طرز تهیه سالاد ماکارونی مجلسی با طعمی بی نظیر

طرز تهیه سالاد ماکارونی

یکی از سالادهای مجلسی و بسیار پرطرفدار ایرانی سالاد ماکارونی که علاوه بر اینکه به عنوان سالاد استفاده می شود در بعضی مجالس به عنوان پیش غذا هم سرو می شود. البته این سالاد را می توانید به عنوان یک غذای کامل هم مصرف کنید. ما در این دستور کامل ترین آموزش سالاد ماکارونی با دستور پخت سرآشپز به روش رستورانی به همراه نکات و راز خوشمزگی را آماده کرده ایم ، سالاد ماکارونی را می توانید با مواد محدودتری هم تهیه کنید. مثلا در دستور زیر در صورت تمایل می توانید هویج ، سیب زمینی و نخود فرنگی را از مواد لازم حذف کنید. با مقدار موادی که در این دستور آشپزی قرار گرفته است می توانید برای ۴ نفر سالاد ماکارونی تهیه کنید.شما می توانید سالاد ماکارانی را به صورت قالبی یا تک نفره برای مهمانی تهیه کنید و به دلخواه مرغ یا ژامبون به آن اضافه کنید. در صورتی که می خواهید مقدار کمتر یا بیشتری تهیه کنید کافیست مقدار مواد را ضرب یا تقسیم کنید.

طرز تهیه سالاد ماکارونی خوشمزه

همیچنین د انتهای این مطلب انواع دیگر از این سالاد با مواد اولیه و دستور متفاوت قرار گرفته است که مشاهده آنها را به شما توصیه میکنیم.

مواد لازم برای تهیه سس

ژامبون۳۰۰ گرم
خیارشور۶ عدد
هویج کوچک۲ عدد
سیب زمینی۲ عدد
نخود فرنگی یا ذرت۱۰۰ گرم
قارچبه دلخواه ۵ عدد
شوید خشک۱ ق چای خوری

مواد لازم

ماکارونی فرمی۳۰۰ گرم
مایونز۱.۵ پیمانه
خردل۱  ق غذا خوری
خامه۲ ق غذا خوری
ماست۳ ق غذا خوری
آبلیمو ترش۳ ق غذا خوری
نمکبه مقدار لازم
فلفل سیاه۱ ق چای خوری
پودر سیر۲ ق چای خوری
آویشن۱ ق چای خوری
پول ببیر(دلخواه)به مقدار لازم

طرز تهیه سالاد ماکارونی

1پخت سیب زمینی و هویج

برای تهیه سالاد ماکارونی مجلسی ابتدا  سیب زمینی ها و هویج ها را می شوریم سپس در یک قابلمه قرار می دهیم و تا روی آن ها آب میریزیم و روی حرارت متوسط اجازه می دهیم تا به حدی پخته شوند که زمان مخلوط کردن با دیگر مواد سالاد له نشوند. بهتر است هویج و سیب زمینی کمی دندون گیر باشند و به طور کامل له نشوند. پس از آبپز شدن هویج ها و سیب زمینی ها را روی تخته میگذاریم و به شکل مربع های کوچک یا اصطلاحا نگینی خرد می کنیم و در یک کاسه بزرگ می ریزیم. قارچ ها را بشورید و اسلایس بزنید و با حرارت بالا تفت دهید.

2پخت ماکارانی

ماکارانی فرمی ها را در قابلمه ای می ریزیم و روی آن ها آب به مقداری می ریزیم که اگر هم بزنیم ماکارانی ها در آب شناور باشند و کم تر از نصف قاشق روغن مایع (برای اینکه ماکارانی ها به یکدیگر نچسبند) و کمی نمک نیز می ریزیم و روی حرارت می گذاریم تا حدودا ۱۰ دقیقه ( دقیق زمان پخت هر ماکارانی روی جلد آن نوشته شده برای اطمینان روی بسته بندی را مطالعه کنید ) بعد که پخته شد در آبکش می ریزیم تا آب اضافه آن کاملا خارج شود.

3آماده سازی مواد سالاد

می توانیم در هنگامی که ماکارانی در حال پخت است ژامبون و خیار شورها را روی تخته آشپزخانه به صورت مکعب های مربع شکل یکدست خرد کنیم و زمانی که ماکارانی فرمی ها آبکش کردیم با هم به کاسه مواد اضافه می کنیم.نخود فرنگی کنسروی و یا پخته شده از قبل را همراه با شوید خشک به مواد اضافه کنید.

4تهیه سس

داخل یک کاسه کوچک تمام مواد سس را بریزید و خوب هم بزنید تا مخلوط شود سپس در انتها روی مواد سالاد ماکارانی ریخته و مواد را خوب زیر و رو کنید تا یکدست شود و سس به خورد سالاد برود.

5تهیه سالاد ماکارانی مجلسی

(دقت کنید که با عجله و پیاپی مواد را مخلوط نکنید چون ممکن است مواد خرد یا له شوند پس به آرامی سالاد را مخلوط می کنیم) در آخر سالاد ماکارانی را در ظرف مورد نظر می ریزید و با ذرت،خیارشور و گوجه فرنگی تزئین می کنیم و روی آن را سلفون می کشیم و در یخچال می گذاریم تا خوب فرم بگیرد و بعد از ۱الی۲ ساعت آماده سرو است.نوش جان ، نکته اینکه اگر در ساعات طولانی قصد دارید سالاد را در یخچال بگذارید بهتر است سس آن را ۱الی ۲ ساعت قبل از مصرفتان به سالاد اضافه کنید تا سالاد تازگی خود را حفظ کرده باشد.

 

سالاد ماکارونی رژیمی

 

سالاد ماکارونی را به طور متداول با سس هایی مثل سس مایونز یا سس فرانسوی سرو می کنند که به همین جهت کالری آن بالا می رود و برای کسانی که در رژیم لاغری هستند یا به هر دلیل نمی خواهند غذاهای پر کالری مصرف کنند مناسب نیست. برای رفع این مشکل می توانید سس سالاد را در منزل به صورت دست ساز درست کنید تا کالری آن تقریبا نصف شود. برای این منظور سس مایونز را با ماست کم چرب ، مقداری فلفل سیاه و آب لیمو ترش مخلوط کنید و به عنوان سس به سالاد اضافه کنید.

 

فوت و فن های دستور تهیه سالاد ماکارانی 

  1. اگر تمایل دارید از مرغ بجای کالباس استفاده کنید ابتدا سینه مرغ را با کمی برگ بو و پیاز ادویه آبپز کنید سپس ریش ریش کنید و بجای کالباس یا ژامبون استفاده کنید.
  2. می توانید بجای استفاده از کالباس از سوسیس نیز استفاده کنید.
  3. سالاد هر چقدر بیشتر داخل یخچال بماند و سس به خورد سالاد برود خوشمزه تر می شود.
  4. اگر مواد سس را در اختیار نداشتید می توانید از مخلوط سس مایونز و ادویه فقط استفاده کنید ولی ترکیب گفته شده برای سالاد ماکارانی فوق العاده می باشد.
  5. برای رنگ دار شدن سالاد ماکارانی بهتر است به پاستا در حال جوش کمی زردچوبه اضافه کنید.
  6. حتما بلافاصله بعد از پخت پاستا آن را آب سرد شسته و زیر و رو کنید تا نشاسته اضافی آن خارج شوند و بگذارید تا کاملا خشک شود تا جذب سس آن کمتر شود.
  7. به دلخواه به مواد سالاد می توانید چند عدد فلفل دلمه رنگی استفاده کنید تا طعم بی نظیری به سالاد بدهد.
  8. اگر تمایل دارید می توانید از کمی قارچ تفت داده شده نیز استفاده کنید.
  9. خیار شور نباید در این سالاد کم باشد و به خاطر افزودن خیارشور حواستان به مقدار نمک سس باشد.
  10. در صورت تمایل به جای استفاده از سیب زمینی می توانید از تخم مرغ آبپز استفاده کنید.

طرز تهیه سالاد ماکارونی با ژامبون

مطالب پیشنهادی

از
2 هزار
دیدگاه

  • مهلا ۱ سال پیش

    عالی بود ممنون

    پاسخ
    • مونا مصطفوی ۱ سال پیش

      نوش جان

      پاسخ