شناخت موسیقی‌های محلی ایران، این‌بار گیلکی

شناخت موسیقی‌های محلی ایران، این‌بار گیلکی

سلیقه موسیقیایی هر شخصی ممکن است بر اساس حالت ها روحی شخص در یک زمان و مکان خاص متفاوت باشد. برای مثال شما ممکن است به طور کلی طرفدار آهنگ های بسیار آرام و با بیت پایین باشید اما در جمع های دوستانه از موسیقی های ریتمیک بیشتر استقبال کنید و یا به هنگام رانندگی ترجیح دهید یک آهنگ انرژیک اما نه خیلی ریتمیک گوش دهید. بنابراین می توان گفت که حتی شما که در حال خواندن این مطلب هستید، بنا به دلایل و شرایطی، گاهی گوش دادن به یک سبک خاص را ترجیح دهید.

معمولا شاید افراد در حالت عادی به دنبال گوش کردن موسیقی های محلی نباشند اما در مناسب های خاص براساس ریتم و حال و هوای آهنگ های محلی، یک گلچین خوب بتواند چاشنی لحظه های شاد و غمگین باشد. حرف از گلچین آهنگ های شاد شد، آهنگ شاد شما را به یاد کدام آهنگ محلی می اندازد؟ کردی؟ لری؟ ترکی؟ شمالی؟ اجازه دهید با هم سری به موسیقی محلی شمالی بزنیم و به طور خاص منظور از آهنگ های شمالی در این متن، اهنگ گیلگی است. اهنگ گیلکی متعلق به استان گیلان است. این استان در نواحی شمالی ایران قرار دارد و از جنوب با استان زنجان و قزوین همسایه است. از شمال با کشور آذربایجان و از غرب با استان اردبیل همسایه است. جای هیچ تعجبی نیست که به لحاظ فرهنگی و هنری کمی از این مناطق تاثیر گرفته باشد.

حرف از اهنگ محلی گیلکی که میشود حتما شما هم به یاد اهنگ گلکی شاد می افتید. به طور کلی جالب است بدانیم که شعر و موسیقی از دوران دور در استان گیلان جایگاه خاصی داشته است. آن ها همیشه در مراسم های سنتی مثل عروسی و پشواز نوروز و دیگر جشن ها از ساز و موسیقی به عنوان یکی از عناصر اصلی یاد می کنند. بانبراین می توان حدس زد که چرا اغلب این آهنگ ها از ریتم های شاد و سازهای پر صدا برخوردار هستند. اگر کمی با دید کارشناسی به موسیقی این خطه نگاه کنیم متوجه میشویم که وحدتی که در سبک، موسیقی، ریتم و دیگر عناصر آهنگ های محلی در موسیقی منطقه گیلان دیده نمیشود و هر منطقه این استان، مانند تالش، دیلمان و دیگر مناطق با هم در موسیقی تفاوت های مشخص و واضحی دارند.

سبک شناسی اهنگ گیلکی

سبک شناسی اهنگ گیلکی

موسیقی گیلکی عموما از عناصر موجود در طبیعت الهام گرفته است و ریشه های آن به امور مردم و معاش آن ها در طبیعت باز می گردد و تاثیراتی که این موسیقی از این سبک زندگی گرفته است، هنوز بعد از گذشت سالها پابرجا مانده است و حفظ شده است چرا که در فرهنگ مردم زنده نگه داشتن این موسیقی ها با اجرای مراسم ها و سنت ها اتفاق افتاده است. حتی هنوز هم جشن هایی با این اهنگ محلی گیلکی شاد در استان گیلان برگزار میشود که گفته میشود با توجه به داشتن المان های عاشقانه، مربوط به دوران پیش از اسلام است. که از جمله آن ها میتوان به نمایش *عروس گولی* اشاره کرد.

از جمله خواننده های قدیمی که ممکن است بسیاری از آهنگ های او برای ما نوستالژی باشند، می توان از احمد عاشور پور یاد کرد. او اهنگ شمالی خاطره انگیز *اوی لیلی*، *والس نوروزی*، * جینگه جان* و دیگر آهنگ هایی را منتشر کرده است که توسط خواننده های امروزی نیز بازخوانی شده اند. حتی برخی از گروه های موسیقی پاپ با سبک مدرن و آر اند بی نیز از این موسیقی ها و اشعار الهام گرفته و آن را به سبکی مدرن به مخاطبشان عرضه کرده اند.

 

دانلود اهنگ جدید گیلکی

اگر بخواهیم کمی به سبک های امروزی تر برگردیم، می توان دید که خواننده های جدید محلی بسیاری نیز این روزها در عرصه موسیقی پاپ فعالیت می کنند که آهنگ هایشان برای جشن و سرور و شادی بسیار گوشنواز می نماید. برای مثال می توان به خواننده هایی از جمله فریدون پوررضا، فرامز دعایی، ناصر وحدتی و بهتاش نیکراه اشاره کرد.

سبک شناسی اهنگ گیلکی

معمولا حرف از بهار و سال نو که میشود، شاید هیچ سبک آهنگی نتواند به انداره اهنگ محلی شمالی آن حال و هوای شاد نوروزی را منتقل کند. چرا که اکثرا این آهنگ ها از زیبایی ها، نو شدن ها و حتی از عواطف و احساسات عاشقانه زمین و انسان نقل می کنند، آن هم با آن بیان شیرین و صمیمی که در گویش و لحجه مردم عزیز شمال موج می زند. برای مثال می توان به آهنگ *نوکون ناز* از احمد عاشور پور، *می دیلدار* از فریدون پور رضا و آهنگ بسیار معروف و پر طرفدار *آها بوگو* از ناصر وحدتی اشاره کرد.

اگر علاقه مند هستید تا این آهنگ های شاد و انرژی مثبت و حتی نوستالژی شمالی را با کیفیت عالی بشنوید و یا دنبال یک گلچین گیلکی خوب هستید، پس پیشنهاد می کنیم تا سری به سایت های موسیقی معتبر روز، مانند رسانه موزیکیشو بزنید و گلچین آهنگ های شاد را با کیفیت عالی دانلود و یا به صورت آنلاین گوش کنید. امیدواریم که متن بالا مورد توجه شما خواننده عزیز قرار گرفته باشد.