رنگ ترافیکی چیست و زمان خرید آن باید به چه نکاتی دقت کنید؟

رنگ ترافیکی چیست و زمان خرید آن باید به چه نکاتی دقت کنید؟

با توجه به افزایش جمعیت و همچنین افزایش تعداد اتومبیل‌ها، رعایت نکات ایمنی در جاده‌ها به‌کمک علائم ترافیکی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. به همین خاطر است که خرید رنگ ترافیکی در واقع یکی از مهم ترین اقدامات در افزایش امنیت جاده هاست.

اما تا به ‌حال این سوال را از خود پرسیده‌اید که کدام رنگ‌ها برای رنگ‌آمیزی جاده‌ها، نقاشی معابر یا ترسیم علائم راهنمایی و رانندگی قابل استفاده هستند؟ آیا با اصطلاح رنگ ترافیکی و تعریف آن آشنا هستید؟

رنگ ترافیکی چیست؟

رنگ ترافیکی یکی از انواع رنگ صنعتی است. لازم است بدانید که پیش از خرید رنگ صنعتی یا دیگر زیرمجموعه های آن، شناسایی ساختارهای رنگ کمک میکند تا شما خرید هوشمندانه تری داشته باشید. پوشش های ترافیکی با هدف استفاده در جاده‌ها و مسیرهای پر رفت‌‌وآمد تهیه و تولید می‌شوند و بسته به مواد اولیه به‌کار رفته در آن‌ها، از ویژگی‌های زیر برخوردار هستند:

  • با قدرت بسیار زیادی به سطح مورد نظر از جمله آسفالت، سیمان یا بتن می‌چسبند.
  • مقاومت بسیار بالایی در برابر شرایط جوی مختلف دارند.
  • در برابر رفت‌وآمد و ترافیک سنگین مقاوم هستند.
  • تابش نور آفتاب رنگ‌ آن‌ها را تغییر نمی‌دهد.
  • به‌سرعت خشک می‌شوند.
  • دانه‌بندی مناسبی دارند.
  • در شب و هوای تاریک قابل تشخیص هستند.

رنگ‌های ترافیکی براساس معیارهای مختلف به دو دسته کلی تقسیم می‌شوند ؛

۱. رنگ ترافیکی سرد

رنگ‌های ترافیکی سرد یکی از اصلی‌ترین دسته‌های این نوع رنگ هستند که خود شامل چند زیر شاخه خواهند شد. این گروه در حین اجرا به دمای خاصی نیاز ندارند و در دمای پایین نیز قابل اجرا هستند و دلیل نامگذاری آن‌ها به همین موضوع باز می‌گردد.

سه زیر شاخه اصلی رنگ ترافیکی سرد به ‌شرح زیر هستند:

الف) اکریلیک ترموپلاست

ترموپلاست‌ها بر پایه رزین اکریلیک و یک ماده حلال به‌نام ترموپلاستیک ساخته می‌شوند که برای خط‌کشی وسط جاده‌ها و بزرگراه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

این نوع رنگ‌های سرد مقاومت بالایی در برابر شرایط جوی مختلف و نور خورشید دارند. همچنین استحکام و چسبندگی بالای آن‌ها سبب می‌شود تا عمرشان از ۶ ماه تا یک سال به‌طول بیانجامد.

ب) کلرو کائوچو

رنگ‌های کلرو کائوچو را از ترکیب رزین‌های آکلیدی به‌اضافه کلرو کائوچو تهیه می‌کنند. ماندگاری و مقاومت کلرو کائوچوها در برابر رفت‌وآمد پایین‌تر از رنگ‌های ترموپلاستیک است و به زمان بیشتری برای خشک شدن نیاز دارند.

با توجه به ویژگی‌های مطرح شده در بالا، از این رنگ‌ها برای استفاده در محیط‌های با تردد کمتر مانند فرودگاه‌ها و جاده‌های فرعی استفاده می‌کنند.

ج) چند جزئی

دسته دیگری از رنگ ترافیکی سرد، شامل رنگ‌های چند جزئی می‌شوند که خود به انوع مختلفی تقسیم خواهند شد و معمولا دو یا سه جزئی هستند.
این دسته بر پایه رزین‌های اکریلیک ترموپلاستیک و سخت‌کننده‌های پراکسایدی به‌دست می‌آیند و از آن‌ها برای خط‌کشی عابر پیاده یا معبر پیاده‎رو استفاده می‌کنند.

۲. رنگ ترافیکی گرم

رنگ‌های گرم در نتیجه تلاش برای یافتن جایگزین بسیار قوی برای رنگ‌های سرد اختراع شدند و ماندگاری بالای آن‌ها باعث شد در شرایط ویژه‌ای به ‌جای دسته اول استفاده شوند.

دلیل نامگذاری این گروه به رنگ گرم، شرایط اجرای آن‌ها است. زیرا این پوشش‌ها در حین اجرا به دمای مشخصی نیاز دارند تا ذوب شوند و به سطح مورد نظر بچسبند.

رنگ‌های گرم از رزین‌های هیدروکربنی و آکلیدی ساخته می‌شوند و با توجه به مواد تشکیل‌دهنده آن‌ها به چند دسته تقسیم خواهند شد.

رنگ‌های ترافیکی گرم اثرات مخربی بر محیط زیست دارند. اما به‌علت ویژگی‌های برتری که دارند، در معابر پر رفت‌وآمد بهترین انتخاب به‌شمار می‌آیند. این رنگ‌ها:

  • در مقایسه با رنگ‌های سرد سریع‌تر خشک می‌شوند.
  • مقاومت بیشتری در مقابل فرسایش دارند.

کاربردهای رنگ ترافیکی

کاربردهای رنگ ترافیکی

مهم‌ترین کاربردهای پوشش‌های ترافیکی شامل:

  • پیاده‌روها
  • خیابان‌ها و بزرگراه‌ها
  • پارکینگ‌های عمومی و خصوصی
  • باندهای فرودگاه
  • جداول و معابر آب می‌شود.

مزایای رنگ ترافیکی

استفاده و خرید رنگ ترافیکی مزایای بسیار زیادی برای جلوگیری از حوادث رانندگی و همچنین رعایت مرزهای تعیین شده دارد که جزئیات بعضی از این موارد را در فهرست زیر آورده‌ایم:

  • خط‌کشی جاده‌ها و بزرگراه‌ها، مرز مجاز هر اتومبیل را مشخص می‌کند و به ‌کمک این خطوط تجاوز از مسیر مجاز کمتر خواهد شد.
  • رنگ‌های ترافیکی معمولا با طیف سفید و زرد در شب و تاریکی هوا به‌خوبی دیده می‌شوند و مانع منحرف شدن اتومبیل‌ها از مسیر اصلی جاده خواهند شد.
  • در پارکینگ‌های عمومی و اختصاصی محل پارک اتومبیل‌ها را با خط‌کشی مشخص می‌کنند که این کار از بی‌نظم اماکن شلوغ جلوگیری خواهد کرد.
  • خط‌کشی مسیرعبور عابر پیاده در چهار راه‌ها ضمن رعایت حق تقدم، باعث کاهش حوادث رانندگی خواهد شد.

روش های اجرای رنگ ترافیکی

رنگ‌های ترافیکی به چهار روش زیر اجرا می‌شوند:

۱. روش دستی

این روش که معمولا برای اجرای رنگ‌های چند جزئی مورد استفاده قرار می‌گیرد، نقش مورد نظر را با کمک یک غلتک یا کاردک مخصوص بر سطح زمین ترسیم می‌کند.

۲. اسکرید

در این روش نیز رنگ گرم را به مخزن ماشین خط‌کشی منتقل می‌کنند و پس از حرارت دیدن و تغییر حالت به مایع، روی سطح تمیز و عاری از آلودگی به مرحله اجرا در می‌آورند.

۳. اسپری

در روش اسپری نیز مانند اسکرید، رنگ گرم را به مخزن ماشین مخصوص انتقال می‌دهند و سپس محل مورد نظر را با اسپری‌های مخصوص خط‌کشی می‌کنند.

۴. اکستروژن

در این روش نیز پس از وارد شدن رنگ به مخزن ماشین خط‌کشی و گرم شدن آن، خط‌هایی منقطع و جدا از هم را روی سطح زمین نقاشی می‌کنند.

برای خرید رنگ ترافیکی باید به انواع و همچنین روش‌های اجرای آن‌ها توجه کنید و محصول مناسب با هدف مورد انتظار خود را با کمک مشاورهای حرفه‌ای در این زمینه خریداری کنید.

قیمت رنگ ترافیکی

قیمت رنگ ترافیکی به معیارهای مختلفی بستگی دارد و در نظر گرفتن یک نرخ مشخص برای انواع آن، کار غیرممکنی است.
ملاک‌های مختلفی بر تعیین قیمت رنگ ترافیکی تاثیر دارند که مهم‌ترین آن نوع محصول است.

همچنین معیارهایی مانند برند تولیدکننده و مقدار قابل عرضه نیز بر اختلاف قیمت این رنگ‌ها تاثیرگذار هستند. به ‌بیان دیگر قیمت هر کیلو رنگ در یک شرکت با قیمت آن در شرکت مشابه متفاوت خواهد بود.

قیمت رنگ ترافیکی

سفارش رنگ ترافیکی از یک فروشنده معتبر اینترنتی

رنگ‌های ترافیکی جزو آن دسته محصولاتی هستند که معمولا توسط افراد معمولی و برای مصارف خانوادگی خریداری نمی‌شوند، بلکه کار خرید و سفارش آن‌ها برعهده سازمان‌ها یا پیمانکارانی است که در این زمینه فعالیت دارند.

از سوی دیگر سفارش رنگ ترافیکی یا انواع پوشش‌های دیگر در فروشگاه‌های اینترنتی به یک امر رایج و معمول تبدیل شده است.

با خرید از فروشگاه‌های اینترنتی، معمولا واسطه‌های فروش از میان برداشته‌ می‌شوند و افراد می‌توانند محصولات دلخواه خود را با قیمت کمتری تهیه کنند.

اگر شما نیز به‌عنوان یک پیمانکار یا مسئول خرید برای خط‌کشی معابر مختلف به فروشگاه‌های مربوطه مراجعه می‌کنید، حتما به اعتبار فروشگاه و همچنین اصل بودن محصولات ارسال شده توجه کنید.

برای سفارش رنگ ترافیکی با قیمت کمتر، فروشگاه‌های غیر معتبر را انتخاب نکنید که این موضوع می‌تواند ضررهای بزرگتری را به‌دنبال داشته باشد.

سخن نهایی

رنگ ترافیکی نوع خاصی از پوشش‌های شیمیایی است که برای علامت‌گذاری خیابان‌ها، بزرگراه‌ها و سایر مسیرهای پر تردد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ما در این مطلب علاوه‌بر معرفی این رنگ‌ و کاربردهای آن‌، نکاتی را درباره خرید و سفارش اینترنتی انواع رنگ‌های ترافیکی ذکر کردیم. شما می‌توانید جهت خرید رنگ در انواع گسترده و انواع تجهیزات آن با شرکت پخش رنگ تهران در ارتباط باشید. منتظرتان هستیم.