ابتدا مبحث را مطالعه کنید با این تفاوت که این‌بار نکات مهمی که باید حفظ کنید را روی کارت‌های کوچک یادداشت کنید. همچنین نکات کاربردی را با یک علامت مشخص کنید.

۳. حال نوبت به حل تمرین می‌رسد. در این مرحله هر چه بیشتر تمرین حل کنید به یادگیری شما بیشتر کمک می‌کند و باعث تثبیت مبحث در ذهن شما می‌شود.

۴. در این مرحله باید به سراغ تست بروید. شما باید بتوانید سوالات تستی مباحثی که یاد می‌گیرید را پاسخ دهید. هر چه بیشتر تست بزنید هم بیشتر به مباحث مسلط می‌شوید و هم مهارت تست‌زنی شما بیشتر می‌شود و می‌توانید در زمان کم‌تر تست‌های بیشتری را بزنید. پیشنهاد می‌کنیم انقدر تست بزنید که با دیدن سوال متوجه مبحث و نوع سوال بشوید.

لازم به ذکر است که هر کسی روش مطالعه خود را دارد اما تمرین و تست‌زنی بیشتر صددرصد به کسب رتبه بهتر به شما کمک می‌کند.

یک تکنیک کاربردی برای تست‌زنی عربی کنکور

هر چقدر هم که به مباحث مسلط باشید اما نتوانید آن را در مدت زمانی که در کنکور دارید پیاده‌سازی کنید فایده‌ای ندارد. پس علاوه بر تسلط بر مباحث باید به مهارت تست‌زنی خود نیز توجه کنید و تکنیک‌های درست را به‌کار ببرید. برای زدن تست‌های ترجمه علاوه بر اینکه باید لغات را به خوبی بلد باشید باید تکنیک تست‌زنی را نیز به خوبی بلد باشید. برای زدن تست‌های ترجمه کنکور عربی مراحل زیر را انجام دهید:

۱. ابتدا فعل را در جمله شناسایی کنید. اگر به ساختار فعل (ماضی بعید، استمراری و …) مسلط باشید گاهی حتی اگر معنی فعل را هم ندانید می‌توانید ترجمه آن را در بین گزینه‌ها پیدا کنید‌. پس ابتدا ساختار فعل را شناسایی کرده و سپس گزینه‌هایی که ترجمه متناسب با فعل را ندارد خط بزنید.

۲. توجه به ترجمه ضمیر: بعد از فعل ترجمه ضمایر جملا را بررسی کنید. ممکن است ضمیر مفرد را به صورت جمع و یا بلعکس ترجمه کرده باشند که به راحتی می‌توانید آن گزینه را حذف کنید.

۴. شناسایی کلمات نکره و معرفه و بررسی ترجمه آن‌ها: همان طور که در کتاب عربی انسانی خواندید نحوه ترجمه کلمات معرفه و نکره با هم متفاوت است پس اگر در گزینه‌ای به درستی ترجمه نشده باشد آن را حذف کنید.

توجه به کلمه مفرد و جمع: در ترجمه کلمات نیز مانند ضمیر ممکن است مفرد را به صورت جمع و یا بلعکس ترجمه کنند. لازم است که انواع جمع‌ها یعنی جمع سالم و مکسر را به خوبی بشناسید.

برای تسلط به قواعد عربی نیز پیشنهاد می‌کنیم حتماً از کتاب کمک آموزشی خوب و کامل استفاده کنید زیرا برای فهم کامل و دقیق قواعد کتاب درسی کافی نیست.

بهترین منابع عربی برای کنکور سراسری انسانی

حال که از اهمیت درس عربی در کنکور سراسری مطلع شده‌اید برای کسب رتبه بهتر در این درس باید از یک منبع خوب و کامل استفاده کنید. برای انتخاب منابع حتماً به سطح علمی خود توجه کنید و متناسب با آن بهترین منبع را برای خود انتخاب کنید. از جمله بهترین منابع کنکور عربی انسانی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کتاب جامع عربی خیلی سبز که برای سطح متوسط و قوی مناسب است.
  • کتاب میکرو جامع گاج که برای داوطلبانی که در عربی سطحی ضعیف دارند مناسب است.
  • کتاب موضوعی خیلی سبز که برای درک مطلب عربی کنکور بسیار مناسب است.
  • کتاب ترجمه و مفهوم عربی کنکور لقمه طلایی مهروماه که برای همه سطوح مناسب است. از آنجایی که بیشترین بخش سوالات عربی کنکور به بخش ترجمه و تعریب اختصاص دارد توصیه می‌کنیم از یک کتاب اختصاصی و کم حجم برای این بخش استفاده کنید.