صبحانه ایرانی

آیا نمی‌دانید برای صبحانه چه چیزی درست کنید؟ آیا به دنبال تهیه یک صبحانه خوشمزه هستید؟ اصلا نگران نباشید، زیرا ما امروز همراه شما هستیم که به سوال “برای مهمانی صبحانه چی درست کنم” پاسخ دهیم. پس برای تدارک یک صبحانه ایرانی فوق العاده راهی آشپزخانه شوید و در ادامه همراه ما باشید.

صبحانه ایرانی

صبحانه سنتی ایرانی

به جرات می ‌توان گفت صبحانه ایرانی یکی از پر طرفدار‌ترین صبحانه‌های دنیا است. اما اگر می‌خواهید دلیل این موضوع را بدانید می‌توانیم به تنوع و مزه بی‌نظیر هر کدام از آن‌ها اشاره کنیم. صبحانه ساده ایرانی یا صبحانه‌هایی که دارای کمی مخلفات دیگر هستند در ایران بسیار تنوع دارند و هر کسی را می‌توانند عاشق طعم و مزه خود کنند. انواع صبحانه را می‌توان به دو دسته صبحانه گرم و صبحانه سرد تقسیم کرد. در ادامه این مطلب قصد داریم به هر کدام از این موارد به صورت جدا اشاره کنیم.

صبحانه گرم ایرانی

صبحانه گرم ایرانی دارای انواع و اقسام بسیار مختلفی است. این صبحانه‌ها از تنوع بسیار زیادی برخوردار هستند و می‌توان گفت برای هر ذائقه‌ای طعم و رنگی در نظر گرفته شده است. اما از این میان برخی دارای طرفداران بسیار زیادی هستند و از این رو در ذیل به معرفی و طرز تهیه برخی از آن‌ها خواهیم پرداخت.

عدسی

در یک صبحانه ایرانی معمولا از عدسی به عنوان بهترین غذا در این وعده یاد می‌شود. عدسی با دارا بودن مقدار آهنی که دارد یک غذای بسیار مقوی هم می‌باشد. برای تهیه عدسی نیاز است که از عدس، پیاز، سیب زمینی، آب، کره، آویشن، زردچوبه، نمک و فلفل استفاده شود. بهتر است از قبل عدس را خیسانده و تا کمی نرم شود. پس از ۳.۴ ساعت عدس را آبکشی کرده و پیاز خلالی ی ریز شود.

پیاز، زردچوبه و فلفل سیاه را تفت داده و در صورت دلخواه می‌توان به رب گوجه اضافه کرد. پس از آن عدس را با این مواد مخلوط و به مقدار لازم آب در آن ریخته می‌شود. سیب زمینی را نگینی کرده و پس از شستن به داخل قابلمه باید ریخت. می‌توان آویشن و کره را هم اضافه کرد و پس از این که به خوبی جا افتاد با نعناع یا پونه تزیین و میل کرد.

املت

املت غذایی ساده است و محبوب خیلی از افراد می‌باشد. این غذا روش‌های مختلف و متنوعی را برای پخت دارد و برای تهیه آن از مواد گوناگونی می‌توان استفاده کرد. اما برای تهیه یک املت خوش طعم باید گوجه فرنگی، پیاز، تخم مرغ، فلفل دلمه در صورت تمایل، نمک، فلفل سیاه، روغن و آویشن را در اختیار داشت.

ابتدا پیاز را به صورت نگینی ریز کرده و در تابه باید تفت داد. سپس ادویه‌های لازم را اضافه کرده پس از پوست کندن گوجه فرنگی‌ها آن­ها را خرد و با پیاز مخلوط کرد. بعد از سرخ شدن گوجه می‌توان فلفل دلمه‌ها را به آن اضافه کرد و در آخر تخم و مرغ و آویشن را در ماهیتابه ریخت. پس از چند دقیقه یک املت خوش طعم آماده خوردن است.

صبحانه سنتی ایرانی

پنکیک

پنکیک را می‌توان صبحانه بین المللی دانست که می‌توان آن‌ها را با عسل، مربا، یا هر چیزی که تمایل دارید، مصرف کنید. در بازار پنکیک‌های نیمه آماده وجود دارند و می‌توان از آن‌ها خریداری کرد. البته می توان به راحتی در منزل هم آن را آماده کرد برای این کار باید مواد زیر را در اختیار داشته باشید:

آرد سفید، تخم مرغ، وانیل، بکینگ پودر، شکر، شیر، روغن مایع، نمک. اما برای تهیه آن باید ابتدا تخم مرغ­ها را کاسه مناسب ریخته و آن را هم زد. شکر را باید به تخم مرغ افزوده و مخلوط کرد. مقدار بسیار کمی وانیل را اضافه و روغن را به آن ها باید افزود. بکینگ پودر و نمک را باید در این مخلوط ریخته و پس دو بار الک کردن آرد آن را هم اضافه کرد. پس از این که خوب مخلوط شد شیر یا آب را در آن ریخته و هم زد. پس از آماده شدن مواد در تابه کوچکی می­توان مواد را اضافه کرد و روی حرارت ملایم قرار داد.

کله پاچه

کله پاچه غذایی اصیل و پرچرب است. این غذا را اگر با مصلح­های آن خورد می­تواند طبع آن را در بدن تعدیل نماید. کله پاچه ترکیبی از کله و سر و دست گوسفند است و در اصطلاح به آن پاچه می‌گویند. پس از این که آن را کاملا پاک کردند، در آب قرار داده و با پیاز، نمک، فلفل سیاه، زردچوبه، زنجبیل و سیر بار می‌گذارند. البته برخی به این ترکیب نخود هم اضافه می‌کنند.

شیر برنج

شیر برنج غذایی بسیار لذیذ است و در عین سادگی بسیار انرژی بخش می‌باشد. برای تهیه شیر برنج فقط کافی است شیر، برنج و گلاب داشته باشید. برنج را باید شست و از شب قبل گذاشت که خیس بخورد. برنج را با دو لیوان آب در قابلمه ریخته و روی شعله قرار داد تا برنج بجوشد و آب آن نصف شود. سپس شیر را افزوده و باید صبر کرد تا به یک غلظت مناسب برسد. در آخر کمی گلاب به آن اضافه کرده و می توان با گل محمدی آن را تزیین کرد.

تخم مرغ

تخم مرغ را می­توان به هر صورتی که مایل هستید طبخ کنید. برخی آن را به صورت پخته و برخی هم به صورت نیمرو مورد استفاده قرار می دهند. در صورتی که قصد داشتید آن را به عنوان نیمرو آماده کنید، می­توانید از کره استفاده کنید؛ زیرا موجب خوش طعم­تر شدن آن خواهد شد.

فرنی

فرنی غذای بسیار سبکی است که بسیاری از ایرانیان به آن علاقه دارند. مواد مورد استفاده در فرنی شامل شیر، آرد برنج، گلاب، شکر می شود. ابتدا شیر را روی حرارت گذاشته و آرام آرام شکر را در آن باید ریخت. گلاب را اضافه کرده و سپس آرد برنج را کم کم به آن ها اضافه می­کنیم. فرنی باید به صورت مداوم هم زده شود و گرنه دچار ته گرفتگی خواهد شد. غلظت آن نباید زیاد باشد زیرا در زمان سرد شدن کمی سفت می­شود.

املت قارچ و پنیر

املت قارچ و پنیر هم بسیار طعم خوبی دارد و به عنوان یک صبحانه لذیذ شناخته می­شود. موارد مورد استفاده در این غذا کره، تخم مرغ، گوجه فرنگی، پنیر پارمسان، پنیر موزارلا، قارچ خرد شده، نمک و فلفل است. تخم مرغ­ها را باید در ظرفی ریخته و به هم زد. گوجه فرنگی­ها را خرد کرد و به تخم مرغ­ها اضافه باید اضافه نمود.

کره را در تابه قرار داده و سپس مخلوط گوجه و تخم مرغ را در آن ریخت. پس از دقایقی باقی مواد را به آن اضافه کرده و باید کمی هم زد. در تابه بگذارید و برای ۴ دقیقه روی شعله بگذارید. پس از آماده شدن بهتر است سریع میل شود. اگر شما هم با تور ارمنستان زمینی راهی این کشور شده باشید حتما می دانید که فرهنگ غذایی این کشور بسیار شبیه به ایران است، از همین رو اغلب صبحانه های این لیست را می توانید در هتل های کشور ارمنستان سفارش دهید و میل کنید.

صبحانه سرد ایرانی

صبحانه های سرد ایرانی دارای تنوع بسیار زیادی بوده در هر فرهنگی اندک تفاوت وجود دارد. مثلا در مناطقی مانند  اردبیل از سر شیر برای صبحانه استفاده شده و در مناطق کورد نشین از لبنیاتی با نام شیراز یا سیراج استفاده می‌شود که همراه با کره محلی و چای میل می‌کنند. اما به صورت کلی به عنوان صبحانه سرد می­توان از موارد زیر نام برد.

صبحانه سرد ایرانی

کره مربا

می‌توان گفت یکی از بهترین مواد غذایی که می‌توان آن را در وعده صبحانه استفاده کرد کره است. کره دارای فواید بسیار زیادی است و یک صبحانه مقوی محسوب می‌شود. اما خوردن کره مربا در وعده صبحانه بسیار لذت بخش است می­توان همراه کره از مرباهای مختلفی همچون آلبالو، بالنگ، به، هویج و.. استفاده کرد.

پنیر گردو

پنیر و گردو در کنار هم واقعا صبحانه‌ای خوشمزه است و سرشار از انرژی خواهد بود. مصرف این دو در کنار هم می‌تواند یک وعده غذایی کامل باشد. در روایات بسیار زیادی بر خوردن گردو و پنیر با هم تاکید شده است.

شیر ارده

یکی از مغذی‌ترین مواد غذایی شیره ارده است. این ماده بسیار با ارزش سلامتی بدن را به همراه دارد و از ترکیب کنجد و دوشاب تهیه شده است.

خامه عسل

خامه عسل را یکی از مقوی‌ترین صبحانه‌ها می‌شناسند و بر خوردن آن تاکید فراوان شده است. این ماده غذایی برای تقویل ریشه مو و سلامتی بسیار مناسب است.

پنیر خیار گوجه

پنیر، خیار و گوجه ترکیبی بسیار مناسب برای صبحانه است و می تواند افراد را تا ساعت‌ها سیر نگه دارد. هر ۳ را به شکلی زیبا تزیین کنید و روی میز صبحانه قرار دهید. خوردن این صبحانه در فصول گرم بسیار لذت بخش و انرژی زا است.

سخن پایانی

در این مطلب قصد داشتیم تا انواع صبحانه را به شما عزیزان ارائه کنیم تا در صورتی که قصد داشتید منویی متفاوت از صبحانه ایرانی را برای میهمانان یا خانواده خود تدارک ببینید و نگران کمبود تنوع‌های این وعده غذایی نباشید. از این که تا پایان این مطلب ما را همراهی کردید از شما سپاس گذاریم.