طرز تهیه کلوچه فومن خانگی اصل و خوشمزه همراه با مواد میانی کلوچه

طرز تهیه کلوچه فومن

 

امروز در پارسی دی قصد داریم تا شما همراهان عزیز را به شهر فومن ببریم و شما را با خوشمزه ترین نوع کلوچه آشنا کنیم. کلوچه فومن یکی از خوشمزه ترین نوع کلوچه ها در بین انواع مختلف کلوچه ها نیز می باشد. کلوچه فومن در قدیم در خانه تهیه میشد و در تنور پخته میشده است. ولی امروزه به دلیل در خواست زیاد از سمت مردم در سراسر ایران عزیزمان، پخت کلوچه فومن گسترش یافته و علاوه بر روش سنتی و خانگی، به صورت کارخانه ای هم آماده میشود. اما پارسی دی روشی ساده را برای شما عزیزان آماده کرده است که می توانید دستور تهیه کلوچه فومن را نیز در خانه آماده کنید و به عنوان عصرانه و یا میان وعده در مدرسه و یا محل کار خود نوش جان فرمائید. پس در پارسی دی همراه ما باشید برای طرز تهیه کلوچه فومن.

مواد لازم

آرد۳ لیوان
خمیر مایع۱ قاشق غذا خوری
شکر۱ قاشق غذا خوری
کره۵۰ گرم
نمککمی
زرده تخم مرغ۱ عدد
شیر۱ لیوان

مواد میانی کلوچه فومن

گردوی آسیاب شده۲۰۰ گرم
شکر۲۰۰ گرم
کره۵۰ گرم
پودر دارچین۱ ق چای خوری
وانیل۱ ق چای خوری
پودر هل۱/۲ ق چای خوری

رومال

زعفران دم کرده۱ فنجان
تخم مرغ۱ عدد
سیاه دانهبه مقدار لازم

طرز تهیه کلوچه فومن

مرحله اول: آماده سازی خمیر

ابتدا شیر ولرم را در یک کاسه بریزید و خمیر مایع را به همراه شکر به شیر اضافه کنید و هم بزیند تا خمیر مایع آماده شود. سپس در یک ظرف دیگر آرد را با نمک الک کرده و در ظرف بریزید و کره نرم شده را به همراه زرده تخم مرغ با
آرد مخلوط کرده و هم بزنید و خمیر مایع آماده شده را به آرد و بقیه مواد اضافه کرده و ورز دهید تا خمیر بدست بیاید. روی خمیر را بپوشانید و زمان دهید تا حجمش تغییر کند.

مرحله دوم: آماده سازی مواد میانی کلوچه فومن

برای آماده سازی مواد میانی کلوچه فومن فقط کافی است که تمام مواد را باهم ترکیب کرده و مخلوط کنید تا یکدست شود و برای کار آماده شود و در آخر کنار بگذارید تا از آن در بین کلوچه فومن استفاده کنید.

مرحله سوم: تقسیم کردن خمیر

وقتی حجم خمیر تغییر کرد و آماده شد، روی میز کار را آرد پاشی کنید و خمیر را بر روی میز کار بگذارید و کمی خمیر را ورز دهید و سپس خمیر را تقسیم کرده و چانه بگیرید. سعی کنید چانه ها یک دست باشد.

مرحله چهارم: شکل دهی به کلوچه فومن

یکی از چانه های خمیر کلوچه را برداشته و در دست پهن کنید و به مقدار ۱ قاشق از مواد میانی آماده شده بر روی خمیر قرار دهید و خمیر را بر روی مواد میانی جمع کنید و گلوله کنید و دوباره کمی پهنش کنید که در صورت تمایل روی کلوچه فومن را با مهر، مهر بزنید و یا با چنگال و یا در خودکار بر روی کلوچه را طرح بیاندازید. به همین ترتیب تمامی کلوچه فومن ها را آماده کنید.

مرحله پنجم: آماده سازی رومال کلوچه

یک کاسه را برداشته و تمامی مواد که برای رومال گفته شد را با هم مخلوط کرده و به کمک برس قنادی بر روی کلوچه فومن ها از رومال بزنید. روی کلوچه ها را سیاه دانه بپاشید و بر روی سینی فر که کاغذ روغنی انداخته اید بچینید.

مرحله ششم: پخت کلوچه فومن

فر را روشن کرده با حرارت ۱۵۰-۲۰۰ درجه سانتی گراد به مدت ۲۰ دقیقه زمان دهید تا گرم شود. در این مدت به کلوچه فومن ها هم دوباره زمان دهید تا کمی استراحت کنند و سپس بعد از گذشت این زمان سینی کلوچه فومن را در فر بگذارید و به مدت ۲۰-۳۰ دقیقه زمان دهید تا پخته شود. بعد از پخت، کلوچه فومن شما آماده است. بعد از کمی خنک شدن آماده سرو نیز می باشند.

فوت و فن های دستور پخت کلوچه فومن

  1. مواد میانی کلوچه فومن اصل، دستور داغده شده نیز می باشد. ولی در صورت تمایل می توانید آن را تغییر دهید.
  2. برای طرح انداختن کلوچه فومن حتما نیازی به مهر نیست و شما با هر ابزاری می توانید  روی کلوچه را طرح بیاندازید.
  3. برای آماده سازی اولیه خمیر کلوچه می توانید بعد از اماده شدن خمیر آن را با وردنه پهن کنید و سپس با سر لیوان خمیر را برش بزنید تا کلوچه شما یکدست در بیاید.
  4. توجه فرمائید از سینی خود فر برای پخت استفاده نکنید و از سینی با جنس چدن و یا آلمینومی نیز استفاده کنید.
  5. توجه کنید که مقدار ادویه های گفته شده در دستور قاشق چای خوری سرصاف نیز می باشد. یعنی به طور مثال دارچین ۱ قاشق چایخوری سر صاف. خیلی پر از ادویه ها استفاده نکنید.

همچنین ببینید

از
10
دیدگاه